In lipsa marinarilor ucraineni, traficantii de persoane „recruteaza capitani rusi pentru ambarcatiunile care aduc migranti in Italia”

externe

Traficantii de persoane recruteaza zeci de cetateni rusi pentru a-i inlocui pe ucrainenii care conduceau ambarcatiunile care transporta migranti din Turcia in Italia, sustin mai multe ONG-uri, citate de The Guardian.

De la invadarea Ucrainei de catre Moscova, cel putin 14 cetateni rusi au fost arestati de politia italiana sub acuzatia de transport ilegal de migranti.

Un raport al organizatiei neguvernamentale italiene Arci Porco Rosso si al organizatiei Borderline Europe „a remarcat o dublare a numarului de arestari ale cetatenilor rusi” acuzati de pilotarea navelor in comparatie cu anul precedent, precum si multe alte arestari ale cetatenilor sirieni, bengalezi „si chiar oameni din tari fara iesire la mare, cum ar fi Kazahstan si Tadjikistan”.

Ruta care porneste din Turcia catre Italia a fost stabilita de o retea de traficanti turci ca alternativa la ruta lunga pe uscat din Balcani, folosind de obicei iahturi rapide mici, cel mai adesea furate sau inchiriate. Aproximativ 11.000 de migranti au sosit pe coastele italiene din Puglia, Calabria si Sicilia in 2021 din porturile turcesti Izmir, Bodrum si Canakkale.

Initial, traficantii recrutau aproape exclusiv capitani ucraineni, multi dintre ei fugiti din tara pentru a scapa de serviciul militar in timpul razboiului impotriva separatistilor sustinuti de rusi din Donbas. Dar de la invazia rusa a Ucrainei din februarie 2022, numarul ucrainenilor recrutati de contrabandistii turci a scazut.

„Ucrainenii au fost esentiali pentru sosirea persoanelor care pleaca din Turcia, fiind navigatori experimentati. Odata cu izbucnirea razboiului, nu au mai putut sa-si paraseasca tara, ceea ce a fost, fara indoiala, un factor determinant in disponibilitatea redusa a capitanilor ucraineni, se arata in raport.

Traficantii turci au gasit repede o alternativa. Au inceput sa instruiasca solicitantii de azil pentru a conduce barci, sa recruteze marinari turci si sa angajeze un numar tot mai mare de cetateni rusi si din fostele republici sovietice.

„In trecut, au mai fost cetateni rusi recrutati de traficnti, dar erau in mare parte cazuri izolate”, a spus avocatul Giancarlo Liberati. „Dupa invazia Ucrainei si, de fapt, cu cateva luni inainte de razboi, am observat o crestere a numarului cetatenilor rusi recrutati pentru a pilota aceste barci cu vele care transporta migranti, iar implicarea lor a devenit aproape sistematica.”

In mai 2022, o barca cu panze care transporta aproximativ 100 de migranti s-a ciocnit de un debarcader parasit din Siderno, Calabria. Doua persoane au murit in incident: ambii erau cetateni rusi despre care se crede ca au pilotat nava.
Cea mai recenta arestare a avut loc in noiembrie, cand trei rusi au adus aproximativ 100 de migranti din Siria, Afganistan si Irak pe coasta Siciliei.

Sabrina Gambino, sefa parchetului sicilian din Siracuza, a declarat ca „o retea criminala turca bine organizata care foloseste barci de lux, presupuse furate sau inchiriate” se afla in spatele transporturilor.

Daca vor fi condamnati, pilotii ambarcatiunii risca pana la 15 ani de inchisoare.

ONG-urile si avocatii spun ca majoritatea rusilor detinuti in inchisorile italiene sustin ca au fost nevoiti sa fuga din tara lor ca sa scape de serviciul militar si ca au refuzat sa lupte in Ucraina.

„Un cetatean rus detinut intr-o inchisoare ne-a trimis o scrisoare in care spunea ca trebuie sa fuga din Rusia pentru a scapa de razboi, dar ca impreuna cu un alt refugiat din Rusia a fost arestat ca traficant de persoane la sosire”, a declarat Richard Braude, de la organizatia Arci Porco Rosso.

Un dosar inaintat instantei pentru un cetatean rus, Ilnar Sadrutdinov, un rezident al regiunii Tatarstan arestat la inceputul anului 2022 pentru ca a pilotat o ambarcatiune care transporta zeci de solicitanti de azil din Turcia in Calabria, a spus ca a parasit Rusia pentru ca nu a vrut sa lupte.

„Imi pare foarte rau ca Putin si oamenii care l-au sustinut au inceput invazia Ucrainei”, a spus el, potrivit unui document vazut de The Guardian. „Va rog, nu ma trimiteti inapoi in Rusia, pentru ca acum cei care refuza sa lupte sunt inchisi. Matusa mea este casatorita cu un ucrainean, sora mea este casatorita cu un ucrainean. Ucraina este o natiune sora pentru mine.”

El a sustinut ca nu cunoaste pedepsele pentru traficul ilegal de persoane. „Mi-au spus ca acceptand acest loc de munca as putea salva oameni si as putea castiga bani”, a spus Sadrutdinov. „Daca as fi stiut ca voi merge la inchisoare, chiar si pentru doar un an, nu as fi acceptat niciodata.”

The Guardian nu a putut verifica in mod independent afirmatiile.

Procurorul sef al orasului Crotone, Giuseppe Capoccia, a spus ca acesti oameni au fost recrutati de retelele turcesti „exact pentru acest rol” si ca in unele cazuri „au avut viza de turist”. „Sunt marinari disperati care cauta orice loc de munca pentru a castiga niste bani”, a adaugat el.

In ciuda cresterii numarului de traficanti rusi, cel mai mare numar de mrinari arestati pentru aceasta ruta provin din Egipt si Turcia.

In ultimii ani, organizatiile de caritate si asociatiile pentru drepturile omului au evidentiat modul in care Italia a condus o politica de incriminare a pilotilor, umpland inchisorile cu oameni nevinovati folositi ca tapi ispasitori.

Potrivit acestora, capitanii migranti sunt adesea ei insisi refugiati sau persoane care nu gasesc alte locuri de munca, si care au fost inselati de contrabandisti.

„Multe dintre arestari vor fi fost ale unor oameni care nu au condus niciodata o barca in viata lor. Trebuie sa ne amintim cat de lungi si riscante sunt aceste calatorii – si sunt si mai periculoase prin incercarile de a le criminaliza. Daca oamenii care conduc o barca nu au nicio experienta, acest lucru poate duce la tragedii, asa cum vedem”, a spus Sara Traylor, de la organizatia Arci Porco Rosso.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: