Economia germana a intrat in recesiune. Produsul intern brut s-a contractat pentru al doilea trimestru consecutiv

externe

energie

Economia germana a intrat in recesiune, pana la urma. Produsul intern brut (PIB) s-a contractat cu 0,3% in perioada ianuarie-martie fata de trimestrul precedent, al doilea trimestru consecutiv de reducere a activitatii economice, a anuntat joi Oficiul Federal de Statistica, citat de Der Spiegel.

Oficiul federal si-a revizuit astfel estimarea initiala de la sfarsitul lunii aprilie, care arata o stagnare. Doua trimestre negative la rand sunt denumite recesiune tehnica.

„Criteriul frecvent utilizat pentru o recesiune tehnica a fost indeplinit”, a comentat economistul-sef al Commerzbank, Jorg Kramer, cu privire la aceasta evolutie. „Cresterea masiva a preturilor la energie si-a pus amprenta in semestrul de iarna”.

Economia a fost incetinita de contractia consumului privat. Acesta a scazut cu 1,2 la suta in primul trimestru. Unul dintre motive este probabil pierderea puterii de cumparare a consumatorilor din cauza inflatiei ridicate. Consumul guvernamental a scazut, de asemenea, cu 4,9%. In schimb, impulsuri pozitive au venit din partea investitiilor, care au crescut cu 3,9%. Comertul exterior a sustinut, de asemenea, economia.

Deocamdata nu se intrevede o revenire puternica. Bundesbank se asteapta la o crestere usoara in primavara. „In al doilea trimestru din 2023, productia economica va creste probabil din nou usor”, se arata in raportul lunar. Relaxarea blocajelor de aprovizionare, portofoliile mari de comenzi si preturile mai mici la energie ar trebui sa asigure o redresare in industrie. „Acest lucru ar trebui sa sprijine exporturile, mai ales ca economia globala si-a recapatat un oarecare impuls”, se asteapta Bundesbank.

Guvernul german se asteapta la o crestere a PIB-ului de 0,4% in acest an. In 2024, ar trebui sa ajunga apoi la o crestere mai puternica, de 1,6 la suta.

Climatul de consum s-a imbunatatit pentru a opta oara consecutiv. Cercetatorii GfK in domeniul protectiei consumatorilor preconizeaza pentru luna iunie o crestere a barometrului lor cu 1,6 puncte, pana la minus 24,2 puncte. Acesta este cel mai ridicat nivel din aprilie 2022. „Cu toate acestea, climatul de consum este inca sub nivelul scazut din primavara anului 2020, in timpul primului blocaj Corona”, a declarat joi expertul GfK Rolf Burkl despre sondajul realizat pe 2.000 de consumatori. Prin urmare, consumul este probabil sa esueze ca motor economic in acest an, a adaugat el.

Usoara redresare a fost sustinuta de asteptarile privind veniturile, care au crescut si ele pentru a opta luna consecutiv. „Mai presus de toate, asteptarile unor cresteri de venituri semnificativ mai mari sunt responsabile pentru starea de spirit mai optimista”, a declarat institutul. „Multi lucratori presupun ca majorarile salariale pot compensa, cel putin partial, cresterile de preturi.” Astfel, pierderea puterii de cumparare ar fi mai putin severa decat se temea initial.

Cu toate acestea, disponibilitatea de a face achizitii mai mari nu a beneficiat de acest lucru. Acest indicator a scazut. „Preturile ridicate pentru costul vietii ii nelinistesc pe consumatorii germani”, au explicat expertii GfK aceasta evolutie. „Astfel, ei raman extrem de prudenti in ceea ce priveste achizitiile”. In plus, discutiile despre o noua lege a incalzirii purtate de guvern ii ingrijoreaza in special pe proprietarii de imobile. In cazul unei schimbari a sistemului de incalzire, ar aparea costuri suplimentare din cauza unor masuri de renovare energetica, cum ar fi izolarea termica.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: