„Fals, fals, fals”. Viorica Dancila a bagat degeaba autostrazile in CSAT, sunt zero efecte

politica

Deputatul USR Catalin Drula, fost consilier al premierului Ciolos pe infrastructura de transport, anunta ca initiativa din CSAT a Vioricai Dancila de a transforma autostrazile in „obiective strategice de interes national” are „zero efecte” in practica.

„Declararea autostrazilor, fie ca e vorba de Ploiesti-Brasov sau de Tg. Mures-Iasi, ca ‘obiective strategice de interes national’ in C.S.A.T. are ZERO efecte juridice. Este strict o declaratie retorica, o demagogie care sa mai acopere neputinta enorma a guvernului PSD.

Nu exista niciun efect legal, in prezent, al acestei declaratii. In mod fals circula in spatiul public/media diverse posibile consecinte ale declaratiei.

Spre exemplu, ca astfel ar putea fi finantate din fonduri nationale autostrazile. FALS – si in prezent autostrazile respective pot fi finantate cu orice fel de fonduri: de la bugetul national, din fonduri europene structurale sau din imprumuturi.

Sau ca prin aceasta declaratie, autostrazile ar putea fi contractate prin incredintare directa (fara licitatie). FALS – nu exista vreo astfel de derogare in acest sens in legislatia nationala privind achizitiile publice sau in directiva europeana in domeniu.

Sau ca nu ar mai fi nevoie de obtinerea unui acord de mediu sau a altor autorizatii. FALS – nu exista vreo astfel de derogare in legile in vigoare pe baza unei declaratii in C.S.A.T. Autostrazile respective beneficiaza insa deja de facilitatile din OUG 7/2016 pentru accelerarea proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport fiind parte din reteaua TEN-T.

In realitate nu s-a facut nimic din ce era necesar pentru aceste autostrazi in 3 ani de guvernare PSD. Iar pasii necesari sunt aceiasi de 3 ani. Si daca nu se face nimic, tot aceiasi raman:

1. Contractarea unei echipe de specialisti pentru planificarea si proiectarea tehnica a autostrazii pe baza unor studii serioase de teren (geologie/topografie/etc)
2. Contractarea unui constructor care sa construiasca autostrada pe baza unui proiect foarte bine facut

Pentru Autostrada Tg. Mures-Iasi nu exista nici un contract in prezent. Deci niciun pas facut inainte. Ba chiar niste pasi mari facuti inapoi in ultimii 3 ani:
a) Rezilierea in 2018 a contractului deja semnat pentru planificarea pe sectiunea Tg. Mures-Ditrau
b) Blocarea sectiunii Iasi-Tg. Neamt intr-o procedura de PPP fara nicio sansa de inchidere financiara
c) Subfinantarea procedurii de licitatie a planificarii pentru Tg. Mures-Tg. Neamt la relicitare”, a explicat Drula pe Facebook.

Deputatul USR ofera si cateva solutii pentru deblocarea autostrazii.

„1. Anularea procedurii de PPP pentru Tg. Neamt-Iasi
2. Partneriat cu o institutie financiara internationala, BEI/BERD/Banca Mondiala, pentru realizarea in conditii de calitate a planificarii intregii autostrazi
3. Contractarea unor consortii de constructori pe baza unui proiect temeinic realizat

Singura problema este ca Guvernul Dancila a distrus credibilitatea Romaniei in relatii cu acesti parteneri internationali prin bataia de joc la adresa Bancii Mondiale (care se implicase de la cel mai inalt nivel) in proiectul autostrazii Ploiesti-Brasov.

Deci cu Cuc si Dancila din pacate sunt sanse foarte mici de progres. Ramanem pe moment doar cu declaratii in CSAT”, concluzioneaza Catalin Drula.

La finele anului trecut, premierul Viorica Dancila spunea ca termenul realist pentru finalizarea autostrazii Comarnic- Brasov este anul 2024, dar spera ca santierul sa fie gata mai devreme, in conditiile in care la inceputul lui 2019 urma sa fie desemnat constructorul castigator.

In vara anului trecut, Ministerul Transporturilor renunta la colaborarea pe proiectul de autostrada cu Banca Mondiala si a decis ca autostrada trebuie construita in parteneriat public-privat.

In urma cu o luna, Viorica Dancila anunta ca Autostrada Comarnic-Brasov nu se va construi in parteneriat public-privat, ci va fi declarata in sedinta CSAT de importanta nationala si va fi construita din fonduri guvernamentale.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: