O noua lucratura PSD-ALDE. Vor sa blocheze candidatura lui Klaus Iohannis la Presedintie cu ajutorul CNSAS

politica

Senatorul ALDE Daniel Zamfir a depus la Senat un proiect pentru modificarea OUG privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii, care prevede verificarea calitatii de colaborator al Securitatii a Presedintelui Romaniei, judecatorilor CCR, procurorilor PICCJ, DNA si a altor categorii.

„Persoanele care candideaza, au fost alese sau au fost numite in una dintre demnitatile ori functiile prevazute la art. 3, cu exceptia celor care la data de 22 decembrie 1989 nu implinisera varsta de 16 ani, fac o declaratie pe propria raspundere, conform modelului prevazut in anexa la prezenta ordonanta de urgenta, in sensul ca au avut sau nu calitatea de lucrator al Securitatii sau de colaborator al acesteia.

Verificarea calitatii de lucrator al Securitatii ori de colaborator al acesteia se face din oficiu pentru persoanele care au candidat, au fost alese sau numite in demnitatile ori in functiile prevazute la art. 3, inclusiv pentru cele aflate in exercitiul respectivelor demnitati ori functii la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta”, prevede proiectul initiat de liderul senatorilor ALDE, Daniel Zamfir, care intra in vigoare la trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial, scrie Mediafax.

Institutia care se ocupa de aceste verificari este CNSAS. Aceasta este condusa de un apropiat al PSD, Constantin Buchet, casre a decis cu de la sine putere, recent, ca Adina Florea nu a fost colaboratoare a Securitatii. Intr-o plangere adresata DIICOT, Alianta pentru Combaterea Abuzurilor il acuza, printre altele, pe presedintele CNSAS, de uzurparea atributiilor Colegiului CNSAS, in cazul Adina Florea. Potrivit sursei citate, Constantin Buchet ar fi eliberat adeverinta de necolaborare cu Securitatea de care avea nevoie Florea pentru a fi propusa de Tudorel Toader la sefia DNA, „prin incalcarea unor dispozitii legale exprese”, documentul fiind totodata unul „cu continut nereal”.

In prezent, potrivit OUG 24/2008, verificarea calitatii de colaborator sau lucrator al Securitatii se aplica doar parlamentarilor, europarlamentarilor, directorilor SRI si SIE si adjunctii acestora, conducatorilor structurilor centrale si judetene de la Serviciul Roman de Informatii, conducatorii structurilor centrale de la Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza (SPP), Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) si Directia Generala de Informatii si Protectie Interna (DGPI) din cadrul MAI.

Proiectul lui Zamfir propune introducerea si altor categorii de demnitari, inclusiv a Presedintelui Romaniei, care vor face totodata o declaratie publica pe propria raspundere in sensul ca au avut sau nu calitatea de lucrator al Securitatii sau de colaborator al acesteia.

Astfel, vor fi verificati daca au fost lucratori sau colaboratori ai Securitatii si urmatorii:

„a) Presedintele Romaniei;

b) deputat sau senator in Parlamentul Romaniei, membru in Parlamentul European;

c) membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat, secretar general, secretar general adjunct din Guvern si din ministere, director in minister si asimilati ai acestor functii, Comisar European;

d) secretarii generali si secretarii generali adjuncti ai Camerelor Parlamentului, directorii departamentelor celor doua Camere, consilierii prezidentiali si de stat;

e) prefectii, subprefectii, secretarii generali ai consiliilor judetene, secretarul general al Consiliului General al Municipiului Bucuresti;

f) directori in prefectura, conducatorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale, organizate la nivel local;

g) primarii, viceprimarii, consilierii judeteni, consilierii in Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consilierii locali;

h) directorul si adjunctii sai, conducatorii structurilor centrale si judetene de la Serviciul Roman de Informatii, directorul, adjunctii sai si conducatorii structurilor centrale de la Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Directia Generala de Informatii si Protectie Interna din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative;

i) personalul diplomatic si consular;

j) Avocatul Poporului si adjunctii acestuia;

k) membrii in Consiliul National al Audiovizualului;

l) judecatorii si magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si de la Curtea Constitutionala, procurorii de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, inclusiv cei din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, judecatorii, procurorii si prim-grefierii de la instantele si parchetele civile si militare, avocatii si notarii publici;

m) personalul cu functii de conducere, cu exceptia celui prevazut la lit. c), din Ministerul Internelor si Reformei Administrative, precum si ceilalti ofiteri si subofiteri/agenti din Ministerul Internelor si Reformei Administrative;

n) presedintele, vicepresedintii si consilierii de conturi din cadrul Curtii de Conturi; persoanele cu functii de conducere, la nivel national si judetean, in Garda Financiara si in organele vamale;

o) presedintele si presedintele de sectie la Consiliul Legislativ, membrii Consiliului Legislativ, persoanele cu functii de conducere din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si din Agentia Nationala a Functionarilor Publici, presedintii si membrii Consiliului Concurentei, ai Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, ai Institutului National de Statistica si ai Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara;

p) membru in consiliile de administratie ale societatilor publice de radio si de televiziune, actionar, administrator, director, redactor-sef, redactor in serviciile publice ori private de televiziune, radio sau presa scrisa, analistii politici si asimilatii acestora;

q) guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedinte, vicepresedinte de banca si membrii consiliului de administratie din sectorul bancar;

r) membru, membru corespondent, membru de onoare sau secretar al Academiei Romane;

s) rectorul, prorectorul, secretarul stiintific al senatului universitar, decanul, prodecanul, secretarul stiintific de facultate si sefii de catedra din institutiile de invatamant superior de stat si private;

s) inspector general sau adjunct, inspector de specialitate al inspectoratului scolar judetean, director de liceu ori de grup scolar, precum si director in institutiile de cultura, la nivel national, judetean, municipal si local;

t) presedinte, vicepresedinte, secretar general si ceilalti membri ai organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la nivel national, judetean si local, sau ai unei organizatii neguvernamentale si asimilatii acestor functii;

t) personalul militar si civil cu functii de conducere, cu exceptia celui prevazut la lit. c), din Ministerul Apararii si din statele majore ale categoriilor de forte ale armatei, conform nomenclatoarelor de functii, precum si comandantii de unitati sau echivalente;

u) ierarhii si sefii cultelor religioase recunoscute de lege, pana la nivel de preot inclusiv, precum si asimilatii lor de la parohiile din tara si din strainatate;

v) presedinte, vicepresedinte si secretar general de organizatii patronale si sindicale reprezentative la nivel national si asimilatii acestor functii, precum si ceilalti membri ai conducerilor executive respective;

w) director al directiei de posta si telecomunicatii, sefi de serviciu de posta si de telecomunicatii, sefi de centrala telefonica;

x) persoanele cu functie de conducere din directiile sanitare judetene, din directiile judetene de sanatate publica si a municipiului Bucuresti, din Colegiul Medicilor din Romania, din casele de asigurari de sanatate, directorii de spitale, precum si medicii psihiatri, anatomo-patologi si legisti;

y) persoanele cu functii de conducere, inclusiv membru al consiliului de administratie in regii autonome, companii si societati nationale, societati comerciale avand ca obiect activitati de interes public sau strategic, precum si membrii conducerii fundatiilor, asociatiilor si filialelor care activeaza pe teritoriul Romaniei, inclusiv fondatorii acestora;

z) persoanele care detin titlul de revolutionar sau de luptator cu merite deosebite in Revolutia din decembrie 1989”.

Daniel Zamfir sustine, in expunerea de motive, necesitatea introducerii acestor prevederi prin faptul ca la peste 27 de ani de la Revolutie inca exista prevederi legale care permit ascunderea adevarului cu privire la calitatea de lucrator sau colaborator al fostei Securitati.

„In vederea implementarilor cerintelor impuse de aderarea si integrarea Romaniei in UE, dar si in vederea alinierii la recomandarile Consiliului Europei, Romania a adoptat o serie de acte normative menite sa garanteze impartialitatea, obiectivitatea si integritatea functionarilor publice. Totodata, la fel ca in celelalte state din Europa de Est, Romania a adoptat un cadru legal menit sa duca la deconspirarea Securitatii ca politie politica.

Cu toate acestea la mai bine de 27 de ani de la caderea regimului communist in Romania, inca mai exista dispozitii legale care in ciuda scopului urmarit de ansamblul legii, permit ascunderea adevarului in ceea ce priveste calitatea de lucrator sau colaborator al fostei Securitati. Mai mult decat atat, atat dispozitii legale permit absolvirea persoanelor vizate de raspundere morala si uneori chiar penala, lasand nesanctionate declaratii necoraspunzatoare adevarului”, argumenteaza senatorul ALDE, in expunerea de motive a proiectului.

Initiativa legislativa a fost inregistrata la Senat, prim for sesizat, decizionala fiind Camera Deputatilor.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: