Reguli dupa 15 mai, iata propunerile oficiale. Ce se va intampla in scoli, frizerii, hoteluri, biserici

news

Institutul National de Sanatate Publica a dat publicotatii un set de propuneri privind masurile de relaxare care vor fi aplicate dupa ridicarea starii de urgenta, incepand cu data de 15 mai.

S-au stabilit astfel propuneri pentru desfasurarea activitatilor in saloanele de infrumusetare si in cabinetele stomatologice, dar si recomandari privind activitatea in lacasurile de cult.

Totodata, au fost stabilite masuri de prevenire si protectie pe perioada desfasurarii activitatilor de pregatire, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12-a si a 13-a) precum si pe perioada organizarii examenelor evaluare nationala si bacalaureat.

Reguli privind scolile

Elevii si profesorii care revin in scoli pentru pregatirea examenelor nationale vor purta obligatoriu masca. De asemenea, grupele de elevi nu trebuie sa fie mai mari de 10.

Activitatea de pregatire se va organiza pe grupe care vor cuprinde cel mult 10 elevi si va dura nu mai mult de 3 ore, cu pauza de cel putin 10 de minute la fiecare ora, pentru aerisirea incaperilor.

La activitatile de pregatire este interzisa participarea elevilor si a personalului didactic sau auxiliar care sufera de afectiuni cronice, locuiesc impreuna cu persoane ce sufera de astfel de afectiuni sau persoane cu varsta de peste 65 de ani.

Pauzele se vor programa astfel incat simultan sa nu fie in pauza mai mult de 2 grupe de maxim 10 elevi fiecare.

Inainte de inceperea activitatilor de pregatire/examinare, in spatiile unde acestea urmeaza a se desfasura, se va realiza dezinfectia suprafetelor cu substante biocide pe baza de clor sau alcool, urmata de aerisirea incaperii pentru o perioada de cel putin 30 de minute.

Accesul in interiorul scolii se va realiza doar dupa dezinfectia mainilor, verificarea temperaturii (care nu trebuie sa depaseasca 37 grade) si sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii.

Pe toata durata activitatilor desfasurate in scoala, atat elevii cat si profesorii vor purta masca medicala simpla sau masca nemedicala din diverse materiale textile, iar elevii vor fi asezati in banci astfel incat sa aiba cel putin un loc liber in stanga si dreapta si un rand liber in fata si spate.

Eliminarea mastilor purtate de elevi si profesori se va realiza in locuri special destinate.

Activitatea de examinare se va desfasura cu respectarea tuturor masurilor mai sus prezentate, fara a fi obligatorie acordarea pauzelor.

Recomandari privind functionarea unitatilor de cazare in regim hotelier

Se propune ca fiecare membru al personalului sa respecte cu strictete masurile de baza pentru protejarea impotriva COVID-19, cum ar fi igiena mainilor, distantarea fizica, evitarea atingerii ochilor, nasului si a gurii, respectarea igienei respiratorii, si respectarea recomandarilor de a ramane acasa si de a solicita asistenta medicala, daca au simptome specifice bolii.

Nu vor functiona intr-o prima etapa restaurantele, barurile, cafenelele si cofetariile din incinta hotelului.

Servirea mesei se va face in regim room service. Este preferabil sa se foloseasca tacamuri si vesela de unica folosinta.

Locurile de joaca special destinate copiilor vor fi inchise. Locurile special amenajate pentru fitness, saune, piscina interioara etc, din incinta hotelurilor, in aceasta prima etapa, raman inchise.

Spalarea si dezinfectia suprafetelor din camere si spatii comune, se va face mai frecvent decat de obicei, cu solutii speciale biocide, avizate de catre MS in scopul acesta.

Folosirea lifturilor va fi facuta doar daca este strict necesar si numai de catre cel mult doua persoane o data, care vor purta masti de protectie in tot timpul folosirii liftului. Este recomandabil ca cele doua persoane sa fie din aceeasi familie.

Reguli de organizare si desfasurare a activitatilor in saloanele de infrumusetare

Accesul la aceste servicii se realizeaza cu programare prealabila, astfel incat sa nu existe persoane in asteptare in interiorul incintei, asigurandu-se o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client si o distanta minima de 2 m, intre oricare 2 persoane apropiate.

La efectuarea programarii, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul in interiorul incintei se va realiza doar dupa verificarea temperaturii, care nu trebuie sa depaseasca 37 de grade, sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii si cu dezinfectia mainilor. Operatorul economic are obligatia de a pune la dispozitie materialele si substantele necesare.

Personalul angajat are obligatia de a purta in permanenta manusi si masca, iar dupa fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului si suprafetelor de lucru.

Mastile de protectie utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar manusile vor fi dezinfectate dupa fiecare client. Incinta va fi aerisita la un interval de cel mult 2 ore.

Reguli pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice

Se recomanda evitarea pe cat posibil a contactului cu personalul (nu strangeti mana, mentineti o distanta de mai mult de 1,5 m in timpul unei discutii, etc).

In camera de tratament este permis accesul doar a pacientului, cu exceptia situatiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz in care se va limita accesul la o persoana insotitoare.

Nu se permite stationarea in sala de asteptare si se recomanda dezinstalarea oricarui aparat de cafea si/sau dozator de apa, eliminarea revistelor, pliantelor, jucariilor, etc.

La intrarea in cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu solutii dezinfectante (antiseptice pe baza de alcool). Se va face dezinfectia regulata a manerelor usilor, salii de asteptare, receptiei, a toaletei dupa utilizarea acesteia de catre un pacient.

Este recomandata plata cu cardul si dezinfectia POS. Accesul la tratament se face doar cu programare telefonica/online prealabila. La momentul programarii pacientul va fi intrebat daca are simptome de raceala, stranut, tuse, dureri in gat, dificultati de respiratie si/sau febra, are membrii ai familiei cu aceste simptome, are varsta de 65 de ani sau mai mult, sufera de o patologie cronica sau o afectiune care ii reduce imunitatea, este sanatos si se simte in prezent sanatos?

Programarea pacientilor cu risc crescut (peste 65 de ani sau care sufera de o patologie cronica) se va face pentru inceputul programului de lucru.

La prezentarea in cabinet se va efectua termometrizarea pacientului si se va solicita dezinfectia mainilor. Inainte de inceperea tratamentului, medicul stomatolog va obtine acordul informat al pacientului.

Recomandari privind activitatea in lacasurile de cult

Autoritatile se pregatesc si pentru redeschiderea bisericilor. Astfel, accesul persoanelor in lacasul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafete de 8 mp per persoana.

Atat personalul care deserveste lacasul de cult, cat si persoanele care intra in lacasul de cult vor purta masca. Pentru a oferi o protectie eficace, masca trebuie sa acopere gura si nasul.

Persoanele isi vor dezinfecta mainile cu dezinfectat pe baza de alcool care va fi pus la dispozitie la intrarea in lacasul de cult. La intrarea in lacasul de cult se va efectua un triaj observational si nu se va permite accesul persoanelor prezinta simptome de infectie respiratorie (tuse, stranut, rinoree).

Se va evita atingerea sau sarutarea obiectelor sacre de cult, in locul acestor gesturi rituale se va indica ingenuncherea sau inclinarea. Binecuvantarea se va oferi/primi de la o distanta de cel putin 1 m.

Se va evita oferirea/primirea impartasaniei in conditile in care nu se pot asigura lingurite si pahare de unica folosinta. Se vor dezinfecta periodic, o data la 4 ore, obiectele frecvent atinse: minerele usilor, obiectele de cult, icoanele, suprafetele. Slujbele se vor oficia de catre slujitorii bisericesti/religiosi, numai in aer liber cu mentinerea distantei intre persoane. Nu se recomanda organizarea de pelerinaje sau calatorii religioase.

Reguli generale de organizare si desfasurare a transportului de persoane

Accesul in mijloacele de transport este conditionat de purtarea obligatorie a unei masti medicale sau non-medicale, care sa acopere gura si nasul. Numarul maxim de pasageri permis va fi limitat la cel mult jumatate din capacitatea maxima de transport a autovehiculului si cu respectarea distantei de minim un metru intre calatori.

Angajatii vor fi instruiti sa ramana acasa daca au fost expusi direct la virus si/sau prezinta simptome (febra, dificultati de respiratie, tuse uscata). Se va efectua triajul zilnic al angajatilor mentinand distantarea de 1 metru, prin interviu si termometrizare inainte de intrarea in tura.

Se va asigura maximizarea ratei de ventilatie a sistemului de aer conditionat (fara recircularea aerului din interior) si se vor mentine ferestrele deschise (cand este posibil) in timp ce vehiculul este in functiune.

Se va efectua obligatoriu curatenia si dezinfectia vehiculului inainte de intrarea in traseu, precum si ulterior, la un interval de cel mult 4 ore. Pentru vehiculele care parcurg un traseu cu durata mai mare de 4 ore, se va efectua curatenia si dezinfectia vehiculului la inceputul si la finalul cursei. Va fi evitata maturarea uscata si alte actiuni mecanice pe suprafete potential contaminate pentru a reduce posibilitatea de dispersare a virusul. Se vor utiliza in schimb metode de curatare umeda.

Prin statiile de difuzare din cadrul mijloacelor de transport, acolo unde acestea exista, se vor comunica permanent informatii cu privire la masurile de prevenire a infectiei COVID – 19.

Conducatorii vehiculelor au obligatia de a pastra distanta sociala in timpul pauzelor si perioadelor de repaus pe drum, evitandu-se contactele cu alte persoane (soferi, pasager, persoane adiacente parcursului, etc).

La imbarcare/debarcare, cat si pe timpul deplasarii, pasagerii vor respecta o distanta de minim un metru unul de celalalt.

Reguli care privesc angajatii

Angajatii vor respecta masurile de precautie universal valabile:

Portul obligatoriu mastii (medicale/non-medicale), care pentru o protectie eficace trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul.

Izolarea la domiciliu in cazul in care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);

Izolare la domiciliu in cazul in care a venit in contact cu un caz suspect sau confirmat de infectie cu virusul SARS COV-2 si respectarea masurilor aplicabile, in vigoare.

Spalatul pe maini ori de cite ori este nevoie, evitarea atingerii fetei cu mainile neigienizate.

Reguli care privesc angajatorul

Angajatorii vor asigura:

Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerarile la intrare/iesire din incinta si pentru a limita numarul de angajati prezenti in acelasi timp in aceeasi incinta;

Triajul observational al angajatilor si nu vor permite prezenta la locul de munca al persoanelor care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);

Termometrizarea zilnic, la intrarea in tura de serviciu – angajatii cu temperatura peste 37 C vor fi trimisi acasa cu indicatie de consultare a medicului de familie;

Vor asigura o distanta de minimum 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri orientate fata-spate si spate-spate;

Pentru birourile orientate fata-fata vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe baza de alcool;

Dezinfectia suprafetelor de lucru la inceperea serviciului si apoi o data la 4 ore;

Acordarea pauzelor de masa esalonat, cu respectarea distantei fizice de minimum 2 m;

Aerisirea periodica a incaperilor;

In cazul incaperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o data pe saptamana, de preferat la sfarsitul saptamanii si se va efectua dezinfectia instalatiei de climatizare conform instructiunilor producatorului.

Vezi aici documentul integral.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: