Prabusirea pretului la litiu, cu peste 80%, anunta o scadere a preturilor la autovehiculele electrice

externe

electric-car

Prabusirea pretului mineralelor esentiale in fabricarea bateriilor anticipeaza o reducere a costului celei mai scumpe componente a vehiculelor electrice, relateaza EFE.

Pretul litiului a scazut cu peste 80% de la varful atins in ultimul ciclu de crestere, intre 2022 si 2023, la cobalt, cu 65%, iar la nichel, cu 60%, o scadere care inchide o perioada de tensiuni serioase in lanturile de aprovizionare pentru producatori.

Prabusirea a pus in sah sectorul minier din Australia, cu inchideri de zacaminte si reduceri de productie, in timp ce exploatarile din America Latina s-au dovedit mai rezistenta datorita costurilor de extractie mai mici, potrivit expertilor.

Piata se asteapta acum ca excesul de oferta sa dureze cativa ani, inainte de a reveni la echilibru in a doua jumatate a deceniului.

Excedentul global de litiu va fi in acest an de aproximativ 150 de kilotone, ceea ce reprezinta 11% din cererea totala, si de 336 de kilotone in 2025, potrivit estimarilor Goldman Sachs, care anticipeaza, de asemenea, un excedent de 7% pentru cobalt si 6% pentru nichel.

Preturile pentru carbonatul de litiu, unul dintre componentele esentiale ale bateriilor, se situeaza in jurul a 11.000 de dolari pe tona, dupa ce la inceputul anului trecut au depasit 70.000 de dolari.

In timpul spiralei ascendente, „chiar si o productie de calitate scazuta si cu costuri ridicate a produs beneficii semnificative”, in timp ce industria s-a confruntat cu „preturi nesustenabile”, a declarat pentru EFE Adam Webb, analist la firma de consultanta specializata Benchmark Mineral Intelligence.

In prezent, piata s-a ajustat la niveluri „normale”, descrie expertul, care subliniaza ca „preturile mai mici ale materiilor prime vor duce in cele din urma la scaderea costurilor celulelor de baterii”.

Aceasta miscare, adauga el, ar putea avea in cele din urma un impact asupra pretului vehiculelor electrice pentru consumatori, ceea ce, la randul sau, ar stimula cererea.

Valoarea bateriilor litiu-ion a scazut cu 14% in 2023 fata de anul precedent, de la 161 de dolari pe kilowatt-ora (kWh) la 139 de dolari, potrivit datelor BloombergNEF, care atribuie deja acest declin materiilor prime, in loc de evolutia tehnologica, care era pana acum principalul factor de scadere a pretului.

Exista, in acelasi timp, o anumita „deconectare” intre piata mineralelor, lantul de productie si consumatorii finali, avertizeaza William Roberts, analist in domeniul auto la firma Rho Motion.

Producatorii trebuie sa se debaraseze de stocurile anterioare inainte de a scadea preturile.

Piata vehiculelor electrice continua sa creasca in Europa, Statele Unite si China, desi avanseaza intr-un ritm ceva mai lent decat anticipau producatorii in ultimii ani.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: