Iohannis actioneaza. Parlamentul vrea sa confiste de la Guvern si atributul incheierii de tratate internationale

politica

Presedintele Klaus Iohannis a trimis Curtii Constitutionale, vineri, o sesizare de neconstitutionalitate asupra unei legi prin care Guvernul sa inceapa tratativele diplomatice pentru incheierea unui acord cu Republica Ungaria privind deschiderea punctului international de trecere a frontierei Beba Veche (Romania) – Kubekhaza (Ungaria), seful statului apreciind ca „initiativa declansarii negocierilor in vederea incheierii unui tratat international in numele Romaniei apartine in mod exclusiv puterii executive” si, ca atare, nu poate fi stabilita prin lege.

„Prin legea criticata, Parlamentul limiteaza libertatea Guvernului in a-si manifesta vointa cu privire la o anumita problema de politica externa. Astfel, Guvernul este obligat sa-si exercite o anumita atributie in conditiile fixate de Parlament, in sensul declansarii/initierii unei actiuni juridice sub forma unor discutii oficiale, adica a unor negocieri, purtate cu scopul incheierii in viitor a unui acord separat cu Republica Ungaria care sa priveasca deschiderea unui punct de trecere a frontierei de stat”, conform sesizarii transmise de Administratia Prezidentiala.

Se mentioneaza ca potrivit art. 3 alin. (4) lit. a) din Conventia din 27 aprilie 2004 intre Romania si Republica Ungara privind controlul traficului de frontiera rutier si feroviar, guvernele statelor contractante reglementeaza prin acord separat infiintarea sau desfiintarea punctului de trecere a frontierei de stat, orarul de functionare, caracterul traficului si modificarea acestuia.

„Prin urmare, in conformitate cu dispozitiile acestei Conventii, cele doua parti semnatare pot incheia, daca se impune, o intelegere bilaterala, sub forma unui Acord la nivel de guvern, al carui obiect sa il constituie, dupa caz, infiintarea/desfiintarea punctelor de trecere a frontierei de stat dintre cele doua tari. Or, art. 4 alin. (1) din Legea nr. 590/2003 stabileste ca, pentru aprobarea initierii negocierilor unui tratat la nivel guvernamental, respectiv la nivel departamental, ministerul sau autoritatea administratiei publice centrale care indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) din aceasta lege, in competentele caruia sau careia se afla domeniul principal reglementat prin tratat, denumit/denumita in continuare institutie initiatoare, elaboreaza un memorandum, care va fi avizat intotdeauna de catre Ministerul Afacerilor Externe, precum si de catre toate ministerele in competentele carora se afla, din punct de vedere substantial, celelalte domenii reglementate prin tratat si care se inainteaza spre aprobare Guvernului Romaniei, acordata prin semnatura prim-ministrului. De aceea, este evident ca initierea negocierilor este o operatiune juridica ce se circumscrie domeniului de reglementare a actelor cu caracter infralegal”, prevede documentul.

Este invocat de asemenea art. 9 alin. (1) din OUG nr. 105/2001, conform caruia deschiderea de noi puncte de trecere sau inchiderea temporara ori definitiva a celor existente se face prin hotarare a Guvernului. Totodata, conform art. 102 alin. (1) din Constitutie, Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice.

„In ceea ce priveste domeniul politicii externe, Constitutia Romaniei stabileste la art. 91 alin. (1) ca Parlamentul are atributia de a ratifica prin lege tratatele internationale incheiate de presedintele Romaniei in numele Romaniei si negociate de Guvern, iar pentru celelalte categorii de tratate si acorduri internationale, Legea fundamentala prevede ca acestea se incheie, se aproba sau se ratifica potrivit procedurii stabilite prin lege”, se mentioneaza in sesizare.

Administratia Prezidentiala adauga ca, in ce priveste rolul Guvernului in politica externa, jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a pronuntat in sensul ca „in politica externa este unul mai degraba tehnic, el trebuind sa urmeze si sa indeplineasca obligatiile la care Romania s-a angajat” la nivel de stat.

„In ceea ce priveste cadrul legal ce consfinteste infiintarea sau desfiintarea punctelor de trecere a frontierei de stat dintre Romania si Republica Ungaria, precizam ca presedintele Romaniei, prin Decretul nr. 368/2005, a supus spre ratificare Parlamentului Conventia dintre Romania si Republica Ungara privind controlul traficului de frontiera rutier si feroviar, semnata la Bucuresti la 27 aprilie 2004, iar Parlamentul a aprobat, prin Legea nr. 191/2005, ratificarea acestei Conventii. Drept urmare, prin emiterea decretului sus-mentionat si avand in vedere dispozitiile art. 3 alin. (4) din intelegerea bilaterala, presedintele a stabilit cadrul necesar derularii politicii externe in materia frontierei de stat cu Ungaria, in virtutea caruia orice modificare referitoare la punctele de trecere a frontierei dintre cele doua state vecine se poate face numai prin acord la nivel de Guvern”, mentioneaza aceeasi sursa.

Camera Deputatilor a adoptat, pe 27 mai, proiectul de lege care prevede inceperea de catre Guvern a tratativelor diplomatice pentru incheierea unui acord cu Republica Ungaria privind deschiderea punctului international de trecere a frontierei Beba Veche (Romania) – Kubekhaza (Ungaria).

Proiectul, initiat de parlamentari de la PSD si minoritati, a fost adoptat cu 306 voturi ”pentru”, unul ”impotriva” si 2 abtineri.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: