INTERVIU Dragos Tudorache, fost ministru de Interne: „Cat am fost ministru am vazut ca sunt oameni buni in sistem, sunt oameni competenti, pe care, daca ii lasi sa-si faca treaba si le dai de inteles ca-si pot face treaba fara niciun fel de ingerinta, ei isi vor face treaba”

politica

Dragos Tudorache, REPER, ministru de Interne, interviu, 2 Mai, justitie, coruptie, Politia Romana, Catalin Predoiu, droguri

Din cand in cand, in Romania ultimelor decenii, are loc o tragedie care ar fi putut fi prevenita, dar pe care o face posibila o ecuatie simpla, dar letala: indolenta guvernantilor plus atitudinea de „lasa, ba, ca merge si-asa” a autoritatilor locale, inmultite cu dispretul fata de lege al unor indivizi care se cred superiori romanului de rand din simplu motiv ca ei au „bani si relatii”. Drama de la 2 Mai se incadreaza perfect in termenii acestei ecuatii, dezvaluind mai ales, ca un turnesol, paianjenisul de coruptie, incompetenta si lene care sufoca Politia Romana. Am incercat sa aflam cum vede situatia un om care a avut prilejul sa vada situatia din interior, chiar daca pentru putina vreme – Dragos Tudorache, fost ministru de Interne in cabinetul Ciolos si actualmente europarlamentar REPER.

Domnule Tudorache, sunteti absolvent de Drept. De ce tagma judecatorilor si a procurorilor a ajuns sa fie astazi atat de hulita in societatea romaneasca?

N-as spune ca este hulita, fiindca sunt foarte multi judecatori si procurori respectati in comunitatile in care traiesc tocmai pentru ca isi fac treaba asa cum trebuie si sunt multi dintre ei care inteleg ca se afla acolo pentru a exercita autoritatea statului si a aplica legea. Este drept insa ca increderea in justitie s-a deteriorat foarte mult in ultimii ani si aici sunt cauze multiple, care nu tin doar de subiectul pensiilor speciale, desi si el a otravit foarte mult dezbaterea in societate. Cred ca e necesar ca sistemul aberant la care s-a ajuns acum sa fie schimbat, nu pentru ca in principiu magistratul nu ar avea dreptul la o pensie corespunzatoare cu responsabilitatea pe care o are, ci pentru ca prin modificari succesive de legi, facute fara cap, s-a ajuns la un model de calcul al pensiilor care in mod evident nu da senzatia de echitate in societate. Imi amintesc ca spre sfarsitul anilor 1990, cand am intrat eu in sistem – in urma reformei Stoica, din punctul meu de vedere prima si poate cea mai bine facuta reforma a sistemului de justitie – am vazut foarte multi oameni buni, talentati si motivati care au intrat in sistem. Sa nu uitam ca aceasta a fost o generatie care a avut curajul sa condamne oameni foarte puternici, considerati aproape invincibili in societate. Justitia a avut totusi curajul sa-i ancheteze si chiar sa-i condamne pe acesti oameni. Dar, cum spuneam, increderea in justitie s-a deteriorat si cred ca si tagma magistratilor, dar si responsabilii politici care gestioneaza sistemul de justitie au datoria de a se gandi foarte serios cum anume se poate reface aceasta incredere vitala pentru echilibrul societatii.

Cazul 2 Mai a starnit in societatea romaneasca o indignare fara precedent de la Colectiv incoace, mai ales atunci cand s-a aflat ca autorul accidentului mai fusese anchetat pentru consum de droguri, dar procurorii si judecatorii l-au iertat. Ce credeti ca ii determina pe oamenii legii sa fie iertatori cu acuzati precum Ion Ion Tiriac sau Vlad Pascu, dar necrutatori cu amaratii din Ferentari? Sa fie vorba doar de mila crestineasca?

Nicidecum nu putem vorbi in aceasta privinta de mila crestineasca. Nu vreau sa comentez spete individuale, dar este absolut clar ca trebuie sa existe o echitate, o consecventa in modul in care se pronunta hotararile judecatoresti – nu poti sa-i condamni pe unii si sa-i ierti pe altii in spete asemanatoare sau chiar identice. Cu atat mai mult atunci cand cei pe care ii ierti sunt oameni vazuti in societate ca avand anumite privilegii sociale, economice, politice. Din nou, justitia are datoria sa-si joace rolul de actor indepedent, orb, asa cum este simbolul sau, si sa-si faca treaba pana la capat, indiferent de calitatea celui judecat. Iar ceea ce s-a intamplat zilele trecute la 2 Mai este o tragedie fara margini, care trebuie sa ne puna foarte multe semne de intrebare, atat in ceea ce priveste functionarea sistemului de justitie, cat mai ales modul in care se aplica legea in strada.

Legea Anastasia a intrat de curand in vigoare. Va fi cazul Pascu o „despartire a apelor”, cu o pedeapsa drastica pentru vinovat, menita sa-i sperie pe toti potentialii amatori de droguri la volan sau cazul va fi musamalizat, in buna traditie romaneasca?

Eu sper ca da, va fi o „despartire a apelor”. Cred foarte mult in puterea acestei legi de a-i responsabiliza atat pe cei care se urca la volan bauti sau sub influenta drogurilor, cat si pe cei care aplica legea. Pentru ca, dupa ce tot vedem ca se intampla pe soselele Romaniei, este cert ca avem nevoie de o fermitate fara precedent. Suntem pe ultimul loc in Uniunea Europeana la tot ce inseamna siguranta rutiera si aici este necesara o actiune concertata a statului, politiei, parchetelor, instante judecatoresti, deoarece pur si simplu nu cred ca mai putem tolera astfel de cazuri in societatea romaneasca.

Cine este, in opinia dumneavoastra, principalul vinovat de cele intamplate: procurorii si judecatorii care l-au eliberat pe criminal, politistii care l-au gasit cu droguri in masina, dar i-au dat drumul, primarul, care n-a pus trotuar pe marginea drumului sau studentii ucisi, ca mergeau pe carosabil?

In niciun caz victimele! Asta este evident. Tinerii mergeau pe acolo pe unde puteau merge, pentru asa cum ati zis, nu exista trotuar. Dar principalul vinovat este cel care a comis crima. Dincolo de asta, este clar ca exista si alte responsabilitati, de la cele de natura politica la unele de natura administrativa. Initial, am crezut cu totii ca a fost doar o eroare, dar se vede ca a fost un lant de erori si de manifestari de incompetenta la nivelul politistilor, care l-au oprit in doua randuri pe acel sofer, inainte de producerea accidentului, si totusi l-au lasat sa plece fara sa aplice legea – pentru ca el conducea masina fara sa aiba asigurare. In alta ordine de idei, sa pretinzi ca pe litoralul romanesc, punctul zero in ceea ce priveste consumul de droguri pe timpul verii, ai doar un singur aparat de testare si un singur om, care mai era si in concediu, capabil sa aplice acel test, mi se pare ceva impardonabil pentru responsabilii Politiei Romane.

In alte tari, in asemenea cazuri care scandalizeaza opinia publica, isi dau demisia atat cei implicati direct, cat si superiorii lor. Vom asista in acest caz la demisii sau macar la demiteri si la nivel inalt, ori va fi gasit vreun acar Paun insignifiant, ca in atatea alte randuri – de pilda politistul care l-a oprit in trafic pe criminal?

Sper sa nu fie vorba doar de tragerea la raspundere a acelui politist, care am inteles ca nu avea nici un an de experienta – desi nici asta nu este o scuza. Dar responsabilitatea este mult mai larga de atat si da, as vrea sa vad ca  mai-marii Politiei Romane isi asuma responsabilitatea pentru ce s-a intamplat acolo. Pentru ca era de datoria lor sa prevada ca intr-o astfel de zona de risc sa existe mai multe aparate de testare anti-drog la dispozitia politistilor rutieri. Este de neacceptat explicatia ca acolo exista un singur om care putea face testele anti-drog. Daca nu mai aveai in judet astfel de oameni, de ce nu te-ai asigurat ca pregatesti din timp mai multi capabili sa faca asta? Consumul de droguri in Romania creste, potrivit oricaror date statistice, deci este clar ca e un factor de risc pentru care trebuie sa te pregatesti. Iar in aceasta perioada estivala trebuiau detasati pe litoral politisti care sa poata aplica astfel de teste pentru droguri. Din nou, vedem aici un lant de responsabilitati pentru Politia Romana, pentru care cineva trebuie sa raspunda.

Ati fost ministru de Interne in guvernul Ciolos si cunoasteti mecanismele de acolo din interior. Pot fi eradicate incompetenta, delasarea, impostura si chiar coruptia care par sa domneasca in acest minister de atatea decenii?

Fara doar si poate, da. Am stat o perioada scurta in fruntea ministerului de Interne, dar am vazut ca sunt oameni buni in sistem, sunt oameni competenti, pe care, daca ii lasi sa-si faca treaba si le dai de inteles ca-si pot face treaba fara niciun fel de ingerinta, ei isi vor face treaba. In ministerul de Interne exista un sistem care reactioneaza foarte bine la stimuli si la puterea exemplului dat. Daca exemplul dat este pozitiv, oamenii il vor urma, daca este negativ, la fel il vor urma, aplicand si ei ceea ce simt in jurul lor ca vine ca indicatie de mai sus. Cred ca este un minister in care se poate face performanta, in care se pot realiza foarte multe lucruri. Imi amintesc ca in 2016 s-au facut niste actiuni integrate foarte bune, de pilda impotriva mafiei vanzarilor de lemne. Nu vad ce de acum nu s-ar putea face o actiune  la fel de integrata, concentrata pe combaterea traficului de droguri. Astept de ani de zile incoace, de la cazul Cocaina, in Delta, sa vad cum Politia Romana si Parchetul General isi propun si apoi si aplica un plan foarte serios de combatere a traficului de droguri in Romania. Nu am vazut pana acum nimic de acest gen, nu am vazut niciun ministru de Interne de atunci incoace care sa anunte sau sa-si asume un astfel de plan si sa spuna ce anume avem de gand sa facem ca tara pentru a lupta cu acest flagel care devine, din pacate, din ce in ce mai relevant in peisajul societatii noastre.

Daca ati fi in locul actualului ministru, Catalin Predoiu, ce masuri ati lua pentru a nu se mai repeta aberatii de tipul „era un  singur politist care stia sa faca testul anti-drog, dar el era in concediu medical, asa ca am eliberat suspectul?”

Am vazut ieri conferinta de presa a domnului ministru si cred ca deja a dispus o prima serie de masuri pe care le-as fi luat si eu – in primul rand trimiterea corpului de control pentru a avea toate datele problemei, inainte de a lua o decizie. Cred ca imediat ce va primi aceste date si va vedea care a fost lantul slabiciunilor – sunt convins ca a existat un asemenea lant – va lua si masurile de rigoare. Aceste masuri trebuie sa includa si responsabilizarea celor din domeniul administrativ, pentru faptul ca nu s-au luat prevederile necesare in perioada asta pe litoral. Si am vazut ca astazi au fost mai multe apeluri, inclusiv din partea partidului REPER, al carui membru sunt, ca domnul Predoiu sa vina in Parlament la inceputul sesiunii parlamentare. Este important ca domnul ministru sa vina si sa explice in mod structurat si pe termen mediu si lung ce are de gand sa faca la minister, care sunt masurile pe care le va lua, ce plan urmeaza sa puna in aplicare, dincolo de ce sanctiuni punctuale se vor lua acum impotriva celor gasiti responsabili pentru ce s-a intamplat la 2 Mai.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: