Craiova peste Paris, Olguta insista sa se faca de ras. Site-ul cu care se lauda nu este pe primul loc, ci pe locul 177.576 in lume

politica

Primarul PSD al Craiocei, Lia Olguta Vasilescu, insista sa fie ridicola si sa sustina ca orasul pe care il conduce este superior din punct de vedere turistic unor capitale europene precum Paris, Londra, Viena sau Praga. Ea sustine ca un site de turism, despre care spune ca „are cei mai multi vizitatori din Europa, peste sase milioane”, a decis acest lucru. Insa site-ul respectiv abia este pe locul 435 in Marea Britanie la categoria „turism” si pe locul 177.576 in lume.

„European Best Destinations este site-ul de turism cu cei mai multi vizitatori din Europa, peste sase milioane, partener al Comisiei Europene. Sunt mai multe orase din Romania si din toata Europa care se promoveaza financiar acolo, dar doar ca destinatii turistice. Participantii la concursuri sunt alesi de site, pe baza fotografiilor si sunt votati de vizitatorii site-ului, nu desemnati de cineva”, sustine Olguta Vasilescu.

Insa, potrivit unui site specilizat in masurarea traficului (similarweb.com), European Best Destinations, nu este nici pe primul loc si nu are nici 6 milioane de vizitatori.

Frustrata ca a fost ironizata, Olguta Vasilescu s-a apucat sa ii atace pe cei de la USR.

„Observ o mare frustrare la un partid, cu risc mare sa devina partidulet fiindca primarii lui nu livreaza decat sobolani si frig. De ieri si-a scos toti postacii la munca, pe toate conturile pe unde li se permite accesul si toti ziaristii prieteni care se tot chinuiesc sa scoata in fata primarii neputinciosii ai partiduletului, ca sa spuna ca eu mint si ca nu ne-a declarat nimeni castigatorii celui mai frumos targ european de Paste. Pai informatiile sunt publice, le poate vedea oricine doar uitandu-se pe site-ul celor de la European Best Destinations.

(…) Nu am putea sa ne bucuram, totusi, ca un oras din Romania este prezentat Europei si altfel decat cu cersetori, sobolani si mizerie?”, a mai scris Olguta Vasilescu pe Facebook.

Bognda Oprea, specialist in comunicare, demonteaza si o alta manipulare a Olgutei Vasilescu.

„Abia acum vezi cu ochiul liber amploarea utilizarii fabricilor de troli si boti din politica romaneasca. Primarita Craiovei, Lia-Olguta Vasilescu, ne flutura pe sub nas ieri dupa-amiaza, cu mare emfaza, o postare de Facebook despre cum a fost votata Craiova „pe primul loc in topul destinatiilor europene de Paste” „de peste 10.700 de oameni din 68 de tari (…), inaintea unor capitale si orase europene cu traditie, precum Roma, Paris, Viena, Praga sau Londra” (trecem cu vederea folosirea stangace, cu sens copulativ, a disjunctivului „sau”, care, potrivit „DEX”, „leaga notiuni sau propozitii care se exclud ca opuse sau contradictorii”[*], n-am asteptari…).

In lipsa mentionarii metodologiei de realizare a clasamentului pe website-ul care a publicat topul, EuropeanBestDestinations .com, l-am cautat si nu-l gasesc nicaieri, si fara publicarea listei votantilor pentru a permite verificarea transparenta a autenticitatii si originii semnatarilor, oricine intelege cum functioneaza dezinformarea si manipularea online pune la indoiala acest moment ieftin si provincial, de-altfel, de marketing politic.

Pentru cei care nu sunt familiarizati cu domeniul combaterii dezinformarii si manipularii online, ca un exemplu, la o simpla cautare pe Google a „buy signatures for a petition”, printre primele rezultate gasesti si platforme care, pentru 75,99 de euro, iti ofera 1.000 de semnaturi false, se intelege, la o petitie pe Change .org, una dintre cele mai populare platforme de petitii din lume (vezi foto 2). 760 de euro este nimica toata pentru o companie de marketing politic dispusa sa faca orice mizerie pentru promovarea clientului sau!

Primarita Lia-Olguta Vasilescu se lauda cu 10.700 de voturi („oameni”, zice ea) pentru clasarea Craiovei pe primul locul in acest top. N-o acuz direct, cum spuneam, website-ul care a publicat topul este total netransparent in ceea ce priveste votul si nici n-o suspectez de atata cunoastere de carte, doar ii avertizez pe jurnalistii onesti si pe cititorii creduli sa trateze cu moderatie astfel de anunturi pompoase. Oricum, primul semnal ca ceva este dubios vine de la clasament in sine, sa pui Craiova intr-un clasament turistic de bine, oricare ar fi el, inaintea Parisului, Romei si Londrei, trebuie sa trezeasca suspiciuni pentru orice om de bun-simt.

Altfel, amploarea utilizarii unor tehnici de manipulare in marketingul politic din Romania am demonstrat-o si in lucrarea mea de doctorat (**), in care am dovedit, prin metode validate stiintific, utilizarea la scara larga a „conturilor cu comportament neautentic”, cum le denumeste Facebook, in campania pentru alegerile prezidentiale din Romania din 2019 pe paginile oficiale de Facebook ale, la acea vreme, presedintelui Klaus Iohannis, prim-ministrului Viorica Dancila si liderului opozitiei, Dan Barna. Lucrarea este disponibila spre consultare publica la Biblioteca Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Universitatea din Bucuresti. Detalii despre cum functioneaza botii si fabricile de troli gasiti si in cartea mea, „Fake news si dezinformare online: recunoaste si verifica. Manual pentru toti utilizatorii de internet” (2021, Polirom, Iasi), disponibila in format tiparit si eBook.

Numai prin educatie putem pune capat jurnalismului ieftin si marketingului politic parsiv! Ei fac bani frumosi de pe urma vulnerabilitatii noastre, cred ca este momentul sa oprim aceasta forma de exploatare a noastra!”, a scris Oprea.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: