Sub conducerea lui Elon Musk, X (fostul Twitter) a contribuit enorm la raspandirea propagandei rusesti, releva un studiu al Comisiei Europene

externe

Elon Musk, bloggeri rusi, Volodimir Zelenski, macelar, inregistrare audio

X (fostul Twitter) al lui Elon Musk a jucat un rol major in a permite propagandei rusesti despre Ucraina sa ajunga la mai multe persoane decat inainte de inceperea razboiului, potrivit unui studiu publicat in aceasta saptamana de Comisia Europeana, organismul de conducere al Uniunii Europene.

Studiul a constatat ca, in ciuda angajamentelor  celor mai mari companii de social media, inclusiv Meta, de a lua masuri impotriva propagandei rusesti, dezinformarea rusa impotriva Ucrainei a prosperat.

„Pe parcursul anului 2022, audienta si raza de actiune a conturilor de social media aliniate la Kremlin au crescut substantial in intreaga Europa”, a constatat studiul. „O analiza preliminara sugereaza ca amploarea si influenta conturilor sustinute de Kremlin au crescut si mai mult in prima jumatate a anului 2023, fiind impulsionate in special de desfiintarea standardelor de siguranta ale Twitter.” Platforma de socializare a fost redenumita recent X, dupa achizitionarea ei de catre controversatul miliardar Elon Musk.

U.E. a adoptat o reglementare mult mai agresiva fata de dezinformarea sustinuta de guvern decat Statele Unite. Legea privind serviciile digitale, care a intrat in vigoare pentru cele mai mari companii de social media la 25 august, le impune acestora sa evalueze riscul de informatii false si sa impiedice ca informatiile dubioase sa fie amplificate de algoritmi. Separat, sanctiunile europene asupra mass-media de stat din Rusia au determinat YouTube si alte platforme sa interzica posturi precum RT, canalul de stiri rusesc cunoscut anterior sub numele de Russia Today, care a fost candva unul dintre cele mai urmarite canale din Europa.

Cercetarea a fost realizata de grupul de analiza non-profit Reset, care pledeaza pentru o mai mare supraveghere a platformelor digitale. Fara acces deplin la datele detinute de companii – date care trebuie sa fie mai disponibile in conformitate cu noua lege – Reset s-a bazat pe informatii publice, cum ar fi numarul de interactiuni pe care continutul problematic le-a atras din partea persoanelor care nu urmareau contul care l-a postat.

„In cifre absolute, conturile pro-Kremlin continua sa atinga cele mai mari audiente pe platformele Meta. Intre timp, dimensiunea audientei pentru conturile sustinute de Kremlin a crescut de peste trei ori pe Telegram”, de la invazia Rusiei din 2022 februarie, a scris grupul. „Am constatat ca nicio platforma nu si-a aplicat in mod consecvent termenii de serviciu in testarile repetate ale sistemelor de notificare a utilizatorilor in mai multe limbi din Europa Centrala si de Est.”

Consilierul senior al Reset, Felix Kartte, a declarat pentru The Washington Post ca nenumaratele campanii de propaganda au folosit discursul de ura, au stimulat extremistii si au amenintat securitatea nationala, influentand potential alegerile europene de anul viitor.

Cercetatorii au declarat ca legea si companiile de social media nu erau echipate pentru un razboi informational complet de tipul celui pe care Rusia l-a purtat pe conturile oficiale detinute de stat, conturile aliniate si altele. Interesele rusesti au coordonat, de asemenea, actiuni ale voluntarilor pe canalele Telegram, cum ar fi Cyber Front Z, indemnand la postari simultane pentru a manipula formulele care stimuleaza continutul popular. Acestia au depus reclamatii false in masa conform carora conturile pro-Ucraina incalcau regulile platformei pentru a obtine suspendarea acestora.

Folosind o tehnica cheie, propagandistii au postat mai intai numeroase mesaje in spatii nereglementate cu trafic mai redus, apoi au promovat aceste postari cu linkuri pe canale mai populare.

Musk si-a retras platforma de socializare din codul de conduita voluntar pentru combaterea dezinformarii, care a fost propagat pe scara larga in iunie 2022, si a relaxat regulile de continut si a redus personalul de aplicare a legii.

Sub proprietatea lui Musk, compania a renuntat la etichetele de media afiliata statului pe care le atasase la RT si la alte conturi controlate de Kremlin. Propagandistii au platit, de asemenea, pentru ca programul de verificare blue-check al platformei sa le faca postarile mai proeminente.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: