Mega-aeroportul pe care Polonia il construieste de la zero: CPK. Investitie de 8 miliarde euro, 2.000 km de noi linii de tren de mare viteza care sa duca la CPK

externe

Ministerul polonez al Infrastructurii a aprobat saptamana trecuta planul general pentru fundatia si constructia Centralny Port Komunikacyjny (CPK), un nou aeroport care va fi construit la 40 km de Varsovia.

Aeroportul urmeaza sa se intinda pe aproximativ 2.150 de hectare, pentru care compania cumpara intensiv terenurile necesare.

Inaugurarea noului aeroport este prevazuta pentru 2028.

Noul aeroport este vazut ca un inlocuitor pe termen lung al Aeroportului Chopin din Varsovia, desi ambele aeroporturi vor fi probabil operationale atunci cand CPK va deveni operational.

Conform planului general aprobat, care acopera dezvoltarea aeroportului pana in 2060, CPK vizeaza o inaugurare in 2028, cu doua piste paralele si o capacitate de a gestiona 40 de milioane de pasageri anual. Pana in 2060, aeroportul isi propune sa aiba trei piste paralele si capacitatea de a gestiona 65 de milioane de pasageri anual.

Costul total al proiectului a fost evaluat la 8 miliarde de euro de catre guvernul polonez, care intentioneaza sa pastreze o participatie majoritara in aeroport – investitorii privati, care urmeaza sa fie stabiliti, detinand pana la 49%. Aeroportul ar urma sa fie integrat cu o noua statie de cale ferata de mare viteza.

Acest proiect de infrastructura de mare anvergura include, de asemenea, o retea de noi linii de cale ferata cu o lungime totala de 2.000 km, care sa duca din 10 directii catre CPK si Varsovia. Odata finalizata, se va putea ajunge la noul aeroport din cele mai mari orase poloneze in cel mult doua ore si jumatate.

Combinand aeroportul international de tip greenfield cu un schimb de transport public (gara si autogara) si conectivitate rutiera, CPK va fi principala poarta de intrare in Polonia, precizeaza Airport World.

Citeste si: Patriotism de parada la Aeroportul Otopeni: „Bust chicios si imens al lui Burebista. Asta e patriotism? Patriotism este sa fie Otopeni cel mai frumos si mai admirat aeroport din Europa de Est”

Ministrul Transporturilor din Romania, Sorin Grindeanu (PSD), a declarat luna trecuta ca „nu se justifica” realizarea unui nou terminal de pasageri la Otopeni.

„Aeroportul Otopeni in acest moment trebuie sa ajunga, si sper ca va ajunge la sfarsitul anului 2023, la numarul de pasageri dinainte de pandemie. Adica sa se recupereze ceea ce s-a pierdut. In acest moment, astazi, cand vorbim, pe numarul de pasageri, pe toate studiile, si avem studii si de la Banca Mondiala si vi le pot pune la dispozitie, nu se justifica constructia unui terminal nou. Ca trebuie sa fie imbunatatiri sunt perfect de acord. La benzile care aduc bagaje, tot ce tine de buna functionare in actualul terminal, clar ca trebuie sa fie imbunatatit. Eu vorbesc de un terminal nou, care inseamna foarte multi bani. Astazi, cand vorbim pe numarul de pasageri pe care il are Aeroportul Otopeni, nu se justifica. In cinci ani da, posibil, daca se mentine acest ritm de crestere”, a declarat Grindeanu la Digi24.

„Asta nu inseamna ca lucrurile nu trebuie sa fie imbunatatite pe actualul terminat. Sunt perfect de acord cu dumneavoastra: curatenie, benzile de adus bagaje, fluxul pasagerilor. Eu cand merg vineri seara, de exemplu, cand plec in weekend la Timisoara, la acea ora este un varf de trafic, nu doar pe cursele interne, ci si externe. Dar aceste investitii au inceput sa fie facute si sper sa continue in Aeroportul Bucuresti, inclusiv investitii in acel burduf, burduful care intra in sau care face legatura cu avioanele. Parte dintre ele trebuie sa fie schimbate, sunt depasite”, a mai spus Grindeanu.

Potrivit datelor publicate de Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB) in luna ianuarie a acestui an, traficul aerian inregistrat pe cele doua aeroporturi din Capitala – Aeroportul International Henri Coanda si Aeroportul International Bucuresti-Baneasa Aurel Vlaicu – a crescut cu 82,2% in 2022, fata de 2021, pana la un numar de 12.610.247 de pasageri.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: