Presshub: Germina Nagat: As prefera sa vad in manuale de Istorie exemple de muncitori sau de tarani care s-au opus comunismului

news

Germina Nagat

Introducerea Istoriei comunismului ca disciplina obligatorie in liceu este o decizie corecta, considera Germina Nagat, membra in Colegiul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS). Studierea ororilor comunismului este utila pentru intelegerea corecta a prezentului.

Germina Nagat a explicat, intr-un interviu pentru PRESShub, ca Istoria a fost expusa decenii la rand cel mai mult propagandei politice, iar in prezent inca se ezita „din lasitate intelectuala” in privinta alegerii termenilor corecti care sa descrie evenimentele din istoria recenta a Romaniei.

De exemplu, prezentarea Revolutiei din ’89 drept „o revolta generalizata”, cum se intampla azi in manualele de istorie, este doar unul dintre exemplele care pot fi mentionate in acest sens.

Cele mai importante declaratii:

Faptul ca a fost nevoie de trei decenii si de promulgarea unei legi ca sa integram studiul epocii comuniste in programa scolara spune multe despre trauma pe care am mostenit-o dupa caderea dictaturii.

Cred ca disciplina „istorie” a fost cea mai expusa la toxinele propagandei politice, decenii la rand, si nu doar in privinta epocii comuniste.

Nu e de mirare ca istoria comunismului se adauga si ea la sirul acestor „amnezii” controlate si al narativelor distorsionate de propaganda nationalista.

In unele manuale cuvantul „Securitate” apare doar o singura data. E ca si cum ai vorbi despre nazism fara sa mentionezi Gestapo.

Ezitam sa le spunem elevilor ca a fost o revolutie, si nu o „revolta care s-a generalizat”, si ezitam sa le spunem cati oameni au murit ca sa putem trece de la dictatura la democratie. (…) Aici nu e vorba despre scrupule epistemice sau despre „distanta care da obiectivitate”, e vorba de lasitate intelectuala, pur si simplu.

Nu stiu cati profesori de istorie explica la clasa de ce a fost corect ca statul roman sa declare regimul comunist drept ilegitim si criminal, in 2006. Ambii termeni sunt riguros exacti si se sprijina pe informatii usor de inteles pentru oricine

Istoria comunismului – ca si istoria Holocaustului – trebuie predata ca disciplina de baza, nu ca „umplutura” sau materie optionala, fiindca miza e foarte mare. Tine de intelegerea si de evaluarea corecta a prezentului, vreau sa subliniez asta. Nu e despre trecut, despre cultura generala sau despre media la BAC. De aceea salut introducerea istoriei comunismului si a istoriei Holocaustului in trunchiul comun, nu ca discipline facultative.

Inca nu ne-am decis ce anume trebuie sa figureze in programa de istorie contemporana a Romaniei, nici macar la nivelul unei prezentari factuale, elementare. Inca ezitam sa alegem termenii in care descriem evenimentele din istoria noastra recenta.

Lista exemplelor nu trebuie sa se rezume la martiri sau la eroii din inchisori. Exista riscul sa fie considerate „cazuri extreme” si de aceea mai putin realiste sau verosimile pentru adolescentii de azi. Personal, as prefera sa vad in manuale exemple de muncitori sau de tarani care s-au opus comunismului.

Citeste mai mult pe presshub.ro.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: