Financial Times: Cu „flota fantoma”, Rusia reuseste sa evite sanctiunile occidentale legate de exportul petrolului

externe

petrolier, titei

Rusia devine din ce in ce mai putin dependenta de serviciile occidentale atunci cand isi exporta petrolul, ceea ce ii permite sa evite cu mai mult succes plafonul de pret de 60 de dolari pe baril stabilit de Grupul celor Sapte (G7), a relatat Financial Times, preluat de Kyiv Independent.

In combinatie cu o crestere constanta a pretului titeiului, acum aproape de 100 de dolari pe baril, si cu succesul Rusiei in reducerea discountului la petrolul sau, profitul Moscovei din vanzarile de petrol va fi probabil cu cel putin 15 miliarde de dolari mai mare in acest an decat se preconiza anterior, a precizat publicatia.

Veniturile din exporturile de petrol si gaze reprezinta aproximativ o treime din veniturile bugetare totale ale Rusiei, de care Rusia are nevoie in mod crucial pentru a sustine armata rusa, in conditiile in care aceasta planuieste o crestere masiva a cheltuielilor pentru aparare anul viitor.

In timp ce SUA si UE au interzis in mare masura importurile de petrol rusesc, G7 a impus anul trecut plafonarea preturilor in principal pentru a limita veniturile Moscovei din titeiul transportat pe mare.

Dependenta Rusiei de serviciile occidentale, cum ar fi asigurarile de transport maritim, a oferit Occidentului o parghie pentru a impune plafonarea preturilor. La inceputul anului, valoarea titeiului rusesc a scazut initial sub 40 de dolari pe baril, ceea ce a fortat Moscova sa ofere o reducere de pret la vanzarile sale.

Moscova a construit de atunci o asa-numita „flota fantoma” de petroliere care opereaza fara asigurare occidentala sau alte servicii, ceea ce a eliminat influenta Occidentului. Potrivit Financial Times, aproape trei sferturi din titeiul rusesc transportat pe mare a calatorit fara asigurare occidentala in luna august.

Wall Street Journal a relatat ca „flota fantoma” opereaza sute de nave detinute de companii din Grecia, India, Emiratele Arabe Unite sau Turcia. Acesti operatori de transport de marfa evita sanctiunile occidentale prin renuntarea la asigurarea P&I Clubs, retele globale care asigura aproximativ 90% din transportul maritim comercial din lume.

Pentru a inlocui pietele europene, Moscova s-a reorientat catre alti cumparatori, cum ar fi India sau China. La randul lor, tari europene precum Germania si-au marit importurile de produse petroliere din India, cumparand de fapt, indirect, produsele Rusiei.

Potrivit Reuters, veniturile din combustibili fosili ale Rusiei sunt in crestere constanta, urcand cu 14% in septembrie fata de luna precedenta.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: