Tragedie in largul coastelor Greciei: Supravietuitorii spun ca ambarcatiunea s-a rasturnat atunci cand paza de coasta a incercat sa o remorcheze

externe

Supravietuitorii tragediei din largul coastelor Greciei au dat relatari despre traficantii din Africa de Nord care i-au inghesuit intr-o ambarcatiune de pescuit. Ei au povestit conditiile infernale de pe punte si de sub punte, fara mancare sau apa, transmite Reuters.

Unii au mai spus ca sfarsitul tragic a fost precipitat de actiunile pazei de coasta grecesti. Ei au spus autoritatilor judiciare ca paza de coasta a incercat sa remorcheze ambarcatiunea supraincarcata insa nu a reusit, provocand rasturnarea acesteia in primele ore ale zilei de 14 iunie.

Incercare dezastruoasa de remorcare a fost relatata in sase din cele noua declaratii ale supravietuitorilor transmise oficialilor judiciari greci care investigheaza cauzele tragediei, potrivit dovezilor vazute de Reuters.

Un supravietuitor sirian a spus ca el si alti imigranti de la bordul navei Adriana, care se stricase in drum spre Italia, au tipat „Opriti!” dupa ce o nava greceasca de paza de coasta a prins o franghie de prova ambarcatiunii si a inceput sa o traga in timp ce lua viteza.

Ambarcatiunea s-a inclinat la stanga si la dreapta si apoi s-a intors cu susul in jos, a adaugat el.
Alti trei martori au spus ca nu stiu de ce s-a rasturnat barca. Reuters nu publica numele celor noua supravietuitori care au dat declaratiile, care nu au fost facute publice.

Declaratiile celor sase martori intra in conflict cu declaratiile publice date de paza de coasta si guvernul grec, care au spus ca nu a fost facuta nicio incercare de tractare a ambarcatiunii si ca aceasta s-a rasturnat cand paza de coasta se afla la aproximativ 70 de metri distanta.

Ministerul transporturilor, care coordoneaza paza de coasta, a declarat pentru Reuters ca nu poate comenta problemele care sunt obiectul unei investigatii confidentiale si aflate in desfasurare de catre procurori. Procurorilor greci le este interzis prin lege sa comenteze anchetele in direct.

Cei noua supravietuitori au dat declaratii anchetatorilor in perioada 17-18 iunie. Suspecti de trafic de persoane, arestati pe 15 iunie sub acuzatii care includ ucidere din culpa, trafic de migranti si provocarea unui naufragiu, au fost inchisi in asteptarea unei anchete mai ample care ar putea culmina cu un proces. Ei neaga faptele.

Episodul de remorcare a fost povestit si de alti doi supravietuitori care au fost intervievati separat de Reuters si au cerut sa nu fie identificati de teama represaliilor din partea autoritatilor elene. Unul dintre ei, care si-a dat numele doar Mohamed, a descris momentele terifiante in care Adriana s-a rasturnat atunci cand paza de coasta a inceput sa traga barca.

„Ne-au tras repede si barca s-a rasturnat. S-a balansat la dreapta, la stanga, la dreapta si s-a rasturnat. Oamenii au inceput sa cada unul peste altul”, a spus el. „Oamenii cadeau unul peste altul, tipau, oamenii se inecau unii pe altii. Era noapte si erau valuri. A fost infricosator.”

Pe 15 iunie, un purtator de cuvant al pazei de coasta a negat public informatia vehiculata de presa ca o nava de paza de coasta ar fi prins o franghie de ambarcatiunea cu migranti.

O zi mai tarziu, paza de coasta si-a modificat declaratia: a spus ca nava sa prinsese o franghie de ambarcatiune pentru a o ajuta sa se apropie pentru a comunica. Paza de coasta a negat ca a incercat ulterior sa tracteze barca, spunand ca a pastrat distanta.

Nikos Spanos, amiral in retragere din paza de coasta greaca, a declarat pentru Reuters ca este putin probabil ca o nava de paza de coasta sa fi incercat o manevra atat de periculoasa precum remorcarea barcii afectate.

„Scopul sau (al pazei de coasta) a fost sa stabileasca un contact mai bun pentru a ajuta nava si a evalua situatia. Eua sa inteleg. Pentru ca daca ar fi incercat sa o remorcheze sau orice altceva, ar fi fost prea riscant si nu ar fi fost modalitatea corecta de a face asta.”

Cand ambarcatiunea s-a rasturnat in apele internationale din jurisdictia de cautare si salvare a Greciei, transporta intre 400 si 750 de migranti, majoritatea din Siria, Egipt si Pakistan, spune agentia ONU pentru refugiati. Au fost salvati 104 persoane, dar salvatorii spun ca este putin probabil ca cineva sa mai fie recuperat, mort sau viu.

Jurnalul navei de paza de coasta a fost inaintat si autoritatilor judiciare si detaliaza doua cazuri aflate la o distanta de doua ore cand nava paza de coasta s-a apropiat de Adriana, potrivit probelor.

Pe 13 iunie, la ora 23:40, nava s-a apropiat de trauler, care avea motorul defect si a legat o franghie de acesta pentru a-i permite sa se apropie si sa discute cu cei de la bord pentru a evalua situatia si daca au nevoie de ajutor, se spune in jurnal.

Oamenii de la bord au strigat „Nu vrem ajutor” si „Mergem in Italia” si au dezlegat franghia, conform jurnalului care spunea ca motorul ambarcatiunii a fost apoi repornit si s-a indreptat spre vest.

Apoi, la ora 1:40, nava pazei de coasta a fost instruita de centrul de operatiuni sa se intoarca la trauler pentru a-i verifica starea dupa ce acesta se oprise.

Nava pazei de coasta s-a apropiat la o distanta de aproximativ 70 de metri de ambarcatiune. S-au auzit strigate si in mai putin de sapte minute aceasta se rasturnase, conform jurnalului.

Potrivit supravietuitorilor, ambarcatiunea a pornit de pe o plaja din sau in apropierea orasului libian Tobruk in jurul datei de 10 iunie. Inainte sa urce la bord, traficantii le-au luat bunurile si au aruncat sticle cu apa potabila pentru a face loc mai multor oameni, a declarat pentru Reuters supravietuitorul Mohamed.
Fiecare calator avea doar 40 cm de spatiu, a declarat un migrant sirian autoritatilor judiciare, conform declaratiilor.
Toti cei 11 supravietuitori au spus ca au platit intre 4.500 si 6.000 de dolari pentru aceasta calatorie, iar traficantii le-au spus ca vor ajunge in Italia in trei zile. Trei supravietuitori au spus autoritatilor ca au platit intre 50 si 200 de euro in plus pentru locurile de pe puntea exterioara, considerate mai sigure.

Ei au fost doar cateva sute din miile de oameni care au incercat sa ajunga in sudul Europei anul acesta pornind cu barcile din Africa de Nord. Peste 50.000 de treceri „neregulate” ale Mediteranei Centrale, dintre care majoritatea incep in Tunisia si Libia, au fost detectate in primele cinci luni ale anului 2023, in crestere cu 160% fata de anul trecut, potrivit datelor agentiei de frontiera a UE.

La o saptamana dupa tragedia din apropierea Greciei, peste 30 de imigranti au fost dati disparuti dupa scufundarea unei alte barci care se indrepta spre Insulele Canare (Spania).

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: