Sondaj: Majoritatea parlamentarilor sustin acordarea a peste 6% din PIB pentru educatie. 54% considera acceptabile contributiile parintilor

news

Majoritatea parlamentarilor sustin alocarea a peste 6% din PIB pentru educatie, dar 54% spun si ca este acceptabil ca scoala sa primeasca bani de la parinti, reiese dintr-un sondaj al World Vision Romania, scrie Agerpres.

Un numar de 145 de parlamentari au raspuns chestionarului World Vision Romania, realizat in perioada 5-25 mai 2023, in contextul Zilei Copilului.

141 dintre parlamentari spun ca educatia ar trebui sa primeasca intre 6,2% si 6,9% din PIB. Alti trei parlamentari independenti s-au exprimat pentru circa 8% din PIB, iar un parlamentar spune ca invatamantul are nevoie de 4,5%. Parlamentarilor nu li s-a cerut sa-si dea numele.

Esantionul este format din 71,5% barbati si 28,5% femei, majoritatea cu varste intre 39 si 52 de ani. Au raspuns: 69 de parlamentari PSD, 30 USR, 29 PNL, 11 UDMR, 3 independenti, 2 AUR si 1 parlamentar de la minoritati. Consultarea nu echivaleaza cu un studiu reprezentativ la nivelul intregului Parlament, ci reflecta opiniile celor care au raspuns la sondajul fundatiei.

„Aproape toti parlamentarii respondenti sunt in favoarea unui buget pentru educatie care depaseste 6%, adica procentul prevazut in Legea educatiei nationale Nr. 1/2011 si care de 12 ani nu a fost niciodata respectat. In ultimii cinci ani, media PIB-ului pentru educatie nu a depasit 3%, iar in anul 2023, educatia a primit doar 2,1% din PIB, fiind una dintre cele mai mici alocari din istoria postdecembrista”, se arata in comunicatul World Vision.

Principalele zece rezultate in urma analizarii raspunsurilor parlamentarilor:

– majoritatea parlamentarilor cred ca ar trebui 6% din PIB pentru educatie;

– 54% vor ca scoala sa permita primirea de contributii financiare de la parinti, cei mai multi prin stabilirea unei sume fixe per elev;

– 3,93% dintre parlamentari considera ca un profesor care ridica un elev de la nota 4 la nota 7 ar trebui mai apreciat fata de unul care ridica un elev de la nota 8 la nota 10;

– 74% considera ca legislatia trebuie sa prevada sanctiuni mai aspre pentru copiii ce manifesta comportamente agresive in scoli;

– unul din sase parlamentari nu este de acord cu integrarea copiilor cu CES in invatamantul de masa. Dintre cei care sunt pro integrare, 6% nu ar fi de acord ca acesti elevi cu CES sa fie colegii de banca ai copiilor lor;

– 19% nu cred ca scoala ar trebui sa-l invete pe un copil sa foloseasca telefonul in scop educational. Cu cat varsta parlamentarului creste, cu atat dezacordul pentru utilizarea telefonului in scoala este mai ridicat;

– o treime dintre parlamentari considera ca AI (Inteligenta Artificiala) va fi o amenintare pentru educatia copiilor;

– unul din opt parlamentari nu este de acord cu ideea ca scoala ar trebui sa ofere educatie sexuala copiilor;

– unul din zece parlamentari spune ca educatia sexuala ar trebui invatata in scoli chiar din intervalul 6-9 ani;

– unul din cinci parlamentari considera despre copii ca nu sunt capabili sa-si exprime opinia cu privire la legile care ii vizeaza in mod direct si drept urmare nici nu trebuie consultati.

„In contextul grevei profesorilor care cer salarii mai mari si conditii mai bune de munca, vedem o discrepanta intre opiniile parlamentarilor si actiunile Guvernului. Hotararile de alocare a fondurilor, precum si alte decizii fundamentale pentru educatia copiilor par sa fie luate in afara Parlamentului. Asta ne arata o problema profunda de reprezentare a vointei cetatenilor in cadrul acestei institutii. Protestele cadrelor didactice subliniaza nu doar nevoia de cresteri salariale, dar si frustrarea intregii societati fata de o situatie in care discursul politicienilor si realitatea politica sunt de multe ori evidente”, a declarat Mihaela Nabar, director executiv al fundatiei World Vision Romania.

Ea a adaugat ca este „incurajator” faptul ca 93% dintre parlamentari apreciaza mai mult eforturile unui profesor care ridica un copil cu rezultate sub medie, fata de cele ale unui profesor al carui impact se vede la elevii cei mai buni.

„Pentru organizatia World Vision Romania, aceasta cifra inseamna ca exista o deschidere din partea legiuitorilor pentru a creste nivelul de echitate in educatie”, a precizat aceasta.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: