Inovatie romaneasca. Sase MASINI produse in tara de care nu ai auzit niciodata – Galerie FOTO

life

Industria auto din Romania ne-a adus Dacia, Oltcit si Aro. Alte sase marci ar fi trebuit sa apara dar nu au mai facut-o, prima chiar in 1880.

Iata sase modele de masini produse de romani, temerari ai industriei auto romanesti. Ei nu sunt atat de cunoscuti pentru ca masinile lor nu au fost produse la scara mai mare, relateaza 4tuning.ro.

Prima masina romaneasca la 1880

Dumitru Vasescu - 1880

Nascut in 1859, Dumitru Vasescu este  omul care a inventat primul automobil romanesc, in urma cu doua secole. In 1880, la Paris, Dumitru Vasescu construieste primul autovehicul personal, cu motor pe aburi. La acea vreme nu existau inca motoare termice, iar putinele vehicule care existau si aveau motor pe aburi erau utilaje agricole.

Cum trebuie sa se fi uitat lumea la romanul nostru, care se plimba pe strazi, printre trasuri, numai ca a lui nu era trasa de cal. Automobilul a ajuns o singura data in Romania in 1906 si a fost expus la Scoala de Poduri si Sosele din Bucuresti unde Dumitru Vasescu a fost si profesor. Informatii despre ce s-a intamplat ulterior cu prima masina romaneasca nu prea exista, dar ne putem bucura de mostenirea lasata de Dumitru Vasescu.

Roadster-ul din 1945

Roadster-ul M. R. 1945

Numele decapotabilei de doua locuri este M. R. Si reprezinta chiar numele constructorului. Radu Manicatide s-a nascut in 1912 fiind fiul unui profesor de pediatrie. Pleaca la facultate in Franta, la Paris, unde urmeaza cursurile Scolii de Aeronauticaƒ si Constructii Automobile. In 1937 termina sef de promotie si isi urmeaza cu adevarat pasiunea. In 1945 Radu Manicatide construieste un roadster de mici dimensiuni la uzina IAR de la Brasov.

Masina avea doua locuri, un motor in doi timpi de pe o motocicleta, producand in jur de 11 cai putere, pozitionat in spate si capabil sa impinga masina pana la 70 Km/h. Greutatea masinii era de 270 kg, aspectul interesant fiind caroseria inspirata de Jaguar XK120. In 1947 s-au construit trei vehicule dotate cu motor IAR002 cu patru cilindri in linie, capabile sa produca 45 de cai putere.

Versiunea dotata cu IAR002 atingea 124 Km/h, existand chiar si variante de 100 de cai putere, cu anumite modificari facute motorului in doi timpi si patru clindri. Toate aceste progrese fiind facute de Radu Manicatide, pe care il putem numii inventatorul primei si singurei masini sport din Romania. Cred ca ar avea succes un model M.R. 2015, nu credeti?

Automobilul Malaxa 1945

Autoturismul Malaxa 1945

Tot in 1945 apare poate cea mai eleganta masina construita veodata de un roman. Nicolae Malaxa, realizatorul automobilului, a fost un inginer si intreprinzator roman care s-a nascut in 1884 la Husi. Autoturismul a fost construit in fabricile industriasului de la Resita, iar proiectul apartinea unui grup de ingineri de la uzinele A.S.A.M. si Malaxa din Bucuresti. Masina avea un motor cu trei cilindri in stea, racit fortat cu aer.

Racirea motorului a influentat design-ul masinii, intre plafon si acoperis fiind lasat un spatiu pentru canalizarea aerului catre motorul pozitionat in spate. Acesta producea 30 de cai putere si impingea masina cu ajutorul tractiunii spate pana la 120Km/h. Automobilul era extraordinar de confortabil datorita faptului ca intreaga caroserie era asezata pe sasiu prin tampoane de cauciuc, groase de 10 cm.

Intre 1945 si 1947 au fost produse aproape 2000 de unitati Malaxa, majoritatea plecand spre export. Povestea masinii se termina putin cam trist  datorita unui oficial de la Moscova. Generalul rus se afla la Sofia, unde s-a plimbat cu un exemplar Malaxa. A fost atat de impresionat incat la intoarcerea sa la Kremlin a ordonat mutarea uzinei de la Resita la Podgorye in Urali. Nicolae Malaxa a reusit sa isi vada visul implinit la o scara mai mare, doar pentru a ii fi luat. Acesta s-a stins din viata in 1965 in New Jersey.

GAL – masina cu trei roti din 1954

Three-wheeler GAL 1954

GAL este singurul microautomobil romanesc si nu cred ca va mai exista altul vreodata. Gheorghe Gal a fost un campion la motociclism in anii `30. A construit microautomobilul cu trei roti manual in cateva exemplare, masinuta dispunand de doua locuri si motor Jawa de 250 de centimetri cubi. Motorul producea 12 cai putere si era nevoit sa impinga 260 de kg pe care ii putea duce pana la 75 Km/h. In anii `50 autoturisuml cu trei roti era o adevarata aparitie pe strazile din Bucuresti. Gheorghe Gal a preluat conceptul de la masina cu trei roti a celor de la Morgan si aspira sa construiasca un astefel de automobil si cu patru locuri.

Masina Rodica 1957

Automobilul Rodica 1957

In anii `50 la Brasov, un inginer numit Nicolae Lucaci a construit poate cel mai putin cunoscut automobil. Masina a fost botezata Rodica, dupa fetita inginerului. Acesta a construit singur motorul si a utilizat o transmisie de Skoda Felicia, iar autoturismul Rodica a parcurs peste 50.000 de km fara probleme. Nu am reusit sa gasim mai multe informatii despre Lucaci si a sa Rodica, in afara fotografia de mai sus.

De Karaso Simplon 2000

DeKaraso Simplon 2000

Aproape cinci decenii aveau sa treaca de la Rodica pana cand alt roman se punea la treaba sa construiasca un automobil. Ne intoarcem la Resita unde in anii 2000 a fost realizat un cabrio inspirat de roadsterele din anii `50. Producatorii modelului romanesc au chiar si un website iar sub capota masinii se afla un propulsor Renault E7J de 1.4 litri care produce 75 de cai putere. Caroseria este realizata din rasina poliesterica iar infrastructura este imprumutata de pe o Dacia Solenza. De Karaso Simplon poate fi comandat si cu un nivel de echipare mai sportiv, care duce performantele masinii in jurul cifrelor de 200 de cai putere.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: