Escaladeaza greva muncitorilor din industria auto americana: „Fac profituri de miliarde si meritam mai mult”

externe

greva, industria auto

Sindicatul United Auto Workers (UAW) extinde greva la unele dintre cele mai mari firme auto americane, facand ca disputa privind salariile si beneficiile sa intre in a treia saptamana, relateaza BBC.

Seful sindicatului, Shawn Fain, a declarat ca alti 7.000 de angajati de la fabricile Ford si General Motors vor parasi locul de munca.

Cea mai recenta actiune nu a vizat Stellantis, ceea ce arata ca sindicalistii sunt mai aproape de un acord, a spus el.

Aproximativ 18.000 de muncitori se aflau deja in greva.

Presedintele american Joe Biden si fostul presedinte Donald Trump, care candideaza pentru realegere, au vizitat amandoi zona Detroit in aceasta saptamana pentru a-si arata sprijinul fata de sindicalisti.

Sindicatul a deschis negocierile solicitand, printre altele, o crestere salariala de aproximativ 40% in patru ani si incetarea practicilor care ofera noilor angajati salarii mai mici si mai putine beneficii.

Companiile au sustinut ca solicitarile sindicatului le-ar afecta capacitatea de a investi pe termen lung si au replicat cu o crestere salariala de aproximativ 20% si alte cateva concesii.

Sindicalistii de pe linia de pichetare din Michigan au declarat ca sunt pregatiti pentru o lupta prelungita.

„Oamenii sunt satui. Vrem sa existe o clasa de mijloc”, a declarat Emily Yettaw, care lucreaza la GM de 17 ani. „Fac profituri de miliarde si meritam mai mult”, a mai spus ea.

Sindicatul, care reprezinta 146.000 de lucratori la cele trei companii, a intensificat incet presiunea asupra producatorilor de automobile pentru a ajunge la un acord de cand contractele de munca au expirat la 14 septembrie.

Printre tintele initiale ale sindicatului se numarau 38 de unitati care distribuie piese de schimb catre dealeri si trei fabrici – cate una la fiecare companie.

Intr-un mesaj adresat angajatilor, General Motors a aratat ca „intrarea in greva la mai multe fabrici este doar pentru prima pagina a ziarelor, nu un progres real”.

Compania a declarat ca nu a primit un raspuns „cuprinzator” de cand a inaintat o propunere pe 21 septembrie. Aceasta a precizat ca oferta respectiva le oferea lucratorilor „cresteri salariale istorice si siguranta locului de munca, fara a ne pune in pericol viitorul”.

„Continuam sa fim pregatiti si dispusi sa negociem cu buna credinta pentru a ajunge la un acord care sa fie in beneficiul dumneavoastra”, a declarat Gerald Johnson, vicepresedinte executiv pentru productia globala.

Impactul economic al actiunii ramane limitat, dar este in crestere. Doar in prima saptamana, blocajul a dus la pierderi economice estimate la 1,6 miliarde de dolari, inclusiv peste 100 de milioane de dolari in salarii pierdute – un cost care apasa asupra economiilor locale.

Pentru companiile auto, care se confrunta cu costuri de investitii mari si cu o concurenta intensa pe masura ce industria isi intensifica productia de masini electrice, momentul ales pentru declansarea conflictului „nu putea fi mai prost”, a declarat analistul de pe Wall Street Dan Ives de la Wedbush Securities.

„Aceasta este o perioada definitorie pentru Detroit si pentru viitorul industriei auto, deoarece credem cu tarie ca daca GM, Ford, Stellantis accepta ceva apropiat de acordul aflat pe masa, viitorul va fi foarte sumbru pentru industria auto din SUA”, a spus Ives.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: