Grindeanu acuza Ucraina ca nu respecta tratatele internationale: „A inceput sa faca lucrari de adancire la canalul Bastroe”

politica

Sorin Grindeanu, 250 km, autostrada, 2024, promisiuni

Exista semnale ca in acest moment Ucraina face lucrari de dragare a canalului Bastroe, acest lucru putand avea impact asupra mediului si Deltei Dunarii, iar Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Mediului trebuie sa vina cu o pozitie si sa informeze, a afirmat, miercuri, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, intr-o conferinta de presa.

Intrebat despre intalnirea recenta gazduita de Ministerul Transporturilor intre reprezentantii MAE si MMAP cu privire la faptul ca Ucraina a inceput sa faca lucrari de adancire la canalul Bastroe si ar urma sa faca acelasi lucru pe bratul Chilia, Grindeanu a precizat ca sunt in vigoare tratate internationale care trebuie respectate de toata lumea, pentru ca se poate vorbi de un posibil impact asupra Deltei Dunarii si a mediului.

„Exista niste tratate internationale pe care trebuie sa le respectam. Noi am provocat aceasta intalnire la Ministerul Transporturilor, desi nu e neaparat treaba MTI. Este mai mult o chestiune care tine de Ministerul Afacerilor Externe si al Mediului, pentru ca vorbim de tratate internationale pe care toata lumea trebuie sa le respecte si pentru ca vorbim de un posibil impact pe care asemenea de lucrari de dragare pe Bastroe il pot avea asupra mediului si asupra Deltei Dunarii. Sunt chestiuni care…in acest moment noi am considerat necesar sa fim proactivi, desi nu suntem titulari de fila si asteptam intr-un final de la cele doua ministere puncte de vedere.

Cert este ca Romania a fost de acord cu tranzitarea pe Chilia si pe Bastroe la adancimi mai mici a slepurilor si a navelor care, pe adancimi mai mici, pot sa faca acest lucru. Mai mult de atat, cred ca Ministerul de Externe este cel care va gestiona si acesta a fost rostul acestei intalniri, pentru ca exista semnale ca in acest moment sunt lucrari de dragare pe Bastroe, iar Ministerul de Externe, Ministerul Mediului – asta a fost rostul acestei intalniri – trebuie sa vina cu o pozitie si sa informeze cu date”, a sustinut Grindeanu, citat de Agerpres.

El a spus ca informatiile cu privire la acest subiect i-au parvenit la inceputul saptamanii trecute de la structurile teritoriale ale Ministerului Transporturilor.

„Pe Bastroe sunt informat ca au inceput lucrari, tocmai de aceea am provocat aceasta intalnire, tocmai de aceea am incercat sa venim cu date, desi nu e responsabilitatea Ministerului Transporturilor. Mai mult decat atat – si vreau sa subliniez acest lucru – Ucraina se afla intr-o situatie dificila, toti incercam sa ajutam, toti incercam sa gasim solutii prin care sa ajutam Ucraina – si aici sunt judete care se afla la granita fie cu Republica Moldova, fie cu Ucraina – unde se cauta solutii in a ajuta si asta trebuie sa facem. Aici e fara semne de intrebare. Totodata, este nevoie sa respectam si tratatele internationale, de aceea as astepta, as avea un pic de rabdare sa vedem ce ne spun si Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Mediului legat de aceste lucruri”, a subliniat seful de la Transporturi.

Conform datelor MAE, pe data de 11 mai 2004, autoritatile ucrainene au initiat mai multe lucrari hidrotehnice in vedere realizarii, pe bratele Chilia si Bastroe ale Dunarii, a unui canal care sa ofere navelor maritime o cale alternativa de acces la porturile Dunarii de Jos. Proiectul ucrainean presupunea efectuarea de lucrari considerabile de dragaj pe bratul Bastroe (aflat in intregime pe teritoriul Ucrainei), crearea unui dig de protectie a gurii bratului Bastroe si lucrari de dragaj in mai multe puncte critice pe bratul Chilia, care formeaza frontiera dintre Romania si Ucraina. Desi, conform planificarii initiale, proiectul ucrainean urma sa fie realizat intr-o singura etapa, ulterior s-a luat decizia ca acesta sa fie divizat in doua faze, cea de-a doua constand in cresterea adancimilor de navigatie obtinute in urma dragajelor din prima faza si prelungirea digului de protectie de la gura de varsare a bratului Bastroe in Marea Neagra.

Sesizate de Romania, mai multe organisme internationale din domeniul protectiei mediului au stabilit ca proiectul ucrainean incalca prevederile a numeroase conventii internationale din domeniul protectiei mediului si au cerut autoritatilor ucrainene sa opreasca lucrarile incepute. Astfel, Comisia Internationala pentru Protectia Dunarii a constatat ca proiectul ucrainean incalca prevederile internationale referitoare la protectia apelor Dunarii, Conferinta Partilor la Conventia de la Ramsar asupra zonelor umede, de importanta internationala, in special ca habitat al pasarilor acvatice a decis ca au fost incalcate prevederile internationale referitoare la protectia zonelor umede, Comitetul permanent al Conventiei de la Berna privind conservarea vietii salbatice si a habitatelor naturale din Europa a stabilit ca au fost incalcate prevederile acestui instrument international, iar Conferinta Partilor la Conventia de la Aarhus a constatat ca in realizarea proiectului autoritatile ucrainene au incalcat dreptul publicului de a avea acces la informatiile de mediu.

Cele mai multe chestiuni substantiale legate de proiectul ucrainean au fost abordate in cadrul Conventiei de la Espoo privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontalier. Ca urmare a acestor eforturi internationale, autoritatile ucrainene au anuntat, cu ocazia celei de-a opta reuniuni a Conferintei Partilor la Conventia de la Espoo, care a avut loc in decembrie 2020, ca vor renunta la proiectul initial si ca vor respecta cu strictete cerintele de evaluare a impactului asupra mediului la momentul initierii unui nou proiect de asigurare a adancimilor de navigatie. Avand, insa, in vedere ca proiectul initial a fost partial realizat, s-a cerut autoritatilor ucrainene sa evalueze impactul lucrarilor efectuate pana in prezent.

La jumatatea lunii iulie 2022, ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a declarat ca partea romana si-a dat acordul pentru tranzitul navelor cu cereale din Ucraina pe bratul Chilia si prin Canalul Bastroe. Constructia acestui canal de catre partea ucraineana este un motiv de disputa intre Romania si Ucraina. „E o situatie exceptionala pe care am tratat-o ca atare”, a precizat ministrul, la Interviurile Digi24.ro.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: