Europarlamentar german, socat de intentiile Bucurestiului: „Planul Romaniei este unic in UE, in cel mai rau sens posibil”

news

Europarlamentarul german Michael Cramer se arata stupefiat de intentiile Romaniei de a reduce reteaua feroviara cu aproximativ 40%, masura prevazuta in recent adoptatul Master Plan General de Transport. El a declarat intr-un interviu pentru Romania Curata ca „planul Romaniei de a reduce pana la 40% din reteaua feroviara este unic in Uniunea Europeana, in cel mai rau sens posibil”.

Michael Cramer (Germania, Partidul Verde German) este membru al Comisiei Parlamentului European pentru Transport si Turism din 2004 si presedinte al acestei comisiei parlamentare intre 2014 si inceputul lui 2017. Inainte de a fi ales europarlamentar a lucrat timp de peste un deceniu in domeniul transporturilor in Germania.

Intrebat daca mai exista o situatie similara in UE, in care sa se prevada o asemenea reducere semnificativa a retelei feroviare, Cramer s-a arata foarte uimit.

„Din cate stiu, planul Romaniei de a reduce pana la 40% din reteaua feroviara este unic in Uniunea Europeana, in cel mai rau sens posibil. Invit Romania sa nu repete greselile pe care alte tari le-au facut la scara mai mica: mai intai, inchiderea liniilor si apoi redeschiderea acestora la un cost de cateva ori mai mare decat ar fi fost modernizarea retelei si atragerea mai multor pasageri si transporturi de marfuri cu idei proaspete.

In intreaga lume are loc o renastere a cailor ferate. Carta alba a UE privind transporturile defineste un obiectiv clar: treizeci la suta din transportul rutier de marfa la distante de peste 300 km ar trebui sa fie mutat pe alte moduri de transport pana in 2030, cum ar fi transportul feroviar sau pe apa. In ceea ce priveste transportul de calatori, pana in 2050, majoritatea transporului pe distante medii ar tebui sa fie pe cale ferata.

Bineinteles, aceste obiective pot fi indeplinite numai daca luam deciziile corecte aici si acum. Caile ferate sunt asemenea unui copac: daca tai toate ramurile, intreaga planta moare”, a declarat europarlamentarul german pentru Romania Curata.

Cramer a tinut sa mentioneze ca Romania primeste sume consistente din partea UE pe care ar putea sa le foloseasca si pentru mentinerea conditiilor de siguranta a cailor ferate.

„Unul dintre mesajele mele cele mai importante dintotdeauna este: nu banii lipsesc, ci deciziile inteligente. UE singura aloca Romaniei 30 de miliarde de euro in perioada actuala, intre 2014 si 2020. Daca luam banii disponibili si punem pe primul loc intretinerea si modernizarea, putem face imbunatatiri rapide pentru mobilitatea zilnica. In plus, UE ar trebui sa-si concentreze eforturile asupra chestiunilor europene, cum ar fi faimoasele ‘Legaturi Lipsa’ – conexiuni feroviare transfrontaliere care au fost abandonate. Vedem progrese reale acolo: In acest an, UE furnizeaza 140 de milioane de euro pentru astfel de conexiuni – prima data in istoria UE.

Si, sincer, statele membre – inclusiv Romania – cheltuiesc sume uriase din fonduri publice pentru drumuri sau aeroporturi regionale. De ce sa nu folosim acesti bani si pentru mentinerea conditiilor de siguranta a cailor ferate? Atunci cand Comitetul pentru Transport al UE a participat la o delegatie oficiala in Romania in martie 2016, ni s-a spus ca, de exemplu, in Romania exista 17 aeroporturi regionale care deservesc un total de numai 9 milioane de pasageri pe an si adesea sunt foarte apropiate unul de celalalt. Asemenea aeroporturilor regionale din alte parti ale Europei, cele mai multe dintre ele supravietuiesc doar datorita unor subventii considerabile. Mi s-a spus ca 14 din cele 17 produc pierderi. Aici trebuie sa inceapa o utilizare mai rationala a infrastructurii! A zbura nu face parte din mobilitatea zilnica a cetatenilor obisnuiti – in timp ce luarea unui tren care sa mearga la scoala, la munca sau sa isi vada familia este o optiune pentru multi cetateni”, a subliniat Cramer.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: