Marea Britanie: Noi controale ale marfurilor la frontiera stabilite prin Brexit risca sa perturbeze din nou aprovizionarea supermarketurilor din toamna, avertizeaza sefii din domeniul alimentar

externe

Aplicarea noilor prevederi ale Brexitului privind importurile din UE ar putea duce la cresterea preturilor la alimente si la aparitia unor noi lipsuri in supermarketuri, se tem sefii din industrie, scrie The Independent.

Liderii din sectorul alimentar sunt ingrijorati de faptul ca autoritatile portuare nu sunt pregatite pentru punerea in aplicare a unei serii de verificari la frontiera, inclusiv a certificatelor de sanatate pentru unele produse de origine animala, vegetala si alimentara provenite din UE, care urmeaza sa fie introduse treptat incepand cu octombrie 2023, in conformitate cu acordul de iesire incheiat de Boris Johnson cu Bruxelles.

Noile taxe pentru marfurile care intra in Marea Britanie din UE vor adauga „sute de lire sterline” la costul de import al fiecarui camion incarcat cu produse, au declarat liderii de afaceri pentru The Independent.

British Retail Consortium (BRC), care reprezinta cele mai mari supermarketuri din Marea Britanie, este ingrijorat ca urmatorul val de birocratie post-Brexit va duce la perturbari la Dover si in alte porturi, ceea ce ar putea duce la intreruperi in aprovizionarea cu fructe si legume.

Andrew Opie, directorul pentru alimente si sustenabilitate al BRC, a declarat pentru The Independent ca verificarile suplimentare ar putea afecta aprovizionarea prin intarzierea livrarilor si ar putea sa creasca preturile alimentelor, deoarece companiile vor transfera costurile suplimentare la cumparatori.

Opie a adaugat: „In toamna, crestem importurile de produse proaspete din Europa, care au un termen de valabilitate scurt, astfel incat este imperativ ca sistemul sa functioneze bine din prima zi pentru a evita impactul asupra clientilor”.

Supermarketurile indeamna guvernul sa ofere porturilor cat mai mult sprijin posibil pentru a se pregati pentru noile controale. „Din pacate, exista un cost – aceasta a fost o consecinta inevitabila a Brexit-ului”, a spus Opie.

Expertul in domeniul comertului cu amanuntul a adaugat: „Cu toate acestea, obiectivul principal trebuie sa fie pregatirea lanturilor de aprovizionare europene si a controalelor guvernului britanic pentru luna octombrie, pentru a evita perturbarile in porturi.”

Avertismentul vine dupa ce, la inceputul acestui an, penuria severa de rosii, ardei si alte legume pentru salata a fortat marile supermarketuri din Marea Britanie sa restrictioneze vanzarile, fotografiile cu rafturile goale fiind ironizate de persoanele care locuiesc in Europa.

Pe fondul temerilor ca penuria ar putea deveni si mai frecventa, guvernul i-a avertizat pe sefii de intreprinderi ca noile verificari ale importurilor din UE vor adauga aproximativ 400 de milioane de lire sterline pe an in costuri suplimentare – ceea ce reprezinta o scadere fata de o estimare initiala de putin peste 800 de milioane de lire sterline.

Nick Allen, directorul executiv al Asociatiei britanice a procesatorilor de carne, a declarat pentru The Independent ca povara suplimentara a noilor documente si taxe va face ca unii importatori mici si specializati „sa se lupte pentru a supravietui”.

Allen – care doreste stabilirea unui nou acord cu Bruxelles privind standardele veterinare pentru a elimina controalele sanitare obligatorii pentru marfuri – a adaugat: „Unii exportatori din UE nu se vor mai obosi sa trimita produse aici, deoarece vor gasi alte piete”.

Sefii din sectorul alimentar au fost informati ca taxele de inspectie in porturi vor fi cuprinse intre 23 si 43 de lire sterline pentru fiecare lot de marfuri. Dar obtinerea de documente suplimentare de certificare sanitara ar putea ajunge la „sute de lire sterline” pentru fiecare camion incarcat cu produse, a declarat un lider din sectorul alimentar pentru The Independent.

Allen a spus ca furnizorii vor trebui sa transfere o parte din aceste costuri suplimentare – ceea ce inseamna preturi mai mari in magazine. „Se va adauga la inflatia alimentara. Intr-un moment in care sunt familii care se lupta pentru a supravietui”, a spus el.

Pe langa noile verificari care vor incepe in octombrie, controalele fizice asupra importurilor de alimente agricole vor incepe in ianuarie 2024, inainte ca noile declaratii de siguranta si securitate pentru toate importurile din Europa sa intre in vigoare in octombrie anul viitor.

Fostul sef al Sainsbury’s, Justin King, a declarat la inceputul acestui an ca sectorul alimentar a fost deja „teribil de afectat” de iesirea Marii Britanii din UE, chiar inainte ca noile controale sa intre in vigoare.

Nick Allen a spus: „Sentimentul general in sectorul alimentar este ca porturile nu sunt pregatite. Mai au destul de mult de lucru. Asa ca s-ar putea sa apara intarzieri”.

Companiile din afara sectorului alimentar sunt, de asemenea, ingrijorate de extinderea birocratiei pentru importuri incepand cu 2024. Tamara Cincik, fondatoarea grupului de reflectie Fashion Roundtable, a avertizat ca multe firme de imbracaminte „nu pot absorbi costurile suplimentare generate de si mai multe controale”.

Cincik, membra a Comisiei pentru comert si afaceri din Marea Britanie, a declarat: „Nu este o problema: In loc de noi controale, avem nevoie de solutii pragmatice la provocarile cu care se confrunta comertul britanic si de eliminarea barierelor comerciale dintre Regatul Unit si cea mai mare piata a noastra”.

Cercetarile efectuate de Federatia Intreprinderilor Mici arata ca aproape una din 10 dintre firmele britanice care obisnuiau sa importe sau sa exporte a incetat sa mai faca acest lucru in ultimii cinci ani. Tina McKenzie, presedinta pentru politici a grupului, a pledat pe langa guvern pentru a „minimiza costurile si intreruperile” cauzate de viitoarele schimbari.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: