UE interzice distrugerea hainelor nevandute. Ce materiale vor trebui sa fie folosite in viitor pentru imbracaminte si incaltaminte
Negociatorii din Parlamentul European si din statele membre ale UE au ajuns marti la un acord pentru a impiedica marile grupuri de retail sa distruga hainele si incaltamintea nevandute, relateaza Deutsche Welle.
Bruxelles-ul incearca sa abordeze problema consumului de textile in Europa, care are al patrulea cel mai mare impact asupra mediului si a schimbarilor climatice, dupa alimente, locuinte si transporturi.
Desi, in principiu, interdictia va incepe dupa doi ani pentru intreprinderile mari, au fost convenite exceptii pentru intreprinderile mici, precum si o perioada de tranzitie de sase ani pentru intreprinderile mijlocii.
Ultimul acord vine ca parte a unei initiative mai ample, dupa ce Comisia Europeana a propus modificari ale asa-numitelor norme de proiectare ecologica ale blocului.
Astfel, produsele ar deveni mai durabile si mai usor de reutilizat, reparat si reciclat, reducand consumul de resurse precum energia si apa.
Europarlamentarul Alessandra Moretti, care a introdus legislatia in Parlament, a declarat: „Este timpul sa punem capat modelului de ‘a lua, a face, a arunca’, care este atat de daunator pentru planeta noastra, sanatatea si economia noastra”.
„Noile produse vor fi concepute intr-un mod care sa aduca beneficii tuturor, sa respecte planeta si sa protejeze mediul inconjurator”, a mai spus ea.
Comisia va avea, de asemenea, puterea de a extinde interdictia la alte produse nevandute, in afara de imbracaminte si incaltaminte.
Detaliile complete ale cerintelor pentru alte produse nu au fost inca finalizate, Parlamentul si statele membre trebuind sa aprobe oficial acordul, desi se crede ca aceasta este o formalitate.
Potrivit acordului, Comisia Europeana poate emite cerinte obligatorii din punct de vedere juridic pentru a face mai ecologice bunuri precum mobila, anvelopele, detergentii, vopselele si produsele chimice. De asemenea, bunurile trebuie sa fie vandute cu un „pasaport digital al produsului”, care ar putea fi un cod QR, pentru a-i ajuta pe consumatori sa faca alegeri in cunostinta de cauza.