Firma SpaceX a lui Elon Musk, pregatita sa lanseze racheta gigantica Starship. Are o inaltime de aproape 120 de metri

externe

starship

Cea mai puternica racheta dezvoltata vreodata va incerca luni o lansare inaugurala, scrie BBC.

Vehiculul, cunoscut sub numele de Starship, a fost construit de compania SpaceX a antreprenorului american Elon Musk.

Acesta are o inaltime de aproape 120 de metri si este proiectat sa aiba o forta de propulsie aproape dubla fata de orice racheta din istorie.

SpaceX va incerca sa lanseze racheta Starship fara echipaj de la Boca Chica, Texas, la ora locala 08:20 (13:20 GMT).

Scopul este de a trimite etapa superioara a vehiculului spre est, pentru a realiza o rotatie aproape completa a globului pamantesc.

Musk a facut apel la toata lumea sa isi tempereze asteptarile. Nu este neobisnuit ca o racheta sa inregistreze un esec la prima sa lansare.

„Este prima lansare a unei rachete foarte complicate si gigantice, asa ca s-ar putea sa nu reuseasca. Vom fi foarte atenti si, daca vom vedea ceva care sa ne ingrijoreze, vom amana lansarea”, a declarat el pe Twitter.

„Daca vom lansa, as considera ca orice lucru care nu duce la distrugerea platformei de lansare este o victorie”.

Se anticipeaza ca mii de spectatori vor incerca sa ajunga in locatiile de coasta din Golful Mexic pentru a asista la eveniment.

Se crede ca vehiculul ar putea deschide o era a calatoriilor interplanetare pentru oamenii obisnuiti.

Segmentul superior al Starship a mai fost testat anterior in salturi scurte, dar aceasta va fi prima data cand va urca impreuna cu etapa inferioara.

Acest propulsor mamut, numit pur si simplu Super Heavy, a fost testat in februarie in timp ce era fixat pe suportul sau de lansare. Cu toate acestea, motoarele au fost, cu acea ocazie, reduse la jumatate din capacitatea lor.

Daca, asa cum a promis, SpaceX va merge luni pentru o impingere de 90%, etapa ar trebui sa livreze ceva apropiat de 70 de meganewtoni. Aceasta este echivalenta cu forta necesara pentru a propulsa aproape 100 de avioane supersonice Concorde la decolare.

Presupunand ca totul se va desfasura conform planului, Starship se va ridica si se va deplasa peste Golf, cele 33 de motoare din partea inferioara a propulsorului alimentat cu metan arzand timp de doua minute si 49 de secunde.

In acel moment, cele doua jumatati ale rachetei se vor separa, iar sectiunea superioara, nava, va continua sa se deplaseze cu propriile motoare timp de inca sase minute si 23 de secunde.

Este momentul in care ar trebui sa se deplaseze deasupra Caraibelor si sa navigheze prin spatiu la peste 100 km deasupra suprafetei planetei.

SpaceX vrea ca propulsorul Super Heavy sa incerce sa zboare inapoi pana aproape de coasta texana si sa coboare vertical, pentru a pluti chiar deasupra apelor Golfului. Apoi va fi lasat sa se scufunde.

Nava isi propune sa reintre in atmosfera terestra dupa aproape o rotatie completa a Pamantului, urmand sa coboare in Pacific, la nord de insulele Hawaii. A primit o placa de protectie pentru a face fata incalzirii imense pe care o va resimti in timpul coborarii. O cadere in ocean este programata sa aiba loc la 90 de minute dupa decolare.

Pe termen mai lung, SpaceX se asteapta ca atat racheta de propulsie, cat si nava sa faca aterizari controlate pentru a putea fi realimentate si relansate.

Compania a experimentat la Boca Chica diferite abordari pentru construirea vehiculelor din otel.

Exista diverse modele care isi asteapta randul sa isi ia zborul.

Unul dintre cei mai interesati spectatori de luni va fi agentia spatiala americana, Nasa.

Aceasta acorda SpaceX aproape 3 miliarde de dolari pentru a dezvolta o varianta a navei Starship, care este planificata pentru a duce astronauti pe Luna.

Garrett Reisman, profesor de inginerie astronautica la University of Southern California, spune ca Musk are ambitia de a merge si mai departe in sistemul solar.

„El vede Starship ca pe o potentiala schimbare uriasa de paradigma, o crestere incredibila a capacitatii – capacitatea de a aduce cu adevarat oameni pe scara larga pe Marte”, a declarat pentru BBC News consilierul SpaceX si fost astronaut.

„Exista o multime de beneficii potentiale, dar exista si o multime de riscuri potentiale. Nimeni nu a construit o racheta nici pe departe atat de mare”.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: , ,

Comentarii: