„ROMATSA nu are reprezentanti in Consiliul de Administratie al aeroportului Brasov”. Directorul general al Regiei, Adrian Cojoc, raspunde acuzatiei sefului demis al aeroportului brasovean

news

Intr-un interviu acordat agentiei AGERPRES, directorul general al ROMATSA, Adrian Cojoc, a vorbit si despre situatia de pe aeroportul din Brasov si a precizat ca regia a sustinut si va sustine toate demersurile astfel incat aeroportul sa devina unul cat mai vizibil si profitabil. In ceea ce prieste programul actual de 12 ore al aeroportului, el a reiterat ca acesta a fost solicitat inca din 2018 de autoritatile de la Brasov, in baza unui studiu realizat de Eurocontrol si de un consultant, urmand sa fie extins la 24 de ore din 24 in trei ani de la deschidere. Adrian Cojoc a mai explicat si de ce pentru dirijarea traficului aerian s-a ales varianta turnului de control de la Arad.

AGERPRES: As vrea sa vorbim si despre situatia Aeroportului Brasov. Dan Air a acuzat ROMATSA ca programul de doar 12 ore al aeroportului este consecinta lipsei controlorilor de trafic aerian care sa asigure serviciile necesare pentru ca aeroportul Brasov sa poata functiona 24/7. Cum raspundeti acestei acuzatii?

Adrian Cojoc: Este extrem de clar si probabil ca informatiile n-au ajuns acolo unde trebuie. Din 2018, in urma solicitarii de la Brasov si conform studiului realizat de Eurocontrol si de consultantul contractat de Brasov, acesta a fost programul solicitat si propus, program pentru care ROMATSA a facut toate demersurile sa se adapteze, as spune chiar mai repede decat se prognoza initial.

Program de operare, convenit cu autoritatile locale din Brasov, de 12 ore, pana in al treilea an de functionare

Repet, solicitarea de la Brasov a venit in luna iulie 2018, iar programul initial propus era de 12 ore. De altfel, si in minutele intalnirilor care au avut loc la sediul ROMATSA, atat cu autoritatile locale din Brasov, cu Autoritatea Aeronautica si cu colegii din ROMATSA, se stabileste in mod clar ca programul de operare dezvoltat de CJ Brasov pentru Aeroportul International Brasov – Ghimbav (AIBG) va fi de 12 ore pana in anul al 3-lea, urmand sa devina de 24 de ore.

In urma tuturor acestor solicitari, ROMATSA a intreprins toate masurile, a facut toate diligentele interne ca sa aprobe acest program de lucru si sa-si dimensioneze corespunzator numarul de salariati care vor deservi aceasta aceasta locatie. In aceste documente se vorbeste despre extinderea programului de lucru pana la 24 de ore in urmatorii 2-3 ani de la deschiderea aeroportului.

In 30 octombrie am convenit ca programul aeroportului din Brasov sa fie extins la 16 ore, din 15 ianuarie 2024

Referitor la acuzele ca ROMATSA nu ar fi raspuns solicitarilor de prelungire a programului, pot sa spun ca ROMATSA a raspuns intotdeauna tuturor solicitarilor. De altfel, in data de 30 octombrie 2023, a avut loc o sedinta la sediul sau cu reprezentantii autoritatilor locale, ai Aeroportului Brasov si cu colegii care au fost implicati in acest proiect. S-a semnat o minuta in care se prevede ca din 15 ianuarie 2024 programul va fi extins la 16 ore in ceea ce priveste disponibilitatea ROMATSA de a furniza serviciile. Aeroportul, in paralel, trebuie sa faca demersuri pentru a-si modifica certificatul de aerodrom pe acest nou program. Nu stim care este acolo statusul.

AGERPRES: Cand va putea fi prelungit programul 24 din 24 si ce anume este necesar pentru acest lucru?

Adrian Cojoc: Asa cum am aratat din documente, dupa 2-3 ani de la deschidere. Dupa 3 ani, de fapt rezulta in documente se va putea ajunge la 24 de ore, dar, asa cum v-am mai spus, ROMATSA se va dimensiona, insa aeroportul trebuie sa faca dovada ca exista necesitatea reala ca acest program de functionare sa fie 24 de ore. Asta este tendinta. Am sustinut si vom sustine toate demersurile pentru a veni in sprijinul Brasovului si ca acest aeroport sa devina unul cat mai vizibil si profitabil.

Autoritatea Aeronautica Romana decide modificarea certificatului de aerodrom

Modificarea programului aeroportului nu este in sarcina ROMATSA, ci este o actiune validata, aprobata de Autoritatea Aeronautica Romana in urma parcurgerii unor pasi si, daca se intrunesc toate conditiile, Autoritatea poate decide modificarea certificatului de aerodrom. In acelasi timp, ROMATSA trebuie sa fie anuntata din timp pentru a-si dimensiona corespunzator salariatii care vor deservi aeroportul in noul program.

Turnurile remote asigura un inalt grad de siguranta

AGERPRES: De ce Aeroportul Brasov a fost arondat turnului de control de la Arad? Va ramane arondat acolo sau exista intentii de a fi transferat la Bucuresti ori la Sibiu sau la alt turn cu program 24 din 24?

Adrian Cojoc: Va ramane arondat la Arad. Am facut o analiza interna. Au fost mai multe locatii care au facut obiectul analizei. Din punct de vedere al personalului si al conditiilor existente, in Centrul de Dirijare a Zborurilor Arad putem acomoda mai mult de un turn remote. Si asta a fost cea mai eficienta solutie aleasa de ROMATSA in forurile de conducere si prezentata Consiliului de Administratie. A muta inseamna niste costuri uriase.

AGERPRES: De ce a fost aleasa aceasta solutie remote tower?

Adrian Cojoc: In primul rand ca ea are foarte multe avantaje. S-a facut o analiza SWOT in urma careia a rezultat ca este cea mai buna dintre cele trei solutii: adica turn clasic, turn virtual on site si turnul remote off site. Este cea mai inovativa solutie tehnologica din piata, este prima de genul acesta din Romania. Din punct de vedere al eficientei costurilor este cea mai eficienta, este si cea mai rapida solutie. Asa cum am mai specificat, solutia a fost aleasa in urma unui studiu efectuat de un consultant extern contractat de Brasov, studiu ce a avut la baza estimari de trafic si eficienta a costurilor. Deci, s-a facut o analiza si, in urma acestei analize, asta a rezultat. Acest turn virtual este solutia pentru aeroporturi mici si mijlocii, categorie in care se incadreaza la acest moment si Brasovul.

ROMATSA a sustinut implementarea acestei solutii, fiind primul aeroport construit in ultimii 40 de ani, care merita cele mai noi si mai inovative tehnologii si a alocat resurse pentru pregatirea controlorilor pentru a opera pe aceasta tehnologie noua.

Turnurile remote asigura un inalt grad de siguranta prin utilizarea acestei tehnologii avansate pe mai multe niveluri pentru a oferi controlorilor toate informatiile necesare pentru a dirija avionul. Este un nivel combinat de informatii intre camere, senzori si celelalte echipamente, iar solutia este una superioara vederii clasice din turnul de control. Mentionez cu titlul de exemplu functia binoculara, adica un zoom de 30X, semnal controlat de la distanta, reproducerea sunetului ambiental, utilizare de camere video suplimentare pentru a vizualiza zonele aerodromului care nu sunt vizibile direct, utilizarea senzorilor infrarosu sau optici in afara spectrului vizibil si mijloace de detectare si identificare a miscarii aeronavelor sau vehiculari sau a oricaror obiecte, functia de tracking. Deci, orice se misca acolo, se duce camera, face zoom si iti arata pe ecran ce se intampla in zona respectiva.

Toate reglementarile europene si internationale au in centru siguranta pasagerilor

AGERPRES: Cati controlori de trafic aerian deservesc acum acest turn remote pentru programul de 12 ore si cati ar trebui pentru 16 ore?

Adrian Cojoc: Astazi avem 10 controlori si vom avea in ianuarie 12 controlori care vor deservi turnul remote pentru programul extins. Dar nu vorbim doar de controlori, ci vorbim si de personalul tehnic si de personalul meteo care trebuie dimensionat corespunzator pentru a furniza aceste servicii in programul extins. Bineinteles, cata vreme a fost avansata o data care a survenit in urma unei analize, vom avea tot personalul dimensionat. Chiar daca solicitarea este una noua fata de ceea ce s-a stabilit la initierea proiectului, noi vom fi pregatiti inainte de termen, asa cum ne-am asumat.

AGERPRES: De ce, in caz de nevoie, controlorii de trafic de la Arad nu mai puteau dirija traficul cateva minute peste ora 19:00, stabilita pentru inchiderea aeroportului din Brasov? De ce nu puteau sa aiba o extensie programului de munca?

Adrian Cojoc: In conformitate cu reglementarile si cu programul aeroportului, spatiul aerian este controlat intre orele 7:00 si 19:00. Dupa ora 19:00, spatiul aerian devine necontrolat si orice actiune care incalca reglementarile se sanctioneaza conform Codului aerian, iar asta ar fi insemnat conotatii penale. Adica, inseamna incalcarea reglementarilor si inseamna expunere penala. In conformitate cu reglementarile internationale si interne, este total interzis sa se opereze in afara programului in care spatiul este controlat. In acest spatiu zboara tot felul de aparate – avioane de mici dimensiuni – care cunosc programul de operare al aeroportului, si tocmai acesta este sensul: de a nu exista incidente in acest spatiu.

Toate reglementarile acestea la nivel european sunt respectate de toti operatorii, adica nimeni nu-si permite sa zboare intr-un spatiu necontrolat in afara. Adica toate reglementarile europene si internationale au in centru siguranta pasagerilor, unde ROMATSA pe partea de safety este la nivelul maxim, este peste impunere.

AGERPRES: Luam situatia ipotetica in care reprezentantii Aeroportului din Brasov peste o luna vin si, cu dovezile necesare, solicita extinderea programului 24 din 24. ROMATSA are personalul necesar?

Adrian Cojoc: Solicitarea trebuie sa aiba in spate o documentare foarte clara si sa arate soliditate financiara. Daca indeplineste aceste conditii, inseamna ca isi modifica certificatul de aerodrom. ROMATSA este intotdeauna pregatita sa faca fata tuturor solicitarilor. ROMATSA s-a aliniat la toate solicitarile venite din partea autoritatilor din Brasov. (…) Si, ca sa raspund la intrebarea dumneavoastra, in termenul asumat initial si poate chiar si mai devreme ROMATSA este pregatita sa furnizeze servicii de navigatie aeriana.

Sumele pe care le are de achitat Aeroportul Brasov catre ROMATSA sunt prevazute in acordul de furnizare servicii negociat si semnat de cele doua parti

AGERPRES: Aeroportul din Brasov are datorii catre ROMATSA. La cat se ridica acestea si de ce a trebuit sa plateasca o serie de servicii? Care este baza legala pentru faptul ca ati taiat aceste facturi? Mai sunt alte aeroporturi din Romania care platesc ROMATSA servicii?

Adrian Cojoc: Sumele pe care le are de achitat Aeroportul Brasov catre ROMATSA sunt prevazute in acordul de furnizare servicii negociat si semnat de cele doua parti la sfarsitul lunii februarie 2023. Pentru furnizarea serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul Brasov, ROMATSA a avut si are in continuare costuri pentru adaptarea si configurarea sistemelor de control al traficului aerian, pregatirea personalului si plata celor care deservesc acest aeroport.

La acest moment sunt datorii de 3,6 milioane de lei, care reprezinta in cea mai mare parte costuri pentru configurarea sistemelor si pregatirea personalului. Acordul prevede faptul ca, in functie de dinamica curselor aeroportului si de incasarile de la companiile aeriene, toate costurile pe care le va plati aeroportul se vor diminua, iar la momentul la care ajungem la brake even vor fi zero.

AGERPRES: Deci, urmeaza si alte facturi.

Adrian Cojoc: Conform acordului, aceste sume care au generat o cheltuiala suplimentara catre ROMATSA, sunt decontate, asta este termenul corect, de catre Aeroportul Brasov. Toate sumele sunt prevazute in acest acord, au fost prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli al Aeroportului Brasov si totodata si in bugetul ROMATSA. Vor mai fi facturi, conform acordului.

Daca mai sunt aeroporturi care platesc catre ROMATSA? In primul rand, Aeroportul din Brasov este unicul aeroport nou facut in ultimii mai bine de 40 de ani si unicul care utilizeaza aceasta tehnologie care a generat niste costuri.

AGERPRES: La cat se ridica aceste costuri pe tot anul 2023?

Adrian Cojoc: Estimarea pentru 2023, dar ea are in spate si o calculatie, este de aproximativ 5,4 milioane lei.

AGERPRES: Directorul Aeroportului din Brasov a acuzat institutia ca, prin reprezentantul sau din Consiliul de Administratie, a incercat sa-l demita. Cum raspundeti acestor acuzatii?

Adrian Cojoc: ROMATSA nu are reprezentanti in Consiliul de Administratie al Aeroportului Brasov.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: