Rusia afirma ca „politica ostila” a SUA ar putea distruge ultimul tratat nuclear, New Start

externe

Ambasadorul Rusiei in Statele Unite a avertizat ca Moscova si Washingtonul nu pot restabili comunicarea cheie privind ultimul lor tratat privind armele nucleare ramas in vigoare decat daca administratia presedintelui Joe Biden va schimba cursul abordarii sale punitive fata de relatiile bilaterale, scrie Newsweek.

Acordul crucial, cunoscut sub numele de Noul Tratat de reducere a armelor strategice (New START), s-a erodat din ce in ce mai mult de la debutul pandemiei COVID-19, cand inspectiile reciproce la fata locului au fost suspendate. Aceste vizite nu au reusit sa fie reluate in urma razboiului Rusiei din Ucraina, deoarece Moscova a sustinut ca sanctiunile au impiedicat efectiv personalul sa calatoreasca in SUA si, in februarie, presedintele rus Vladimir Putin a anuntat ca va suspenda acordul, ramanand insa angajat fata de principiile sale.

Luna trecuta, secretarul adjunct al apararii pentru politica spatiala, John Plumb, a declarat ca Pentagonul va face acelasi lucru. El si alti oficiali americani au acuzat in mod repetat Kremlinul de incalcarea tratatului.

Dar ambasadorul Anatoli Antonov de la Ambasada Rusiei la Washington, D.C., spune o poveste diferita.

„Statele Unite folosesc o logica intortocheata”, a declarat Antonov pentru Newsweek. „Pe de o parte, ei refuza sa se angajeze cu noi pe o baza de afaceri ca de obicei. In acelasi timp, ele insista sa se revina la cooperarea obisnuita pe tema regimului de verificare a tratatului. Armata americana este in mod clar hotarata sa intre in bazele rusesti care depoziteaza arme nucleare”.

„Nu suntem de acord cu o astfel de abordare”, a adaugat el. „Negativitatea generala din relatiile dintre SUA si Rusia nu poate decat sa afecteze controlul armelor. Este imposibil sa privim aceste chestiuni in mod izolat de realitatile politico-militare si geostrategice.”

Antonov a subliniat ca Washingtonul a fost cel care „a suspendat in mod unilateral dialogul bilateral privind stabilitatea strategica, al carui obiectiv principal era de a pune bazele unor viitoare masuri de control al armamentului si de reducere a riscurilor”. Aceste discutii, a sustinut diplomatul rus, erau orientate spre „posibile noi aranjamente” care „ar urma sa inlocuiasca Noul Tratat START, care expira in 2026”.

Aceasta data a fost stabilita in ajunul datei anterioare de expirare a tratatului, in februarie 2021, cand Biden, la scurt timp dupa preluarea mandatului, a acceptat oferta lui Putin de a prelungi tratatul pentru cinci ani fara conditii.

Dar relatiile dintre SUA si Rusia s-au deteriorat semnificativ in cursul anului urmator. Dupa discutii esuate intre SUA, statele din NATO si Rusia in vederea revizuirii arhitecturii de securitate din Europa de Est, unde blocul occidental s-a extins de la caderea Uniunii Sovietice, Rusia a lansat ceea ce numeste o „operatiune militara speciala” in Ucraina vecina, declansand un conflict care continua si in prezent.

In contextul in care ajutorul SUA si al NATO se revarsa in Ucraina, Antonov a acuzat administratia Biden ca a „mobilizat masina de razboi occidentala impotriva tarii noastre”.

„Coalitia antiruseasca a capatat o dimensiune nucleara evidenta”, a declarat Antonov. „Statele membre ale blocului militar NATO, care se pozitioneaza in mod deschis ca o alianta nucleara vorbesc din ce in ce mai mult cu o singura voce in probleme de stabilitate strategica. Un exemplu izbitor este sprijinul statelor aliate pentru pozitia SUA cu privire la Noul START – un acord la care ele nu participa.”

„In acelasi timp, capacitatile nucleare cumulate ale tarilor NATO capata o importanta din ce in ce mai mare, avand in vedere capacitatea Statelor Unite, a Marii Britanii si a Frantei de a-si desfasura arsenalele impotriva Rusiei in mod coordonat”, a adaugat el. „Nu ne putem permite sa ignoram acest factor atunci cand luam in considerare viitorul tratatului.”

El a considerat, de asemenea, ca este „demn de remarcat faptul ca doctrinele oficiale ale Casei Albe nu spun nimic despre dialogul de stabilitate strategica dintre SUA si Rusia”, considerat de mult timp drept o piatra de temelie a infrastructurii de neproliferare de dupa Razboiul Rece. Mai degraba, Antonov a spus ca astfel de documente „mentioneaza doar un ‘cadru’ amorf de acorduri viitoare care sa inlocuiasca Noul START” si, in cele din urma, „stabilesc obiectivul de a provoca o infrangere strategica a Rusiei”.

Administratia Biden a respins versiunea Rusiei cu privire la modul in care a fost blocat Noul START.

„Contrar afirmatiilor Rusiei, nu exista nimic care sa impiedice inspectorii rusi sa calatoreasca in Statele Unite si sa efectueze inspectii”, a declarat pentru Newsweek un purtator de cuvant al Departamentului de Stat. „Nu exista cerinte de viza de tranzit, restrictii de survol sau sanctiuni financiare sau de alta natura care sa impiedice Rusia sa isi exercite pe deplin drepturile prevazute in tratat”.

„Ca urmare a nerespectarii de catre Rusia a obligatiilor sale din Tratatul New START si ca o contramasura legala menita sa incurajeze Rusia sa revina la respectarea tratatului, Statele Unite nu vor furniza Rusiei actualizarea bianuala a datelor”, a adaugat purtatorul de cuvant. „Statele Unite au informat Rusia in avans cu privire la aceasta masura. In interesul stabilitatii strategice, Statele Unite vor continua sa promoveze transparenta publica cu privire la nivelurile si postura fortelor noastre nucleare.”

Purtatorul de cuvant a mai spus ca Washingtonul a oferit initial Moscovei „sa continue implementarea reciproca a acestei obligatii in timpul unei perioade de tensiune ridicata”, in timpul careia atat Biden, cat si Putin au mobilizat din ce in ce mai mult mijloace cu capacitate nucleara.

„Din pacate, Rusia a informat Statele Unite ca nu se va angaja in acest schimb de date din cauza presupusei suspendari a tratatului”, a declarat purtatorul de cuvant al Departamentului de Stat. „Asa cum am mai spus, acea suspendare nu a fost valida din punct de vedere legal. Prin urmare, esecul Rusiei de a face schimb de date va fi o incalcare a tratatului, care se va adauga la incalcarile existente ale Noului Tratat START.”

„In afara de schimbul bianual de date”, a adaugat purtatorul de cuvant, „Statele Unite continua sa furnizeze toate notificarile necesare in conformitate cu Noul Tratat START”.

In acelasi timp, purtatorul de cuvant a afirmat ca „evaluam cu atentie impactul asupra securitatii nationale al nerespectarii de catre Rusia a obligatiilor sale din tratat”.

Antonov, la randul sau, a sustinut insa ca deficientele SUA in legatura cu Noul START sunt anterioare atat pandemiei, cat si actualului conflict din Ucraina.

Acordul, care este un succesor al START original semnat de Moscova si Washington cu cateva luni inainte de prabusirea URSS, a fost negociat intr-o perioada in care, potrivit lui Antonov, „starea relatiilor bilaterale era destul de diferita” intre cele doua mari puteri nucleare ale lumii.

„Am lucrat eficient – desi nu fara dificultati – la continutul tratatului”, a declarat Antonov. „Impreuna am rafinat prevederile sale, acordand o atentie deosebita tuturor nuantelor. Am crezut ca, de la prima pana la ultima litera, documentul a fost obligatoriu din punct de vedere juridic.”

El a subliniat preambulul Noului START, care afirma intentia ambelor parti „de a construi o noua relatie strategica bazata pe incredere reciproca, deschidere, predictibilitate si cooperare”. Or, a sustinut el, „nimic din toate acestea nu este pus in aplicare astazi” de catre administratia Biden.

„Aceasta a abandonat tot ceea ce este constructiv si pune presiune impotriva noastra pe toate fronturile”, a spus Antonov. „Textul tratatului se bazeaza pe principiul securitatii indivizibile, pe care Washingtonul il evita acum.”

Legislatorii americani au negat in mod repetat ca preambulul Noului START ar impune Washingtonului obligatii legale si au considerat ca punctul de vedere al Rusiei este o pozitie „unilaterala”. Antonov a descris perspectiva legislatorilor americani in aceasta chestiune ca fiind „unilaterala”.

De asemenea, el a facut referire la doua declaratii adoptate de parlamentul rus in legatura cu ratificarea Noului START. Una dintre ele stipuleaza ca tratatul este eficient si viabil doar in absenta unei „consolidari calitative si cantitative a apararii antiracheta a SUA”, lucru pe care SUA il urmareste de cand a abandonat Tratatul privind rachetele antibalistice (ABM) in 2002.

Avand in vedere ca atat Tratatul ABM a fost eliminat, cat si iesirea SUA din Tratatul privind fortele nucleare cu raza intermediara de actiune (INF) in 2019, in urma acuzatiilor duelului dintre Moscova si Washington, care s-au acuzat reciproc ca ar fi incalcat acordul, Noul START ramane ultimul pact bilateral de control al armelor nucleare dintre SUA si Rusia. Dar si aici Antonov sustine ca SUA nu si-au respectat angajamentele.

Principala acuzatie pe care a adus-o a fost ceea ce el a numit „retragerea ilegitima” a anumitor active americane pe care oficialii americani le-au declarat nepotrivite pentru indeplinirea sarcinilor nucleare. Oficialii rusi au sustinut ca explicatiile au fost nesatisfacatoare si, prin urmare, Moscova nu a putut confirma conversia unor astfel de arme.

„De altfel, Pentagonul nici macar nu ascunde faptul ca, dupa expirarea Noului START”, a declarat Antonov, „va fi nevoie doar de cateva ‘reglaje fine’ pentru a restabili capacitatea acestor arme de a efectua misiuni nucleare”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: