Paza de coasta libiana este acuzata ca a vrut sa impiedice salvarea a peste 170 de migranti pe Marea Mediterana
Organizatia Medecins Sans Frontieres (MSF), care efectueaza misiuni de cautare si salvare in Marea Mediterana, a acuzat paza de coasta libiana ca impiedica incercarea de a salva peste 170 de persoane care traverseaza marea spre Europa, potrivit The Guardian.
MSF a declarat ca nava sa a salvat mai multe persoane de pe doua barci in apele internationale: o barca mica din fibra de sticla care transporta 28 de persoane si o ambarcatiune din lemn cu etaj cu 143 de persoane la bord.
Organizatia a spus ca, pe masura ce se apropia de barca mai mare, paza de coasta libiana (LCG) „a efectuat manevre periculoase” care i-au expus unui risc si mai mare pe oamenii de la bord, in mare parte refugiati sirieni.
Intr-un videoclip filmat de echipajul unei aeronave de sprijin operata de ONG-ul Sea-Watch, o nava de patrulare se deplaseaza in pozitie intre doua nave rigide operate de MSF, dintre care unul a inceput deja sa ia oameni la bord. Pozitionarea face imposibila deplasarea celei de-a doua nave catre nava aflata in primejdie.
Intr-un videoclip postat pe X, un oficial MSF a spus ca nava de patrulare libiana „a inceput sa efectueze manevre periculoase, blocand RIB-urile [barci gonflabile rigide]”.
Juan Matias Gil, seful misiunii de cautare si salvare a MSF la Roma, a declarat ca paza de coasta libiana a incercat sa remorcheze unul dintre nave. „Nu aveam sa permitem niciodata asta. Noi [nava Geo Barents] rulam sub pavilion norvegian, asa ca nava este teritoriu norvegian in ape internationale. Nu stim unde am fi ajuns daca ar fi reusit sa se imbarce pe barca noastra”, a spus el.
Gil a spus ca interferenta in misiunea sa a durat „aproximativ doua ore”, in ciuda comunicarii in engleza si araba cu paza de coasta libiana, care, conform dreptului international, este obligata sa salveze pe oricine se afla in primejdie. „Abia dupa negocieri tensionate si apeluri catre autoritatile norvegiene, italiene si libiene au plecat in sfarsit, dar nu inainte de a ne ameninta pe noi”, a spus MSF.
Migrantii aflati la bordul navelor erau „in mare parte din Siria”, printre ei aflandu-se si copii sub 13 ani si un numar de minori neinsotiti, a adaugat Gil.
Incidentul a avut loc dupa ce supravietuitorii au spus ca pana la 60 de persoane au murit saptamana trecuta in Marea Mediterana, dupa ce au plecat de la Zawiya, de pe coasta Libiei. Cei 25 de supravietuitori au spus ca motorul navei lor s-a stricat dupa trei zile, lasand ambarcatiunea in deriva cateva zile inainte de a fi salvat de un alt grup umanitar, SOS Mediterranee.
Imbunatatirea vremii a determinat o crestere a numarului de persoane care traverseaza Mediterana cu nave periculoase.
Sambata, cu asistenta centrului de coordonare a salvarii maritime din Libia si a autoritatilor italiene, MSF a salvat 75 de persoane de pe o barca supraaglomerata din fibra de sticla care se rasturnase, dintre care 45 cazusera in apa.
Potrivit celor mai recente date ale Frontex, agentia de frontiera a UE, 4.315 de persoane au traversat Mediterana din Africa de Nord catre UE in ianuarie si februarie, cu o crestere a numarului asteptata in saptamanile urmatoare.
Organizatia Internationala pentru Migratie a declarat saptamana trecuta ca Mediterana a continuat sa fie cea mai periculoasa ruta pentru migranti si refugiati, cu peste 3.000 de decese si disparitii in 2023 si 300 pana acum in acest an.
UE, care ofera sprijin financiar pazei de coasta libiene pentru instruire si pentru nave, a declarat ca toate autoritatile au actionat in conformitate cu dreptul international.
„Nu suntem in masura sa controlam actiunile persoanelor. Cand vine vorba de cautare si salvare, acestea reprezinta o obligatie internationala pentru toata lumea si dreptul maritim international este foarte clar. Toate actiunile care pun viata oamenilor in pericol trebuie evitate in orice moment.”
Reprezentantii Libiei la Bruxelles au fost contactati pentru comentarii.