INTERVIU Daniel Funeriu: „Invatamantul de azi trebuie dus acolo unde este mintea copilului: online. Iar TikTok-ul ar trebui obligat ca la fiecare cinci minute de utilizare sa intre si un minut de continut educational”

analize

Daniel Funeriu, Romania Educata, educatie, analfabetism functional, mafia universitatilor

Ca sa-l parafrazam pe Caragiale, la ora actuala, Romania Educata este sublima, dar lipseste cu desavarsire. Recentele rezultate ale testelor PISA par sa demonstreze ca dezinteresul total fata de invatatura continue sa fie materia preferata a multor elevi romani, alaturi de educatia fizica prin mall si studiul intens al influencerilor de pe TikTok. Ce-i de facut – daca, desigur, se mai poate face ceva – am incercat sa aflam de la Daniel P. Funeriu, ministru al educatiei intre 2009 si 2012, autor al Legii 1/2011 si fondator al teach4u.ro.

Domnule Funeriu, ati fost ministru al Educatiei si deci cunoasteti sistemul din interior. Ce anume sau cine anume v-a pus bete in roate cand ati dorit sa faceti reforma?

Mafia universitatilor private construita cu migala de clanul Andronescu si toti acolitii lor, distribuiti prin toate partidele, dar cel mai eficient utilizati de hotul intelectual Ponta pentru a ajunge la putere. Nimeni nu a distrus Romania mai mult decat Andronescu si clanul ei, osificat pana in maruntaiele sistemului de educatie. Era o hidra multi-tentaculara, ilustrarea perfecta a spuselor lui Baudelaire: cea mai mare smecherie a diavolului este sa te faca sa crezi ca el, de fapt, nu exista. Ei si acolitii lor castigau sute de milioane de euro din fabricile de diplome. Am luat fabricile de diplome cu 650.000 de studenti si le-am lasat cu 60.000. Azi mai toate au dat faliment. E evident ca pierzand atat banet nu le convenea si au incercat sa ma invinga. Ei si televiziunile lor m-au facut analfabet, pe cand eu am fost olimpic international si sef de promotie la Universitatea din Strasbourg. Dar nu au reusit: atat timp cat am condus ministerul, mafiile educationale nu au miscat in front. A doua zi dupa ce am plecat, deputatul Cristian Dumitrescu, unul dintre acoliti, a venit la mine si mi-a spus: „Acum iti fxxxm legea”.

Credeti ca o reforma a sistemului educational la noi se poate face dupa model democratic, de jos in sus, de la educatori si profesori, sau, dupa model Ataturk, numai de sus in jos?

In Romania o reforma reala si rapida se poate face doar de sus in jos, pe model Ataturk si Lee Kuan Yew. Reforme care nu sunt antidemocratice. Exista si o explicatie pentru asta: daca verificati parametrul cultural definit de Hofstede, „distanta fata de putere”, adica nevoia de a avea un lider puternic, veti vedea ca noi, romanii, avem, cultural, nevoie de un lider puternic. Asa suntem noi, finlandezii sunt altfel, olandezii la fel.

Cine este de vina pentru rezultatele slabe la testele PISA: elevii, parintii, profesorii sau insusi sistemul de invatamant?

Toti: elevii, pentru ca nu invata. Parintii, pentru ca nu creeaza o cultura a cunoasterii in jurul copiilor lor. Profesorii, pentru ca prea adesea uita sa fie exigenti. Sistemul, pentru ca, dupa ce a fost total distrus de Marga si Andronescu, nu si-a mai revenit, chiar si cand impreuna cu Mircea Miclea l-am pus corect pe sine. Iohannis, pentru ca de zece ani ne abureste cu „Romania Educata”, ale carei rezultate sunt exact zero. Zero barat.

Programul Romania Educata, de care ati amintit si cu care presedintele Iohannis s-a tot laudat, se indreapta catre un esec total. Unde anume s-a gresit in practica, pentru ca teoretic programul suna bine?

Nu poti face ceva bun cu oameni prosti si cu un lider care habar nu are in ce directie vrea sa mearga.

Considerati ca retelele sociale si in primul rand Tik-Tok au un rol in performantele scolare tot mai slabe ale elevilor din Romania? Ar trebui Tik-Tok interzis, cum se intampla in alte tari?

Nu, nu interzis, ci obligat ca la fiecare cinci minute de utilizare sa intre si un minut de continut educational. Trebuie dus invatamantul acolo unde este mintea copiilor: online.

Multa lume spune ca „pe vremea lui Ceausescu se facea carte, nu ca acum”. De ce nu se mai face carte astazi?

Pentru ca se fac multe alte lucruri. Asocierea „Ceausescu-scoala buna” este una total gresita. Atunci nu aveai nimic altceva de facut decat sa te refugiezi in carti. Azi te refugiezi in cele tspe televiziuni sau nspe retele sociale.

Am intalnit oameni – si unii chiar din sistemul de invatamant – care spuneau ca educatia reala (cu referire la liceele industriale) ar putea ajuta mai mult Romania decat cea teoretica. Cum comentati?

Acei oameni gresesc. E nevoie si de una, si de alta: de aceea eu am introdus invatamantul dual.

Cu precadere in ultimul deceniu din Romania au plecat zeci de mii de medici, asistente medicale, cercetatori, ingineri, profesori, adica exact oamenii de care tara ar avea cea mai mare nevoie. Care ar fi solutia pentru stoparea acestui exod al creierelor?

In acest moment medicii si asistentele, ba chiar si multi cercetatori castiga mai multi bani in Romania decat in Franta sau Germania. Credeti-ma, ca stiu despre ce vorbesc. In acest moment este, din punct de vedere financiar, o eroare sa pleci.

Exista voci care sustin ca mentinerea unei rate inalte de analfabetism functional a fost tolerata, ba chiar incurajata de partidele care s-au succedat la putere in Romania. Cine-i vrea prosti pe elevii romani: „oculta” mondiala sau „inculta” care ne conduce?

Nimeni nu ii vrea prosti, nu exista o conspiratie a unor oameni care spun „hai sa-i facem prosti pe romanii astia”, dar nu exista suficienta dinamica societala a invatarii. Aceasta dinamica va exista atunci cand milioane de bunici vor spune nepotilor lor ceea ce bunica mea imi spunea mie: „invata, caci ce-ai in cap nu-ti ia nimeni”. Mai exista o convergenta de interese ale unor actori principali: de exemplu rectozaurii care vor multi studenti, deci studii de mantuiala, sa ia orice lenes o diploma, politicieni care nu vor sa ia masuri serioase, si toate astea duc la un rezultat prost pentru copii.

Care ar fi, in opinia dumneavoastra, cea mai eficienta si mai rapida solutie pentru reducerea analfabetismului functional – una dintre cele mai grave probleme cu care se confrunta Romania?

Spus simplu: eu am construit recent o solutie sistemica pentru invatamantul din Romania. Ea se numeste www.teach4u.ro. Oricine merge acolo vede ca cine alege sa faca parte din comunitatea Teach4U nu va avea lacune. Punctual: nu cred ca m-ati auzit vreodata pe mine facand referire la „analfabetism functional” pentru ca nu cred ca este un parametru robust pentru a-l lua in considerare cand faci politici educationale. Eu iau ca referential notele de la evaluarea nationala, care sunt o catastrofa. La matematica cel putin este incredibil cat de jos s-a ajuns. Ar fi jenant pentru un fost ministru sa vina sa dea solutii acum, pentru ca se pune intrebarea legitima „de ce nu ai facut cat ai fost acolo”? La care eu, spre deosebire de toti ceilalti, pot sa raspund simplu: toate solutiile pentru repararea invatamantului romanesc sunt in legea pe care eu am dat-o (foarte bine conceputa de Miclea), Legea 1 din 2011, si pe care clanul Andronescu-Ponta au masacrat-o, masacrand educatia copiilor vostri. Dar, pana la urma, poporul i-a votat, nu eu. In democratie e nevoie nu doar de lideri care stiu sa conduca, ci si de un popor care stie sa fie condus. Azi cu certitudine nu avem lideri care stiu sa conduca. Iohannis? Ciuca? Ciolacu? Simion? Sa fim seriosi…

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: