Predoiu critica instantele din UE, care nu ne extradeaza fugarii mai repede: Ne-am dori sa fie la fel de prompte si riguroase ca cele din Romania

Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a afirmat ca exista un cadru legislativ cu privire la procedurile de extradare si si-ar dori ca toate instantele din Uniunea Europeana sa fie la fel de prompte si riguroase precum cele din Romania. El a anuntat ca Ministerul Justitiei va propune o initiativa legislativa legata de sustragerile de la efectele hotararilor judecatoresti definitive din ultima perioada.

Catalin Predoiu a fost intrebat, luni, la finalul sedintei de Guvern, care sunt sansele ca Sorin Oprescu sa fie extradat in Romania si cand ar putea fi adus in tara.

„In legatura cu aceste proceduri de extradare, sunt lucruri pe care ministrul Justitiei nu le poate spune si lucruri pe care le poate spune. Ceea ce nu pot sa fac si nu o sa fac este sa comentez o procedura in curs aflata pe rolul unei instante, fie din Romania, fie dintr-un alt stat, implicit al unui stat al Uniunii Europene. Nu am facut-o niciodata si nu am sa o fac nici de acum inainte. Pot insa sa spun ca Ministerul Justitiei a derulat proactiv toate procedurile de extradare si a sprijinit in acelasi timp instantele romane cand au derulat la randul lor proceduri de extradare pe cadrul legislativ al mandatului european de arestare.

Deci nu in toate procedurile de extradare este implicat Ministerul Justitiei. Dar ori de cate ori suntem chemati sa sprijinim o astfel de procedura o facem si s-a facut acest lucru constant, indiferent de discontinuitatile in managementul Ministerului Justitiei. Este, daca vreti, una dintre institutiile care nu a fost afectata niciodata de evolutii politice sau administrative la varful ministerului. Asta va fi politica noastra si in continuare”, a precizat Predoiu, citat de News.ro.

El a adaugat ca si-ar dori ca toate instantele din toate statele membre UE sa fie la fel de prompte si riguroase precum sunt instantele din Romania.

„Ce mai pot sa spun este ca ne preocupa in cel mai inalt grad desfasurarea cooperarii judiciare internationale in materia extradarii si a executarii hotararilor judecatoresti definitive penale, cu atat mai mult cu cat exista un cadru solid legislativ paneuropean cu privire la aceste proceduri. Si noi ne-am dori foarte mult ca toate statele membre sa aplice cu rigurozitate aceste principii in cadru european in materia extradarii. Ne-am dori ca toate instantele din toate statele membre ale Uniunii Europene sa fie la fel de prompte si riguroase precum sunt instantele din Romania”, a transmis ministrul Justitiei.

Predoiu a precizat ca instantele romane coopereaza foarte bine in materia extradarii, dar ca acest lucru nu se intampla si din partea instantelor altor state membre UE.

„In niciun caz nu plec de la premisa ca existenta Mecanismului de Cooperare si Verificare inseamna a priori o scadere a calitatii procedurilor si a actului de justitie in Romania, situatie prevazuta de la caz la caz, or practica ce demonstreaza ca instantele romane coopereaza foarte bine in materia extradarii, dar in ultimii ani am avut situatii in care nu s-a intamplat acest lucru si din partea instantelor din alte state membre. Doua state membre.

Nu doresc in niciun fel sa fiu interpretat in sensul ca intervin asupra independentei judecatorilor din niciun stat membru, ma exprim strict in cadrul mandatului de ministru care cunoaste procedurile in curs in materia extradarii. Si noi am facut demersuri, vom mai face in continuare pentru a ameliora aceasta cooperare judiciara internationala in limita competentelor. Altfel, despre niciun caz in parte nu putem comunica in mod particular”, a adaugat Predoiu.

El a mentionat ca Ministerul Justitiei va veni cu o initiativa legislativa in legatura cu sustragerile de la efectele hotararilor judecatoresti definitive.

„Mai adaug si faptul ca foarte curand Ministerul Justitiei va propune o initiativa legislativa in acest domeniu care sa acopere, daca vreti, o lacuna legislativa. Nu stiu daca e foarte riguros termenul pentru ca nu e propriu-zis o lacuna, ci pur si simplu va trebui sa raspundem legislativ unui fenomen de data recenta, acesta al sustragerii de la efectele hotararii judecatoresti definitive penale pronuntate de o instanta din Romania.

Codurile nu prevad o astfel de situatie pentru ca nu ne-am confruntat cu acest fenomen. Este un fenomen de data recenta. Dar pe masura ce aceasta cazuistica se acumuleaza, este limpede ca avem de-a face cu un trend. Eu am lansat un studiu in 2020 asupra acestei probleme. Am lansat si cateva scrisori catre omologi. Am reluat in ianuarie 2022 aceasta problema si pot sa spun ca suntem foarte aproape de a propune un astfel de cadru normativ”, a afirmat ministrul Justitiei.

El a mentionat ca acest act normativ va fi propus in curand in dezbatere publica.

„Interventia chiar daca nu este de anvergura este foarte delicata pentru ca aici este o linie foarte fina intre nevoia statului, dar si a cetateanului care e reprezentat de stat sa duca la indeplinire prevederile hotararii judecatoresti definitive penale si imperativul de a proteja drepturile si libertatile cetatenilor, inclusiv prezumtia de nevinovatie. Cred ca suntem foarte aproape sa gasim exact punctul in care sa respectam ambele deziderate si sa propunem in dezbatere publica in prima faza un astfel de proiect de act normativ care sa se adreseze acestui fenomen”, a mai declarat Catalin Predoiu.