Drumul israelian care taie Gaza in doua a ajuns pe coasta Mediteranei. Noul drum va „usura” misiunea armatei israeliene de a lansa raiduri

actualitate

Un drum construit de armata israeliana care imparte Gaza in doua a ajuns pe coasta Mediteranei, arata o analiza CNN a imaginilor din satelit. Drumul face parte dintr-un plan de securitate pentru a controla teritoriul pentru luni si, posibil, ani de acum inainte, au spus oficialii israelieni.

O imagine din satelit din 6 martie dezvaluie ca drumul care traverseaza Fasia Gaza de la est la vest, si care a fost construit in cateva saptamani, se intinde acum din zona de frontiera Gaza-Israel pe intreaga fasie de aproximativ 6,5 kilometri latime, impartind nordul Gazei, inclusiv orasul Gaza, de sudul enclavei. O portiune de aproximativ 2 kilometri era un drum existent, in timp ce restul este nou, conform analizei CNN.

Fortele de Aparare Israelului (IDF) au declarat pentru CNN ca folosesc ruta pentru a „stabili (un) punct de sprijin operational in zona” si pentru a permite „trecerea fortelor, precum si a echipamentelor logistice”. Intrebat despre finalizarea traseului, IDF a spus ca drumul a existat inainte de razboi si a fost „renovat”, din cauza vehiculelor blindate care l-au „deteriorat”.

Prim-ministrul israelian Benjamin Netanyahu a dezvaluit cabinetului sau de securitate pe 23 februarie un plan, obtinut de CNN, pentru un viitor post-Hamas pentru Gaza, inclusiv „demilitarizarea completa” a enclavei si revizuirea securitatii, administratiei civile si educatiei acesteia.

Palestinienii care traiesc in Gaza se tem ca planurile de securitate postbelice ale Israelului le vor restrange si mai mult libertatea de miscare, amintindu-si zilele ocupatiei israeliene inainte de 2005, cand erau amplasate puncte de control intre satele invecinate si au fost construite drumuri ocolitoare exclusive pentru a lega coloniile israeliene intre ele si cu Israelul.

Coridorul Netzarim

Numit dupa fosta asezare israeliana Netzarim din Gaza, „Coridorul Netzarim” intersecteaza unul dintre cele doua drumuri principale nord-sud ale Gazei, Salaheddin Road, pentru a crea o intersectie centrala strategica. De asemenea, pare sa se conecteze cu Al Rashid Road, care se afla de-a lungul coastei, arata imaginile din satelit. Palestinienii au spus pentru CNN ca isi amintesc ca asa-numita „intersectie Netzarim” a existat inainte de 2005; pe atunci, era in mare parte accesibila doar colonistilor israelieni.

Ministrul israelian pentru afacerile diasporei, Amichai Chikli, a declarat pentru CNN ca noul drum va „usura” misiunea armatei israeliene de a lansa raiduri la nord de orasul Gaza si la sud, in zona centrala a Fasiei Gaza.

Drumul, despre care a spus ca va fi folosit cel putin un an, va avea trei benzi: una pentru tancuri grele si vehicule blindate, alta pentru vehicule mai usoare si o a treia pentru deplasarea mai rapida. Va fi posibil sa se circule pe Coridorul Netzarim de la Be’eri, un kibbutz israelian de langa granita cu Gaza, pana la Marea Mediterana in sapte minute, a spus el.

Chikli nu este implicat in politica militara israeliana. Dar, in ianuarie, impreuna cu alti membri ai parlamentului israelian, Knesset, a propus un plan de infrangere a Hamas care includea pasi pentru a obtine controlul asupra partilor strategice ale fasiei.

„Locuitorilor Fasiei Gaza nu ar trebui sa li se permita sa se intoarca in nord cel putin pana la demolarea intregii infrastructuri subterane si la demobilizarea completa a zonei”, au spus ei in propunere.

Include, de asemenea, un al doilea coridor mai la sud, pe care l-a numit Coridorul Sufa. Planul nu a fost adoptat de IDF, dar include elemente care iau nastere, inclusiv Coridorul Netzarim.

Impartirea Fasiei Gaza in doua

O serie de imagini din satelit de dinainte si de dupa 7 octombrie arata cum Israelul extinde un drum existent pentru a construi coridorul. O imagine din 29 februarie, furnizata de Maxar Technologies si revizuita de CNN, arata portiuni de drum nou la est si vest de cel existent. Iar imaginea din satelit din 6 martie, oferita de Planet Labs, arata ca noua constructie ajunge pana pe coasta.

Armata israeliana a inceput sa construiasca o cale pentru vehiculele sale blindate la scurt timp dupa ce a declarat razboi impotriva Hamas pe 7 octombrie, in urma atacului gruparii militante asupra Israelului. Imaginile din satelit din noiembrie arata noile cai, intr-un moment in care armata s-a concentrat pe inconjurarea orasului Gaza, inaintand dinspre est. La inceputul lunii octombrie, Israelul a ordonat evacuarea a 1,1 milioane de oameni din nordul Gazei la sud de Wadi Gaza, o fasie de zone umede care traverseaza enclava.

Armata israeliana a oferit canalului de televiziune israelian de dreapta Channel 14 un tur al coridorului Netzarim in februarie, dezvaluind ceea ce a numit un „tampon” la care se lucreaza. Raportul a aratat forte din Corpul de inginerie israelian care opereaza tractoare, camioane si echipamente de inginerie.

Lt.col. Shimon Orkabi, comandantul batalionului „601” al Corpului de Inginerie de Lupta, a declarat pentru Channel 14 ca soldatii distrugeau orice infrastructura ramasa in zona tampon. „Practic s-a deschis intreg acest spatiu de teritoriu pentru noi, permitandu-ne sa controlam tot ce se intampla in acest coridor”, a spus el.

El a adaugat ca armata israeliana a folosit „o cantitate mare de mine si explozibili” pentru a demola cladirile din zona tampon si ca cladirile ramase din zona vor „disparea probabil in curand”.

Reportajul Channel 14 arata Spitalul de prietenie turco-palestinian, la aproximativ 380 de metri de drum, partial in ruine si soldati care opereaza in zona.

Intr-un videoclip distribuit pe TikTok, geolocalizat si verificat de CNN, soldatii israelieni pot fi vazuti distrugand ceea ce pare a fi intrarea spitalului. Postat de un soldat israelian pe platforma de socializare pe 22 februarie si sters de atunci, videoclipul arata si trupe intr-un vehicul blindat care intra in complexul medical.

IDF a declarat pentru CNN ca a distrus o parte dintr-o „retea de tuneluri” de sub spital, despre care a pretins ca „conecteaza nordul si sudul Fasiei Gaza”.

Inaltul Comisar al ONU pentru Drepturile Omului, Volker Turk, a declarat in februarie ca distrugerea raportata de catre IDF a cladirilor rezidentiale si a altor structuri civile din alta parte din Fasia Gaza, la un kilometru de gardul care desparte Israelul de Gaza pentru a crea o zona tampon, ar putea constitui o crima de razboi.

„O bariera a umilintei”

Potrivit lui Emily Harding, directorul Programului de Informatii, Securitate Nationala si Tehnologie la Centrul pentru Studii Strategice si Internationale din Washington, DC, Coridorul Netzarim este o incercare „de a controla miscarea populatiei”.

Un drum care desparte fasia va usura „monitorizarea oamenilor care se deplaseaza intre nord si sud pentru a-si da seama daca vreunul dintre ei este luptatori Hamas”, a adaugat ea.

Harding a spus ca cea mai mare provocare a Israelului de cand a inceput operatiunea in Gaza este sa incerce sa elimine militantii Hamas care se ascund printre civili: „Singurul mod in care poti face asta este cu informatii tactice foarte bune la sol si apoi sa ii impiedici sa se miste efectiv.”

Multi locuitori ai Fasiei Gaza isi amintesc cum erau astfel de controale asupra miscarii inainte ca Israelul sa se retraga din Gaza.

In timpul unei revolte palestiniene impotriva ocupatiei israeliene din 2000 pana in 2005, cunoscuta sub numele de a Doua Intifada, asa-numita „intersectie Netzarim” a fost inchisa in intregime, a declarat Jamal Al-Rozzi, un profesor din orasul Gaza, pentru CNN. A devenit cunoscut ca un punct fierbinte pentru ciocnirile dintre palestinieni si israelieni, a spus el.

„Soldatii israelieni erau stationati la intersectie tot timpul, si, pentru ca era folosit de colonistii israelieni, noi, palestinienii, nu am putut”, a spus el.

In aceasta perioada, Israelul si-a inasprit politicile de „inchidere interna”, mai ales pentru securitatea asezarilor, conform unui raport din 2004 al Human Rights Watch (HRW), lasand doar o singura ruta intre nord si de sud. De-a lungul acestui traseu se aflau punctele de control Abu Holi si Matahen, care limitau sever circulatia.

„Punctul de control Abu Holi era notoriu”, a spus Al-Rozzi, amintindu-si ca drumul din orasul Gaza pana in orasul Khan Younis, „dura zile”.

„Au plasat acolo un semafor care avea sa ramana doar rosu. De la rosu la rosu. Iti poti imagina? Imi amintesc foarte bine”, a spus Al-Rozzi.
Abu Holi a fost rareori deschis, a declarat Munther Al-Ashi, un avocat din orasul Gaza. A crescut acolo si isi aminteste de miscarea „aproape imposibila” de-a lungul punctului de control la inceputul anilor 2000. „A fost o bariera de umilire.”

„Imi aduc aminte ca, pe vremea aceea, eu si fratii mei vindeam haine. Obisnuiam sa iesim foarte devreme dimineata sa ne indreptam spre sud. Punctul de control era deschis uneori, dar pe drumul de intoarcere petreceam in medie opt sau noua ore. Uneori ramanea inchis, iar oamenii isi petreceau noptile pe strazi”, a spus el.

„Amintirile acelui punct de control sunt dureroase. Imaginati-va ca 200 pana la 300 de masini asteapta la punctul de control pentru a primi aprobare sa treca de la soldatii israelieni”, a adaugat Al-Ashi.

Razboiul dintre Israel si Hamas i-a transformat atat pe Al-Ashi, cat si pe Al-Rozzi in refugiati. Insa ei vor sa se intoarca acasa, in nord.

„Daca locuinta noastra din orasul Gaza nu a fost bombardata, as dori sa ma intorc acolo. Cum o sa fac asta daca sunt porti si puncte de control in calea mea? Mai mult, cum functionam acolo daca reusesc sa trec inapoi? Va mai ramane infrastructura? Drumuri pe care le pot folosi? Sunt profesor. Vor exista scoli la care sa pot preda? Voi putea sa ajung la ele?” a spus Al-Rozzi.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: