Motiunea de cenzura, blocata pe termen nedefinit de CCR. CCR anunta ca abia peste o saptamana va stabili cand va dezbate sesizarea lui Citu

politica

Curtea Constitutionala a Romaniei a dispus miercuri ca, pana la data de 15 septembrie, partile sa isi exprime punctul de vedere in legatura cu sesizarea premierului Florin Citu cu privire la existenta unui conflict juridic de natura constitutionala dintre Parlament si Guvern pe tema motiunii de cenzura a USR PLUS si AUR.

Ulterior, dupa ce partile isi vor exprima punctul de vedere, Curtea Constitutionala va stabili termenul pentru dezbaterea pe fond a sesizarii.

Premierul Florin Citu a depus la Curtea Constitutionala o sesizare cu privire la existenta unui conflict juridic de natura constitutionala dintre Parlament si Guvern pe tema motiunii de cenzura a USR PLUS si AUR, in care se invoca o conduita „neconstitutionala, deopotriva neloiala si abuziva, fata de autoritatea executiva”, intrucat motiunea de cenzura a fost initiata, depusa si comunicata cu „incalcarea dispozitiilor constitutionale ale articolului 113 alineat (2) din Constitutie”.

„In opinia noastra, exista un conflict in sensul articolului 146 litera e) din Constitutie, intrucat Parlamentul Romaniei, prin Presedintele Camerei Deputatilor, a transmis Guvernului Romaniei o motiune de cenzura initiata, depusa si comunicata cu incalcarea dispozitiilor constitutionale ale articolului 113 alineat (2) din Constitutie, ceea ce se constituie intr-o conduita neconstitutionala, deopotriva neloiala si abuziva, fata de autoritatea executiva si care a generat o situatie conflictuala a carei origine rezulta chiar din textul constitutional. Astfel, in prezenta cerere, solicitam instantei de contencios constitutional sa constate existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre Parlamentul Romaniei, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, pe de alta parte, nascut din incalcarea dispozitiilor constitutionale cu privire la modul in care a fost initiata si depusa motiunea de cenzura, respectiv din incalcarea dispozitiilor constitutionale cu privire la modul in care motiunea de cenzura initiata si depusa contrar Constitutiei a fost comunicata ulterior Guvernului”, se spune in text.

In sesizare se arata: „Parlamentul Romaniei, prin Presedintele Camerei Deputatilor, a incalcat dispozitiile constitutionale cu privire la obligatia comunicarii motiunii de cenzura catre Guvern in aceeasi zi cu depunerea acesteia, in speta in data de 3 septembrie 2021. De asemenea, Parlamentul Romaniei, prin Presedintele Camerei Deputatilor, cu incalcarea Constitutiei si a prevederilor regulamentare, a comunicat o motiune de cenzura initiata si depusa cu nerespectarea conditiilor constitutionale privind numarul minim de semnaturi valide care sa reflecte manifestarea de vointa a unei patrimi din numarul parlamentarilor la data initierii respectivei motiuni de cenzura”.

Toate aceste aspecte (…), se sustine in document, sunt de natura sa creeze o situatie juridica conflictuala intre Parlamentul Romaniei, generata de „modul neconstitutional in care Parlamentul a inteles sa declanseze controlul parlamentar prin motiune de cenzura cu consecinte grave asupra bunei desfasurari a activitatii Guvernului in planul politicii interne si externe a tarii, respectiv a bunei functionari a administratiei publice”.

„Intr-un stat de drept in care principiul separatiei puterilor in stat este respectat, controlul parlamentar prin motiune de cenzura angajeaza un raport juridic intre Parlament (puterea legislativa) si Guvern (puterea executiva), control care trebuie insa subsumat principiului conformitatii derularii procedurilor parlamentare cu Legea fundamentala. In ceea ce priveste situatia litigioasa supusa judecatii Curtii Constitutionale, aceasta are un caracter juridic, intrucat vizeaza aspectele procedurale de rang constitutional privind initierea, depunerea si comunicarea motiunii de cenzura. Astfel, in opinia noastra, in derularea procedurilor prevazute de articolul 113 din Constitutie, Parlamentul a adoptat o conduita neconstitutionala, care nesocoteste conditiile de validitate necesar a fi intrunite pentru initierea, depunerea si comunicarea unei motiuni de cenzura, ceea ce are ca efect afectarea vicierea etapelor ulterioare: a prezentarii, dezbaterii si, eventual, adoptarii respectivei motiuni de cenzura”, se explica in sesizarea catre CCR.

De asemenea, se adauga in document, situatia juridica litigioasa are natura constitutionala, avand in vedere ca motiunea de cenzura tine de domeniul dreptului constitutional si reprezinta un instrument constitutional de realizare a controlului parlamentar asupra activitatii Guvernului, iar prezenta cerere vizeaza „interpretarea articolului 113 alineat (2) din Constitutie prin raportare la actele si faptele realizate de Parlamentul Romaniei, care, daca se constata a fi contrare normelor constitutionale, au generat si un blocaj constitutional din perspectiva deplinei si bunei desfasurari a activitatii Guvernului”.

Totodata, prin raportare la rolul Curtii Constitutionale de garant al suprematiei Constitutiei si in considerarea atributiei sale constitutionale de a solutiona conflicte juridice de natura constitutionala intre autoritatile statului, exclusiv cu privire la procedura controlului parlamentar prin motiune de cenzura, invederam instantei de contencios constitutional ca singura solutie constitutionala pentru inlaturarea consecintelor juridice ale unei motiuni de cenzura initiate, depuse si comunicate cu incalcarea Constitutiei este admiterea prezentei cereri, se mai arata in sesizare.

Mai mult despre: ,

Comentarii: