Raport devastator al Departamentului de Stat al SUA: Ponta, Antena 3 si Romania TV ATACA libertatea presei din Romania

news

Raportul Departamentului de Stat al SUA privind „Practici in materie de drepturile omului in 2014” arata ca in Romania exista amenintari la adresa jurnalistilor independenti care au subminat libertatea presei din partea unor trusturi controlate de politicieni precum Voiculescu si Sebastian Ghita. Nici Victor Ponta nu este uitat.

„Amenintarile personale si profesionale la adresa jurnalistilor au subminat libertatea presei. Chiar daca presa independenta este activa si exprima o diversitate de puncte de vedere in mod nerestrictionat, politicieni si persoane care au legaturi stranse cu politicieni si cu grupuri politice fie detin, fie controleaza indirect numeroase companii media, la nivel national si local. Stirile si editorialele acestor companii media reflecta frecvent punctele de vedere ale proprietarilor. Au existat acuzatii ca proprietarii unor grupuri media au blocat stiri care intrau in contradictie cu interesele proprii si i-au amenintat pe autori”, se precizeaza in raportul Departamentului de Stat american privind „Practici in materie de drepturile omului in 2014”, la capitolul despre Romania.

Potrivit raportului, „companii media detinute de politicieni precum Dan Voiculescu (Partidul Conservator) si Sebastian Ghita (Partidul Social-Democrat) au avut atacuri verbale repetate la adresa jurnalistilor care au relatat despre afaceri controlate de ei sau despre activitatile Guvernului”.

„In ianuarie, peste 340 de jurnalisti din intreaga tara au protestat, denuntand «practici media degradante» folosite de un post tv detinut de Voiculescu, Antena 3. Dan Tapalaga, analist al site-ului de stiri Hotnews, a semnalat ca Ghita a facut declaratii pe care el si familia lui le-au considerat acte de intimidare. Ghita a replicat ca nu l-a amenintat pe Tapalaga, spunand ca doar a fost enervat de jurnalist. Tapalaga si site-ul pentru care lucreaza au scris in mod repetat despre contracte ale companiilor detinute de Ghita cu institutii guvernamentale”, noteaza raportul, citat de Mediafax.

La subcapitolul „Violente si acte de hartuire”, raportul Departamentului de Stat constata ca „politicieni si cetateni au insultat sau au hartuit, in unele situatii, jurnalisti”.

„In august 2014, trei jurnalisti au fost agresati in cursul unui miting organizat de postul tv Antena 3 ca protest fata de condamnarea patronului, Dan Voiculescu, la zece ani de inchisoare pentru fraude estimate la valoarea de 60 de milioane de euro (75 de milioane dolari). Mai multe ONG-uri si institutii media au acuzat politia ca nu a intervenit pentru oprirea violentelor”, mentioneaza raportul.

In acelasi document se arata ca atat premierul Victor Ponta, cat si fostul sau purtator de cuvant Mirel Palada au ofensat public ziaristi angajati ai unor institutii media care au criticat politicile guvernamentale.

„In iulie 2014, Ponta i-a numit pe reporterii agentiei de presa Mediafax «mujahedini» si «talibani», iar in august Palada, pe pagina sa de Facebook, a calificat unii jurnalisti drept «dobitoci», adaugand ca ar simti «placere sa ii execute electric». Atat presa, cat si ONG-uri au considerat ca Ponta si Palada au incercat sa intimideze jurnalisti independenti. Dupa aceste afirmatii, Palada a fost inlocuit din functia de purtator de cuvant”, precizeaza Departamentul de Stat.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Comentarii: