Iohannis a promulgat „Legile educatiei”: „Proiectul meu de suflet, iata, un angajament indeplinit!”

news

Presedintele Klaus Iohannis a declarat mati, dupa ce a semnat, in prezenta mai multor oficiali, decretele de promulgare a Legilor Educatiei, ca „Romania Educata, proiectul meu de suflet devine acum realitate”.

Printre cei prezenti la ceremonia de la Palatul Cotroceni se afla presedintele Senatului Nicolae Ciuca, presedintele CCR, membri ai Guvernului, inclusiv ministrul Educatiei Ligia Deca, fostul ministru al Educatiei, Sorin Cimpeanu.

”Romania Educata, proiectul meu de suflet devine acum realitate”, a spus presedintele.

Discursul integral:

Ma bucur sa marcam astazi, impreuna, un moment cu un impact major pentru dezvoltarea societatii noastre in viitor. „Romania Educata”, proiectul meu de suflet si o prioritate a mandatelor mele, devine acum realitate prin intrarea in vigoare a noilor legi ale educatiei, care reglementeaza invatamantul preuniversitar si pe cel superior.

Proiectul „Romania Educata” este, iata, un angajament indeplinit!

Am reusit, la nivelul Administratiei Prezidentiale, sa aducem laolalta sute de experti educationali, reprezentanti ai autoritatilor, elevi, studenti, cadre didactice, antreprenori si parteneri internationali si sa elaboram solutii coerente pentru imbunatatirea invatamantului romanesc.

Mai mult, am reusit ca, in pofida crizelor extrem de complicate din ultimii ani, sa continuam promovarea Proiectului si sa obtinem, in final, sustinerea politica necesara adoptarii noii legislatii.

Obiectivul ambitios de a realiza o reforma cuprinzatoare a sistemului nostru de invatamant a insemnat un proces extrem de complex, laborios si de o anvergura fara precedent.

De astazi insa, educatia bazata pe valori ajunge, asadar, in centrul interesului public.

Cetatenii cu principii corect conturate inca din scoala, cu competente solide, cu spirit analitic reprezinta coloana vertebrala a unei societati prospere si evoluate. Avansul rapid al tehnologiei si o piata a muncii in continua schimbare presupun adaptabilitate, creativitate si gandire critica.

Legile pe care le-am promulgat astazi pun bazele unei Romanii care este conectata la evolutiile secolului al XXI-lea si care beneficiaza din plin de oportunitatile viitorului.

Poate cel mai important aspect, cele doua legi ale educatiei au fost elaborate in urma unui exercitiu puternic orientat spre construirea de consens. Fara discutii asezate, bazate pe argumente, rezultatul ar fi previzibil: cu prima ocazie, s-ar aduce amendamente, s-ar da prorogari si, astfel, masurile din legi nu ar mai fi puse in practica.

Ne-am propus sa evitam aceasta capcana in privinta „Romaniei Educate”, pentru ca aceasta reforma nu este o simpla optiune, ci un pas obligatoriu daca vrem sa construim o natiune prospera si puternica.

Doamnelor si domnilor,

Ce prevad, concret, noile legi ale educatiei si de ce sunt ele asa importante? In primul rand, isi propun sa rezolve carentele actualului sistem de invatamant, incurajand cresterea calitatii actului educational, acordarea de sprijin si respect cadrelor didactice, sunt promovate investitii, cu prioritizarea zonelor defavorizate, se pune accent pe siguranta elevilor.

Legea invatamantului preuniversitar include o serie de programe dedicate combaterii violentei scolare, asigurarii accesului la hrana pentru elevii din medii dezavantajate, reducerii abandonului scolar si promovarii sportului.

Pachetul legislativ va transforma experienta elevilor, care vor avea trasee educationale personalizate nevoilor proprii si vor fi sustinuti sa invete in cel mai potrivit mod pentru ei, limitand astfel fenomenul analfabetismului functional.

In ceea ce-i priveste pe profesori, mai multe prevederi ale legii se adreseaza construirii unui nou model pentru cariera didactica, aceasta devenind o optiune reala pentru tinerii absolventi. Performantele si dedicarea profesorilor vor fi recunoscute prin reduceri ale normei in cazuri bine fundamentate si prime acordate in momentul pensionarii.

Cadrele didactice care aleg sa predea in comunitatile dezavantajate vor beneficia de prime de instalare, dar si de sprijin dupa inceperea activitatii la clasa. Toti profesorii, indiferent de nivel, vor avea acces la formarea continua.

Exista multe locuri in tara unde este greu sa atragem personal didactic suficient. De aceea, pentru acele zone unde avem nevoie de cadre didactice pregatite sa predea mai multe discipline, se introduce licenta didactica cu dubla specializare. A fost o vreme cand formula aceasta a functionat foarte bine in sistemul educational romanesc si legile reiau traditia care s-a dovedit a fi valoroasa.

Am evidentiat doar cateva masuri, dar lista schimbarilor din invatamantul preuniversitar este una lunga.

De la noua admitere la liceu, la modificarile aduse Bacalaureatului si la diversitatea de programe de sprijin si de consiliere, aceste transformari ne ofera sansa de a schimba in bine scoala romaneasca.

Si invatamantul universitar va beneficia de mai multe reforme-cheie. Cele mai importante vizeaza reducerea abandonului universitar, dar si alinierea educatiei universitare la standarde internationale.

In mod crucial, se extinde educatia duala la invatamantul superior si se pun bazele unor consortii integrate pentru invatamant profesional in regim dual. Este o schimbare deosebit de importanta, in conditiile in care progresul tehnologic va duce la cresterea cererii de absolventi inalt calificati pe piata muncii.

Tot pentru a pregati absolventii pentru o piata competitiva a muncii a fost introdus un program de sprijin pentru stiintele exacte, care le va permite studentilor sa acceseze resurse educationale de peste granita.

Legea invatamantului superior raspunde si nevoii de a garanta ca diplomele romanesti sunt obtinute in urma unui parcurs academic corect. Normele de etica si deontologie universitara sunt mai clar stabilite si bine diferentiate de abaterile disciplinare. Vom avea un sistem clar de sanctiuni aplicabile tuturor partilor implicate in procesul educational.

Doamnelor si domnilor,

In incheiere, multumesc tuturor celor implicati in realizarea Proiectului „Romania Educata”. Sunt ferm convins ca, prin noile legi pe care le-am promulgat astazi, avem un cadru solid, pe care putem construi un sistem de invatamant pregatit pentru incercarile vremii.

Drumul care ni se asterne in fata nu este insa lipsit de provocari. Legile in sine nu vor rezolva problemele acute ale sistemului educational daca nu vor fi puse in aplicare.

De aceea, contez pe implicarea si hotararea dumneavoastra, in special a factorilor de decizie prezenti astazi aici, pentru a transforma „Romania Educata” din ideal in realitate. Este responsabilitatea noastra sa incurajam tinerii sa-si atinga potentialul si sa oferim viitoarelor generatii instrumentele de care au nevoie pentru a naviga cu succes intr-o lume in perpetua schimbare.

Ramane convingerea mea profunda ca doar printr-o educatie de calitate putem construi o societate care se bazeaza pe cunoastere, inovatie si progres.

Parcursul legilor si contestatii

Senatul a adoptat, in calitate de for decizional, proiectele legilor invatamantului preuniversitar si superior, pe data de 22 mai. Parlamentarii USR si partidului Forta Dreptei au sesizat Curtea Constitutionala pe legile educatiei nationale.

Cele doua partide au argumentat ca au gasit mai multe prevederi neconstitutionale, cele mai grave fiind limitarea dreptului la invatatura al copiilor si incalcarea principiul egalitatii in drepturi.

„In ceea ce priveste legea invatamantului preuniversitar, argumentele de neconstitutionalitate se refera la limitarea accesului la educatie in functie de varsta, posibilitatea de exmatriculare a elevilor si discriminarea in ceea ce priveste admiterea la liceu. USR a subliniat, de asemenea, posibile incalcari ale drepturilor la viata privata ale elevilor si profesorilor, in lipsa garantiilor legale privind folosirea inregistrarilor video in scoli”, explica USR, intr-un comunicat de presa.

Pe 21 iunie, CCR a respins ca neintemeiate sesizarile Opozitiei, cu unanimitate de voturi. In aceeasi zi, USR a solicitat presedintelui Klaus Iohannis sa retrimita in Parlament legile Educatiei, pentru a corecta prevederile propuse de ministrul Educatiei Ligia Deca, care discrimineaza intre elevi, baronizeaza universitatile si protejeaza plagiatorii.

Si Consiliul National al Elevilor a criticat Legea invatamantului preuniversitar din pachetul legilor educatiei, CNE transmitand presedintelui Iohannis, un studiu si recomandari referitoare la lege.

Peste 78% dintre elevi nu doresc un examen separat de Evaluarea Nationala pentru admiterea la liceu, iar 69,5% cred ca religia nu ar trebui introdusa materie optionala la bacalaureat, se arata intr-o consultare realizata de Consiliul National al Elevilor (CNE), la care au luat parte peste 16.000 de elevi din toata tara.

De asemenea, 86,2% dintre elevi considera ca ar trebui sa existe un termen-limita, in fiecare luna, pentru acordarea burselor scolare, un termen ce va asigura plata egala a burselor scolare catre toti elevii din unitatile de invatamant preuniversitar din Romania.

CNE a mai afirmat ca 69,5% considera ca religia nu ar trebui introdusa ca materie optionala la Examenul de Bacalaureat, in timp ce 14,8% considera ca ar trebui evaluata Istoria Religiilor, fapt ce confirma pozitia CNE inca de la propunerea acestui amendament.
Consultarea a mai aratat ca 54,9% dintre respondenti considera ca elevii ar trebui sa participe, in mod obligatoriu, la ore de consiliere psihologica, fara acordul parintelui, lucru ce va limita cazurile de violenta in scoli, 63,2% din elevi considera ca diversitatea nu este promovata suficient in salile de clasa, fapt ce atesta existenta segregarii in mediul scolar, iar 87,6% din respondenti considera ca elevii ar trebui sa aiba mai multa libertate in alegerea disciplinelor de studiu, astfel acestia ar alege discipline de studiu in functie de orientarea profesionala individuala.

Si studentii au protestate fata de prevederi din legea invatamantului universitar, acuzand lipsa de transparenta din timpul dezbaterilor parlamentare.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: