Greva in cetatea filmului: Scenaristii de la Hollywood nu vor ca robotii sa le ia locul de munca

externe

greva scenaristilor, hollywood

Scenaristii de la Hollywood si-au imaginat de mult timp distopii in care masinile domneau asupra oamenilor din viitor. Acum incep sa se teama ca masinile vor veni dupa ei mult mai devreme, scrie NBC News.

Miile de scenaristi sindicalizati care au intrat in greva saptamana aceasta cer salarii mai bune si vizeaza alte probleme, inclusiv ascensiunea inteligentei artificiale generative, precum ChatGPT, „chatbotul” cu inteligenta artificiala care a captivat si alarmat oamenii din profesiile creative in ultimele luni.

Sindicalistii din Writers Guild of America au declarat ca doresc ca studiourile si retelele de top de la Hollywood sa reglementeze utilizarea inteligentei artificiale in proiectele creative. Cererea specifica a sindicatului, potrivit unui document publicat luni, este urmatoarele: „IA nu poate scrie sau rescrie materiale literare; nu poate fi folosita ca sursa de materiale; iar materialele membrilor de sindicat nu pot fi folosite pentru a antrena IA.”

Intr-un raspuns care a lasat multi scriitori profesionisti descurajati, Alianta Producatorilor de Film si Televiziune – asociatia comerciala care reprezinta majoritatea marilor companii de divertisment din industrie – a respins aceasta propunere.

In schimb, companiile „au contraatacat prin oferirea de intalniri anuale pentru a discuta despre progresele tehnologice” – o propunere vaga care sugereaza ca liderii industriei nu sunt pregatiti sa ofere nicio garantie.

Marc Guggenheim, co-creator al serialelor de supereroi „Arrow” si „DC’s Legends of Tomorrow”, a declarat ca studiourile au prezentat „acelasi vechi cantec” si au intarziat luarea unor decizii importante cu privire la schimbarile tehnologice majore.

„Din punct de vedere istoric, de fiecare data cand apare o noua piesa de tehnologie, studiourile spun: ‘Va intelegem ingrijorarile, dar totul este prea nou. Asteptati urmatorul ciclu de negocieri'”, a spus el. „Dar, in cele din urma, se creeaza un anumit precedent si la urmatorul ciclu de negociere ei spun: ‘Nu stiu ce sa va spun. Precedentul este stabilit’. Intotdeauna exista tergiversari.”

ChatGPT a demonstrat ca este capabil sa genereze naratiuni care imita continutul si stilul unor lucrari publicate anterior. De exemplu, NBC News i-a cerut lui ChatGPT sa scrie un episod original al serialului antologic HBO „The White Lotus”, iar chatbotul a venit cu o schita de sase paragrafe care prezinta personaje din primul sezon in scenarii noi.

Este posibil ca episodul scris de chatbot din „The White Lotus” analizat de NBC News sa nu fie de calibrul Emmy, dar schita indica totusi un viitor pe care multi scriitori profesionisti il considera ingrijorator.

„Trebuie sa intelegem cu totii ca aceasta este versiunea mai slaba a ChatGPT. Nu este versiunea mai buna pe care o vom vedea peste sase luni”, a declarat Guggenheim. „Tehnologia se misca atat de repede si se va misca si mai repede decat putem anticipa si de aceea trebuie sa ne ocupam de ea in cadrul acestei negocieri”.

Actrita si producatoarea Justine Bateman a declarat intr-un tweet ca si alte sectoare profesionale ar trebui sa acorde o atentie deosebita grevei scenaristilor, pe care a descris-o ca fiind o lupta pentru „evitarea devalorizarii efortului uman, a indemanarii si a talentului in favoarea automatizarii si a profiturilor”.

Impasul privind tehnologia IA la Hollywood reflecta tensiunile din mai multe profesii creative.

ChatGPT a ridicat semne de intrebare cu privire la faptul ca corporatiile media vor reduce numarul de oameni care scriu orice, de la texte publicitare la articole de stiri. (Dezvaluire completa: ceea ce cititi a fost scris de un om.) Generatoarele de imagini alimentate de AI, cum ar fi DALL-E 2 si Midjourney, au zguduit oamenii care fac arta vizuala pentru a-si castiga existenta.

Intr-un studiu de caz notabil care a ajuns pe prima pagina a ziarelor, un cantec generat de AI care imita stilurile artistilor hip-hop Drake si The Weeknd a trimis valuri de anxietate in industria muzicala, adancind preocuparile existentiale la intersectia dintre creativitate, paternitate, tehnologie si lege.

„Fie ca este vorba de muzica, fotografie, indiferent de mediu, exista creativi care sunt ingrijorati in mod justificat si de inteles de limitarea mijloacelor lor de trai”, a declarat Ash Kernen, un avocat specializat in divertisment si proprietate intelectuala care se concentreaza pe noile tehnologii.

Faptul ca sindicatul scenaristilor si studiourile se lupta pe tema IA subliniaza cat de mult s-a schimbat in industria de divertisment de la ultima greva a scriitorilor de la Hollywood, in toamna anului 2007. In acele zile, Netflix era cunoscut mai ales pentru ca trimitea DVD-uri in plicuri rosii, iar YouTube avea doar doi ani de existenta.

In 2023, peisajul economic si tehnologic este foarte diferit.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: