Spiegel: In pofida sanctiunilor, Germania pare sa importe petrol rusesc prin India

externe

rafinarie

Din cauza razboiului din Ucraina, Germania a oprit importurile directe de petrol din Rusia. Acum produsele din petrol par ca vin pe cai ocolite. Beneficiarii: miliardarii indieni si investitorii rusi, relateaza Spiegel.

Cifrele Oficiului Federal de Statistica sugereaza ca Germania continua sa importe cantitati mari de petrol rusesc prin India. Importurile de produse petroliere din India au crescut de peste 12 ori in primele sapte luni ale acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, dupa cum a anuntat marti autoritatea de la Wiesbaden. Valoarea acestora a crescut de la doar 37 de milioane de euro in primele sapte luni din 2022, la 451 de milioane de euro din ianuarie pana in iulie 2023.

Pe de alta parte, India cumpara in prezent cantitati mari de titei din Rusia: numai in luna iulie a fost vorba de aproape 60 de milioane de barili (159 de litri fiecare), dupa cum a calculat casa de analiza Vortexa. Aceasta inseamna aproximativ 40% din totalul importurilor de petrol ale celei mai populate tari din lume. Importurile au scazut in luna august, dar in 2021 ponderea Rusiei in importurile de petrol ale Indiei a fost de doar doua procente.

Insa, de la inceputul razboiului Rusiei impotriva Ucrainei, fluxurile comerciale s-au schimbat in mod fundamental. UE a interzis importul de titei rusesc pe cale maritima, a impus un embargou asupra motorinei si benzinei rusesti, iar Germania si-a oprit importurile directe de petrol din Rusia. India cumpara de atunci si mai mult petrol din Rusia, la preturi semnificativ reduse. Iar statisticile indica faptul ca o parte din aceasta materie prima ajunge in Germania sub forma prelucrata.

Importurile din India „au fost in principal motorine care sunt folosite pentru a produce motorina sau ulei de incalzire”, au declarat statisticienii germani. In ultima vreme, India a produs o proportie semnificativa din aceste motorine din titei rusesc.

Marii beneficiari ai acestei afaceri sunt proprietarii marilor rafinarii din India: de exemplu conglomeratul industrial Reliance, care apartine familiei miliardarului indian Ambani. Sau Nayara Energy, operatorul celei de-a doua rafinarii ca marime din tara. Un proprietar principal al Nayara este compania petroliera rusa Rosneft, care sustine ca detine peste 49% din actiuni. Alte 49 la suta apartin unui consortiu in care grupul de investitori rusi UCP detine aproape jumatate.

Statele occidentale au introdus, de asemenea, un plafon de pret pentru petrolul rusesc, pe care doresc sa il aplice la nivel international, folosindu-se de puterea lor de piata in sectoarele transportului maritim si al asigurarilor. Potrivit informatiilor Spiegel, acest mecanism nu functioneaza asa cum a fost planificat.

Datele Institutului KSE al Scolii de Economie din Kiev arata ca plafonarea pretului pentru petrolul rusesc este un esec: pentru Urals, calitatea de referinta a petrolului rusesc, se plateste in continuare mult mai mult decat pretul maxim de 60 de dolari pe baril stabilit de tarile G7. Este evident ca exista o problema, mai ales in ceea ce priveste verificarea respectarii plafonului de catre autoritatile din tarile in care isi au sediul companiile de transport maritim si asiguratorii.

Potrivit portalului de specialitate oilprice.com, luni, un baril de Urals a fost platit cu mai bine de 74 de dolari, iar un alt soi rusesc, numit Sokol, cu peste 84 de dolari.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: