DOCUMENT EXCLUSIV: Motivarea achitarii lui Gabriel Oprea: „Nu sunt indicate concret actiunile savarsite de Gabriel Oprea”/ „Nu se poate sustine credibil ca prin impunerea unui timp scurt pentru sosirea la domiciliu a determinat deplasarea coloanei oficiale cu o viteza peste limitele de siguranta”

externe

Tribunalul Bucuresti, care a decis achitarea fostului ministru de Interne in cazul mortii motociclistului de la Rutiera, Bogdan Gigina, a explicat motivele care au stat la baza hotararii. In documentul intrat in posesia aktual24.ro, judecatorii sustin ca procurorii nu au precizat concret care sunt actiunile savarsite de Gabriel Oprea in 20 octombrie 2015, ziua producerii accidentului: „mai degraba continutul acuzatiei capata valente descriptive a profilului de personalitate a fostului ministru tradand deopotriva si o anume preocupare pentru exhibarea exceselor de putere ale acestuia”.

„Ca prima observatie, Tribunalul constata ca intreaga acuzatie este formulata in termeni generici, fara ca actiunile inculpatului sa fie bine conturate si plasate spatio-temporal, aspect considerat esential nu numai pentru stabilirea culpei in producerea accidentului rutier, dar si pentru stabilirea limitelor judecatii”, arata judecatorul.

„Continutul acuzatiei, fara ca in rechizitoriu sa se indice in concret care sunt actiunile savarsite de inculpatul Oprea Gabriel in data de 20 octombrie 2015, ziua producerii accidentului rutier, dobandeste in acest context mai degraba valente descriptive a profilului de personalitate a inculpatului, tradand deopotriva si a anume preocupare pentru exhibarea ‘exceselor de putere; ale acestuia, ce reprezinta, in viziunea Parchetului, o constanta in activitatea desfasurata in timpul mandatului de ministru al afacerilor interne. Maniera generala si atipica de prezentare a acuzatiei nu numai ca a influentat modul de desfasurare a cercetarii judecatoresti, ingreunand-o, dar in egala masura a creat dificultati pentru inculpat in construirea unei strategii coerente de aparare”, se subliniaza in motivare.

„A doua observatie care se impune a fi facuta este aceea ca intreaga constructie juridica a Parchetului are la baza in mod determinant depozitiile unor martori ale caror relatari vizeaza insotiri anterioare datei de 20 octombrie 2015, unele efectuate chiar cu luni in urma, ignorandu-se mijloace de proba decisive pentru aflarea adevarului si justa solutionare a cauzei (depozitiile persoanelor ce au facut parte din dispozitivul de insotire a inculpatului in seara producerii accidentului, concluziile expertizei criminalistice avand ca obiectiv analiza imaginilor video privind deplasarea coloanei oficiale si comunicarile radio realizate prin intermediul statiilor de emisie-receptie pe canalul POL-RUT B1)”, se mai afirma in motivare.

„Tribunalul retine ca actiunile imputate inculpatului Oprea Gabriel (solicitarile repetate de sporire a vitezei de deplasare dincolo de marja de siguranta), anterioare datei de 20 octombrie 2015, nu pot constitui element material al infractiunii de ucidere din culpa pentru care s-a dispus trimiterea in judecata, fiind vorba de comportamente care nu au produs un rezultat socialmente periculos. Altfel spus, chiar daca astfel de actiuni ar fi putut crea la un moment anterior un pericol relevant pentru valoarea sociala ocrotita (viata si integritatea corporala a persoanelor din compunerea coloanei oficiale), acest pericol nu s-a concretizat prin producerea vreunui rezultat, fiind vorba de un risc epuizat.

In realitate, ceea ce este esential de dovedit in cauza nu este presupusul comportament, reprosabil inculpatului Oprea Gabriel, din perioada anterioara zilei de 20 octombrie 2015 (data producerii accidentului rutier), ci comportamentul adoptat chiar in seara producerii accidentului, dat fiind ca doar acest din urma comportament avea aptitudinea in concreto de a conduce la producerea accidentului rutier si in final la decesul victimei Gigina Bogdan-Cosmin.

Tribunalul admite ca decesul victimei Gigina Bogdan-Cosmin, intervenit in data de 20 octombrie 2015, ar putea fi imputat cu titlu de culpa inculpatului Oprea Gabriel in considerarea unor actiuni ilicite anterioare acestei date, insa aceasta doar in situatia in care s-ar proba ca modul de realizare a insotirii ministrului afacerilor interne din ziua producerii accidentului rutier (considerat periculos in acceptiunea Parchetului) este o consecinta directa a acelor actiuni anterioare, ceea ce nu este cazul in speta.

Din acest motiv, Tribunalul constata ca toate depozitiile martorilor redate in extenso in cuprinsul rechizitoriului si comunicarile radio ce tind sa confirme modul periculos de realizare a insotirii (comunicari realizate in perioada aprilie-mai 2015) sunt lipsite de relevanta probatorie (raportat la limitele acuzatiei de dovedit), neputand, asadar, servi ca temei pentru angajarea raspunderii penale a inculpatului Oprea Gabriel.

Procedand la evaluarea mijloacelor de proba examinate mai sus, concluzia care se degaja este una certa, aceea ca nu se poate sustine credibil ca inculpatul Oprea Gabriel, prin impunerea unui timp foarte scurt pentru sosirea la domiciliu, ar fi determinat in seara zilei de 20 octombrie 2015 deplasarea coloanei oficiale cu o viteza peste limitele de siguranta. Deopotriva, in conditiile in care coloana oficiala avea regim de circulatie prioritara, cu obligatii specifice pentru ceilalti participanti la trafic, corelat cu asigurarea intersectiilor de catre agenti de politie rutiera, nu se poate sustine nici ca deplasarea coloanei s-ar fi facut cu o viteza care ar fi crescut riscul producerii decesului victimei Gigina Bogdan-Cosmin (viteza de deplasare a ramas in sfera riscului permis atata timp cat nu au fost depasite limitele de siguranta)”, se subliniaza in motivare.

Fostul ministru de Interne, Gabriel Oprea, a fost achitat, luni, de Tribunalul Bucuresti, in dosarul in care era acuzat de uciderea din culpa a politistului Bogdan Gigina.

Familia Gigina a anuntat ca va declara apel, insa va fi un proces contracronometru intrucat termenul de prescriptie care duce la incetarea procesului se va implini in luna octombrie.

Accidentul a avut loc in 2015, de atunci au trecut 8 ani, fiind prima decizie a justitiei in acest caz. Decizia nu este definitiva.

Pe latura civila, instanta a respins, ca neintemeiate, actiunile civile exercitate de membrii familiei politistului, respectiv partile civile Gigina Cornel-Reluca, Gigina Carmen si Ciuciu (fosta Gigina) Ioana-Raluca impotriva lui Gabriel Oprea si partilor responsabile civilmente Guvernul Romaniei, Ministerul Afacerilor Interne si Ministerul Finantelor Publice, dar si actiunea civila exercitata de Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti impotriva lui Oprea.

In acest sens, a fost ridicat sechestrul pus pe bunurile lui Oprea.

In schimb, tribunalul a dispus ca Petre Mazilu si compania General MPM Impex SRL sa achite familiei Gigina daune materiale si morale in suma totala de peste 350.000 euro.

Gabriel Oprea a fost trimis in judecata de DNA, in mai 2018, la Inalta Curte de Casatie si Justitie, insa dosarul acestuia s-a plimbat pe la mai multe instante din motive de procedura, la Judecatoria Sectorului 1 si apoi Tribunalul Bucuresti.

In dosar este judecat si Petre Mazilu, administratorul firmei General MPM Impex SRL, responsabil cu executia unei lucrari la instalatia subterana de gaze, care nu era semnalizata corespunzator la nivelul strazii.

„In seara de 20 octombrie 2015, agentul de politie Gigina Bogdan-Cosmin, in varsta de 28 de ani, a fost implicat intr-un accident de circulatie pe o strada din municipiul Bucuresti, in urma caruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrala, consecinta a unui traumatism cranio-cerebral si facial cu fractura craniana, leziuni care au cauzat decesul. La momentul producerii accidentului, victima Gigina Bogdan-Cosmin facea parte dintr-un dispozitiv de insotire a ministrului Oprea Gabriel, care preceda in trafic autoturismul in care se afla ministrul. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa catre locuinta sa”, sustine DNA.

Motociclistul deschidea coloana oficiala si trebuia sa ajunga in intersectii inainte de restul coloanei, sa se asigure ca traficul este oprit, dupa care, in momentul apropierii restului coloanei, sa se deplaseze cu viteza sporita catre urmatoarea intersectie pentru a repeta acest proces. Dupa ce coloana a ajuns in intersectia strazii Stirbei Voda cu Calea Plevnei, politistul Gigina a accelerat catre urmatoarea intersectie, cea cu Splaiul Independentei, unde a intrat cu motocicleta intr-o groapa din carosabil, sapata de muncitorii firmei General MPM Impex SRL.

Conform DNA, accidentul rutier care a determinat decesul politistului Gigina s-a produs ca urmare a nerespectarii de catre Gabriel Oprea, Petre Mazilu si General MPM Impex SRL a dispozitiilor legale si a masurilor de prevedere pentru exercitarea unor activitati – activitatea de insotire a ministrului de catre politisti rutieri in cazul lui Oprea, respectiv activitatea de realizare a unor lucrari in carosabil in cazul firmei si administratorului acesteia.

„Concret, incepand cu preluarea, la inceputul anului 2014, a functiei de ministru al Afacerilor Interne, inculpatul Oprea Gabriel a dispus – cu incalcarea dispozitiilor legale privind insotirea demnitarilor de catre Politia Rutiera – insotirea sa permanenta de catre un dispozitiv de Politie Rutiera, iar din luna iunie 2015 a dispus ca din acest dispozitiv sa faca parte si un politist rutier motociclist. In acest mod, ministrul de Interne de la acea data, Oprea Gabriel, si-a conferit, in mod discretionar, ‘drepturi’ neprevazute de cadrul legal, ‘drepturi’ a caror exercitare a presupus punerea unor politisti rutieri in situatii de risc sporit si totodata a impus ca deplasarea echipajelor de Politie Rutiera sa se faca in regim de viteza sporita”, spuneau procurorii.

In opinia procurorilor, Gabriel Oprea i-a pus pe politistii rutieri care au executat aceasta actiune de insotire intr-o situatie permanenta de risc sporit, obligandu-i sa participe la o activitate ce avea un potential ridicat de producere a unor evenimente rutiere.

„Referitor la inculpatii Mazilu Petre si General MPM Impex SRL, a rezultat ca acestia, cu incalcarea dispozitiilor legale privind executarea semnalizarii rutiere, nu au luat masuri pentru instruirea angajatilor cu privire la modalitatea corecta de realizare a semnalizarii rutiere aferente lucrarilor executate pe partea carosabila si au pus la dispozitia angajatilor semne rutiere realizate artizanal, neconforme standardelor de siguranta, fapta care a avut ca urmare realizarea total necorespunzatoare a semnalizarii rutiere aferente unei lucrari executate pe strada Stirbei Voda din Bucuresti, in zona in care s-a produs accidentul”, mai sustineau procurorii.

Din probele administrate a rezultat ca cei trei inculpati au prevazut posibilitatea producerii unui accident rutier letal, insa au apreciat, fara temei, ca un astfel de rezultat nu se va produce. Anchetatorii au luat in calcul faptul ca, la momentul producerii accidentului, victima facea parte dintr-un dispozitiv de insotire a ministrului de Interne, circula cu o viteza de 84 km/h in conditii de vizibilitate redusa determinate de intuneric si ploaie, iar dinamica producerii accidentului si lipsa unor manevre de franare conduc la concluzia ca politistul nu a vazut obstacolele de pe carosabil.

„Fata de aceste elemente de fapt s-a verificat caracterul ilicit si culpabil al urmatoarelor actiuni care au dus la decesul victimei: prezenta victimei ca motociclist intr-o coloana oficiala; viteza de deplasare si neadaptarea acesteia la conditiile meteorologice; modalitatea deficitara de semnalizate a obstacolelor existente pe carosabil. Cu privire la primele doua cauze – prezenta victimei ca motociclist intr-o coloana oficiala, viteza de deplasare si neadaptarea acesteia la conditiile meteorologice – a rezultat ca aceste activitati au fost determinate si ca ii sunt imputabile inculpatului Oprea Gabriel”, explica DNA.

Potrivit procurorilor, Gabriel Oprea este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul functiei sale si conferindu-si in mod discretionar drepturi neprevazute de cadrul legal ce reglementeaza insotirea demnitarilor, ca deplasarea sa se faca cu viteza foarte ridicata, ceea ce a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei.

„Cu privire la cea de a treia cauza a accidentului rutier, respectiv modalitatea deficitara de semnalizare a obstacolelor existente pe carosabil, a rezultat ca aceasta cauza a accidentului este imputabila societatii comerciale General MPM Impex SRL (care executa pe suprafata carosabila o lucrare la instalatia subterana de gaze naturale) si lui Mazilu Petre, administratorul societatii comerciale. A rezultat ca semnele de circulatie nu erau reflectorizante si ca erau amplasate la aproximativ 11,5 metri inainte de zona lucrarilor. Potrivit prevederilor legale, semnele de circulatie trebuiau sa fie reflectorizante. Obligatia de a asigura si folosi semnalizare reflectorizanta si de a o amplasa potrivit prevederilor normative in materie revine administratorului firmei General MPM Impex SRL Mazilu Petre”, preciza DNA.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: