Infrangere pentru borfasi. Toader a gresit procedura de revocare a lui Lazar, Iohannis are acum o arma puternica

news

Legalitatea procedurii prin care Tudorel Toader doreste revocarea lui Augustin Lazar este incalcata, a explicat un magistrat pentru Adevarul. Conform articolului 39 din Statutul magistratilor, „evaluarea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se face de o comisie compusa din procurori, membri alesi ai Sectiei pentru procurori din cadrul CSM, desemnati de Sectia pentru procurori a CSM”. 

Ministrul Justitiei a decis sa il revoce pe Augustin Lazar in baza unei evaluari care incalca Statutul magistratilor, informeaza jurnalistul Liviu Avram in Adevarul.

„Nicio prevedere din Legile Justitiei nu permite ministrului Justitiei sa verifice direct si personal activitatea sefilor din Parchetele superioare. Conform legii, controlul ministrului asupra procurorilor se exercita numai prin procurori anume desemnati de catre minsitru. Or, Tudorel Toader a facut el insusi ancheta asupra procurorului general”, arata Avram.

El descrie in continuare modul in care Toader a incalcat legislatia cand a cerut revocarea lui Lazar.

„Un magistrat aflat inca in activitate ne-a semnalat, sub conditia anonimatului, ca o prima problema o ridica statutul legal al documentului intocmit de ministrul Justitiei. Desi in titlu i se spune „raport”, atat in interior, cat si in discursul public al lui Tudorel Toader este frecvent folosit cuvantul „evaluare”. Numai ca evaluarea procurorilor, indiferent de rangul acestora, este o procedura distincta, minutios reglementata in lege, si in care ministrul Justitiei nu joaca niciun rol semnificativ.

Conform articolului 39 din Statutul magistratilor, „evaluarea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se face de o comisie compusa din procurori, membri alesi ai Sectiei pentru procurori din cadrul CSM, desemnati de Sectia pentru procurori a CSM”. Se observa ca singurul rol al ministrului este acela ca, in calitate de membru de drept al Sectiei pentru procurori a CSM, aproba componenta comisiei de evaluare. Legea stabileste clar cum se face controlul Magistratul ne-a explicat apoi ca singurul temei legal identificabil pentru demersul ministrului, dar pe care acesta a omis sa-l mentioneze in raport, este articolul 69 din Legea de organizare judiciara, care reglementeaza dreptul de control al ministrului Justitiei asupra procurorilor.

Articolul respectiv, cu privire la raportul dintre ministru si procurori, stipuleaza urmatoarele: „Ministrul justitiei, cand considera necesar, din proprie initiativa sau la cererea Sectiei pentru procurori a CSM, exercita controlul asupra procurorilor, prin procurori anume desemnati de ministrul justitiei”. Prin urmare, ministrul poate exercita oricand crede de cuviinta controlul asupra oricarui procuror, dar niciodata in mod direct, ci numai prin intermediul unor procurori anume desemnati.

Iar raportul lui Tudorel Toader nu spune absolut nimic despre desemnarea unor procurori care sa verifice activitatea lui Augustin Lazar – ba chiar rezulta ca ministrul insusi a fost cel care a efectuat ancheta. De ce e nevoie de procurori anume desemnati ”Prevederea cu procurorii desemnati e normala si e logica – ne-a explicat magistratul – pentru ca ministrul poate sa nu stie mai nimic din activitatea de procuror, poate ca anterior a fost doar avocat sau universitar.

Mai mult, e posibil, asa cum era sa se si intample recent, ca ministrul Justitiei sa nu fie nici macar absolvent de Drept. Nu e normal ca un nespecialist sa faca evaluari profesionale asupra procurorilor, de aceea e nevoie de acei procurori anume desemnati. Ca si comisia numita de CSM in cazul procedurilor de evaluare, procurorii anume desemnati joaca rolul de organ constatator, care stabileste faptele si responsabilitatile. Si in baza raportului lor, ministrul isi fundamenteaza o decizie sau alta, cere revocarea sau nu”, arata Liviu Avram.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: