Air France si Airbus achitate de acuzatia de omor involuntar in urma accidentului din 2009

externe

Familiile victimelor celui mai grav dezastru aerian din Franta au declarat ca au fost devastate dupa ce un tribunal de la Paris a achitat Air France si Airbus de acuzatiile de omor din culpa in accidentul din 2009 care a provocat moartea a 228 de persoane, potrivit The Guardian.

Pronuntand luni verdictul, instanta a spus ca, daca au fost comise greseli, nu s-a demonstrat „nicio legatura de cauzalitate certa” cu accidentul.

David Koubbi, un avocat al familiilor unui numar de pasageri, a declarat ca decizia instantei este „de neinteles”.

„Este un semnal ca poti ucide 228 de persoane intr-un accident aerian si nimeni nu este de vina. Familiile pe care le reprezint sunt devastate, si asta le impiedica sa-i planga pe cei dragi”, a spus Koubbi dupa audiere.

Koubbi a spus ca, desi cele doua companii nu au fost considerate responsabile penal, instanta a dat o decizie in favoarea familiilor intr-un dosar civil separat, declarand Air France si Airbus in comun raspunzatori pentru greseli si deschizand calea catre despagubiri pentru familiile victimelor. Valoarea exacta a compensatiei va fi anuntata in septembrie.

„Instanta a decis ca, desi nicio vina nu poate fi atribuita in dreptul penal, conform dreptului civil, Air France si Airbus au comis patru greseli si sunt responsabile pentru daune”, a spus Koubbi.

Verdictul a venit in urma unui proces care a durat noua saptamani, la sfarsitul caruia procuratura sugerase ca era imposibil sa se demonstreze ca vreuna dintre companii este de vina.

La deschiderea procesului in octombrie, au existat izbucniri de furie din partea familiilor victimelor, deoarece directorii executivi ai Air France si Airbus au pledat nevinovati pentru omucidere involuntara si au prezentat condoleante.

Zborul AF447 de la Rio de Janeiro la Paris, a disparut de pe radar in mijlocul unei furtuni deasupra Atlanticului la 1 iunie 2009. In doar patru minute si 24 de secunde avionul a cazut 11.500 de metri, timp in care alarmele au sunat de 75 de ori, conform inregistrarilor din cabina de pilotaj.

Se spune ca senzorii de viteza ai avionului, cunoscuti sub numele de tuburi Pitot, erau inghetati, oprind pilotul automat, trimitand informatii gresite echipajului si declansand un lant catastrofal de evenimente in cabina.

A fost prima data cand companiile, si nu persoane fizice, au fost trase direct la raspundere intr-un proces dupa un accident aerian in Franta. Avocatii familiilor pasagerilor s-au luptat ani de zile pentru a le aduce instanta. O decizie din 2019 de abandonare a cazului, deoarece anchetatorii nu au putut stabili cine era vinovat, a fost anulata.

Air France si Airbus au negat acuzatiile ca neglijenta lor ar fi dus la accident. Airbus da vina pe o eroare de pilotaj pentru accident, in timp ce Air France sustine ca alarmele i-au derutat pe piloti.

La cateva zile dupa ce zborul a disparut, au fost observate resturi plutind in ocean. Dar a fost nevoie de aproape doi ani si de o cautare de 31 de milioane de euro pentru a localiza ceea ce a mai ramas din avion pe fundul marii si a recupera datele de zbor din cutia neagra si inregistrarile vocale. Abia atunci agentia de investigatie aeriana a Frantei (BEA) a putut incepe sa puna cap la cap ceea ce a provocat accidentul.

Procesul s-a concentrat pe o intrebare cheie: de ce echipajul format din trei piloti, cu peste 20.000 de ore de experienta de zbor in total, nu a reusit sa inteleaga ca avionul si-a pierdut portanta sau „s-a blocat” si nu se ridica, ci cadea.

Autoritatea de investigatii aeriene din Franta, BEA, a declarat ca echipajul a raspuns incorect la problema de givraj, dar nici nu a avut pregatirea necesara pentru a zbura manual la altitudine mare dupa ce pilotul automat nu a mai functionat. De asemenea, a evidentiat semnale inconsistente de la un afisaj numit directorul de zbor, care a fost reproiectat de atunci pentru a se opri in astfel de evenimente pentru a evita confuzia.

Pilotii ar fi putut salva avionul. Insa, in loc sa impinga aeronava in jos, au facut opusul a ceea ce era necesar, ridicand-o pana la o inaltime la care s-a blocat si a cazut cu 10.000 de metri pe minut, a concluzionat BEA.

Air France si-a aparat pilotii intr-o declaratie publicata in acelasi timp in care raportul a fost facut public, spunand ca sistemul de alerta de atitudine a functionat defectuos.

Capitanul Marc Dubois, in varsta de 58 de ani, se odihnea atunci cand Airbusul a intrat in turbulente, lasandu-i pe copilotii David Robert, in varsta de 37 de ani, si Pierre-Cedric Bonin, in varsta de 32 de ani, in cabina de pilotaj.

Bonin era la comenzi cand senzorii de viteza au dat eroare. Cand pilotul automat a reactionat la citirile confuze deconectandu-se si predand pilotului controlul avionului, el a dus aeronava pana la 37.500 de picioare intr-o aparenta incercare de a o incetini. Ca o consecinta, a sunat avertismentul de blocare a A330, ceea ce inseamna ca aerodinamica avionului nu genera suficienta portanta, chiar daca motoarele sale functionau normal.

Robert, copilotul lui Bonin la acea vreme, care se presupune ca a verificat procedurile de urgenta, a pierdut secunde pretioase chemandu-l pe capitan si nu a reusit sa corecteze eroarea colegului sau in timp ce avionul plonja spre mare, se spune in raport. Dubois s-a intors in cabina de pilotaj cu cateva secunde inainte de accident, dar nu a reusit sa-l salveze.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: