Iohannis si-a lansat cel mai important proiect al mandatului sau. Va schimba esential viitorul Romaniei

politica

Rezultatele proiectului „Romania Educata”, initiat de presedintele Klaus Iohannis, este lansat, miercuri, la Palatul Cotroceni, in dezbatere publica.

„Ambitia mea este ca niciun copil, niciun tanar din Romania sa nu ramana afara. Acum doi ani am avut un Bac in care au picat jumatate, este o catastrofa nationala. Nu ne permitem sa pierdem niciun copil, asta imi dorec eu cu proiectul Romania Educata”, a declarat presedintele.

Potrivit Administratiei Prezidentiale, proiectul „Romania Educata” reprezinta cea mai ampla si de durata consultare publica desfasurata pana in prezent in domeniul politicilor publice din educatie. La dezbatere au participat peste 10.000 de persoane, iar la elaborarea documentelor lansate cu aceasta ocazie au contribuit peste 60 de institutii publice, organizatii neguvernamentale si reprezentanti ai actorilor din domeniu.

„Acest demers exprima dorinta presedintelui Romaniei ca fiecare roman sa aiba ocazia de a contribui la proiect”, se arata in comunicatul Administratiei Prezidentiale.

Principalele declaratii:

– Este un moment mult asteptat, mult comentat, este aceasta lansare in dezbatere, un eveniment de la care avem mari asteptari. Romania educata. Haideti sa vorbim despre educatie. Sunt intrebari simple la care trebuie sa raspundem la inceput.

– Avem nevoie de un sistem educational? Evident, da. Avem nevoie de scoli? Evident ca da. Dar ce fel de scoli? Cum ii pregatim pe dascali? Ce asteptari avem de la sbolventii acestor scoli?

– Cum evaluam performanta unei scoli? Dar a unei universitati? Ne intereseaza numarul de absplventi sau calitatea educatiei primita sau daca este in corelare cu piata muncii? Iata ca intrebari avem multe.

– Raspunsurile nu mai sunt atat de simple. La toate aceste intrebari lsi multe altele vrea sa raspunda proiectul Romania educata.

– Pana la urma, lumea ma intreaba de ce ma ocup eu de asa ceva. Romania educata e un proiect stratregic, vrea sa ajute la creionarea, la conceperea unui sistem educational pentru Romania secolului XXI, sa ajute politicienii sa vin cu politici educationale bune, pe dascali sa reuseasca sa predea in asa fel incat sa fie si ei, dar si parintii, dar si angajatorii multumiti

– Pe scurt, Romania educata este un proiect strategic, care vrea sa creioneze bazele sistemului educational din Romania pentru secolul XXI, pentru viitor

– Ce nu este Romania educata: nu este un proiect de lege. Nu este un retetar simplu. Romania educata nu este o poveste doar politica. Nu este programul meu electoral, este Romania noastra, a tuturor, pentru generatiile care vor veni.

– Atunci cand am devenit proaspat presedinte am inceput impreuna cu echipa mea sa ne punem intrebari: pe ce punem accent? Sistemul sanitar: toti vrem sa fim bine ingrijiti la nevoie. Evident, sistemul educational. Infrastructura, economia, finantele publice, multe domenii. Dar dintre acestea, care este prima prioritate, ce este definitoriu pentru reusita natiunii romane? Raspunsul nostru este clar: educatia.

– Noi trebuie sa-i pregatim pentru meseriile secolului XXI. Dar care sunt acestea? Dragii mei, daca vp intreb nu o sa stiti. Vor aparea nenumarate meserii noi in urmatoarele decenii, care nici nu sunt definite. Vor disparea multe dintre meseriile pentru care noi ne-am pregatit.

– Ii pregatim pentru viitorul Romaniei, dar este nevoie de analize, de studii aprofundate, de foarte multa grija cum concepem acest sistem pentru viitor. Nu este vorba despre o poveste care suna frumos la TV, este vorba despre ce afcem noi cu Romania

– Acest rezultat al educatiei va defini societatea de maine.

– Proiectul Romania educata a fost conceput in prima forma in 2016. Noi, echipa noastra de la administratia prezidentiala, am inceput sa cooptam din ce in ce mai multi participanti.

– Am ajuns la un set de concluzii, de propuneri, pe care sigur noi le gasim foarte bune. 65 de organizatii participante le gasesc foarte bune. Asta lansam astazi: noi lansam in dezbatere publica rezultatul muncii din ultimii 2 ani

– Ce vrem: vrem sa gasim raspunsul, solutia pentru o educatie de calitate pentru toti. Cautam un sistem flexibil, care integreaza pe toti. Ambitia mea este ca nici un copil din Romania sa nu ramana in afara. Trebuie sa gasim solutii care integreaza pe toti

– Am avut acum 2 ani un BAC la care au cazut jumatate. Nu ne permitem sa pierdem niciun copil in Romania. Asta imi doresc eu cu proiectul Romania educata

Proiectul „Romania Educata” cuprinde sapte rapoarte identificate ca fiind prioritare: „Cariera didactica”, „Echitatea sistemului educational”, „Profesionalizarea managementului educational”, Un invatamant profesional si tehnic de calitate”, „Autonomie, calitate si internationalizare in invatamantul superior”, „Educatie timpurie accesibila tuturor”, „Evaluarea elevilor si studentilor”.

Documentul stipuleaza la capitolul „Cariera Didactica” ca in formarea initiala, un accent major se pune pe practica, iar cadrele didactice au acces la programe de formare continua, care contribuie la specializarea lor in domenii cruciale pentru sistemul de educatie in ansamblul sau.

La capitolul „Echitatea sistemului educational” se doreste oferirea de sprijin aditional pentru copiii aflati in risc de abandon – prin masuri educationale remediale, burse si servicii, sprijin si consiliere a familiilor. Se recomanda ca reducerea decalajelor de calitate intre scoli sa se faca prin oferirea de resurse suplimentare unitatilor aflate in zone dezavantajate.

In cee ce priveste „Imbunatatirea managementului educational”, prin acest proiect se recomanda organizarea unor programe dedicate de formare a managerilor educationali, consultarea elevilor, studentilor si angajatorilor atunci cand se iau decizii importante pentru scoala sau universitate. In plus, tinerii ar trebui sa fie reprezentati in consilii/senate intr-o pondere mai mare.

Totodata, extinderea educatiei profesionale la nivel tertiar, pentru a face fata cresterii nivelului de tehnologizare din industrie si servicii si dezvoltarea educatiei duale, care trebuie sa continue in zonele in care acest lucru este posibil, se stipuleaza in capitolul privind invatamantul profesional si tehnic.

In invatamantul superior se doreste recredibilizarea scolii doctorale prin evaluarea calitatii formarii doctorale, eliminarea cazurilor de plagiat cu ajutorul soft-urilor, dar si cu al cursurilor de etica a cercetarii; diversificarea misiunii universitatilor, necesara pentru a permite o evaluare a performantei mai adaptata individualitatii fiecarei institutii de invatamant superior, dar si pentru o mai buna utilizare a alocatiilor din bugetul public.

La educatia timpurie se are in vedere construirea de crese suplimentare pentru a oferi tuturor copiilor sansa la o dezvoltare armonioasa din punct de vedere cognitiv, emotional si social, dar si pentru a permite parintilor sa impace viata profesionala cu viata de familie si, de asemenea, o mai buna pregatire a educatorilor si puericultorilor, de nivel tertiar.

Capitolul „Evaluare” prevede ca rezultatele evaluarilor sa fie folosite pentru a realiza interventii remediale in scolile cu rezultate slabe. Fiecare copil ar trebui sa beneficieze de un portofoliu educational in care sa fie incluse toate elementele de progres in spatiul academic si al dezvoltarii pe toate dimensiunile relevante si asigurarea transparentei si a corectitudinii evaluarilor din invatamantul superior, inclusiv intensificarea actiunilor pentru combaterea fenomenului de plagiat.

Cele sapte rapoarte tehnice propun obiective si masuri concrete pe termen scurt, mediu si lung. Totodata, fac si o trecere in revista a situatiei actuale din sistem.

„Sistemul va trebui sa se centreze pe nevoile beneficiarului, si nu invers, oferind experiente de invatare autentice pentru fiecare copil sau tanar, pornind de la profilul si inclinatiile acestuia. Educatia va fi perceputa nu ca obligatie, ci ca un proces placut, la care fiecare vrea sa participe”, se arata in proiect, mentionandu-se ca un sistem de invatamant flexibil va oferi solutii educationale adecvate atat pentru indivizi, cat si la nivel de institutii.

Proiectul mai stipuleaza ca adaptabilitatea sistemului la schimbarile externe si la tendintele viitorului presupune corelarea practicilor educationale din Romania cu tendintele si practicile internationale, respectand insa ferm principiile eticii si integritatii.

Printre tintele propuse la orizontul anului 2030 se numara: cel putin 30% dintre copiii de 0-3 ani sa fie inclusi in educatia ante-prescolara; cel putin 95% dintre copiii de 3-5 ani sa fie inclusi in educatia prescolara; clasarea in primele 30 de state de pe mapamond in cadrul testelor PISA; cel putin 80% rata de promovare a testarii de la finalul educatiei gimnaziale si 75% rata de promovare a examenului de bacalaureat din totalul colectivitatii si organizarea de politici tintite spre reducerea numarului de institutii de invatamant cu rate de promovare mai mici de 50%.

Documentul supus dezbaterii publice propune doua scenarii de structurare a sistemului de educatie. Ambele scenarii au in comun tranzitii mai flexibile intre cicluri, optiuni suplimentare pentru tinerii din invatamantul profesional, dezvoltarea invatamantului de tip dual si prevad, totodata, un rol crescut al consilierilor si portofoliilor educationale, care devin operationale.

„Romania Educata” este proiectul national initiat de presedintele Romaniei, menit sa sustina reasezarea societatii pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazate pe performanta, munca, talent, onestitate si integritate.

Administratia Prezidentiala a derulat o ampla dezbatere publica privind educatia din Romania, ale carei prime doua etape s-au derulat in perioada 2016-2018. La finalul acestor trei ani au rezultat o viziune de tara cu obiectivele aferente asupra educatiei si cercetarii din Romania, pentru urmatorii 12 ani (2018-2030), si o serie de propuneri de politici publice pe temele desemnate ca fiind prioritare in cadrul proiectului.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: