„Tourflatie”? Turneele unor vedete precum Taylor Swift, Beyonce sau Bruce Springsteen ar putea inrautati inflatia

externe

In timp ce inflatia ramane ridicata in multe tari din intreaga lume, economistii s-au trezit ca trebuie sa ia in considerare un contribuitor surprinzator: turneele muzicale ale vedetelor internationale, relateaza CNBC.

Beyonce se afla in prezent in primul sau turneu solo din 2016, „Renaisssance”, iar Taylor Swift umple stadioanele cu turneul sau Eras Tour.

In alta parte, Bruce Springsteen (foto), Elton John, Harry Styles si Ed Sheeran cuceresc stadioanele, milioane de oameni se inghesuie sa vada vedetele – chiar daca pretul biletelor, al calatoriei si al cazarii este ridicat.

Intre timp, inflatia ramane foarte ridicata in multe economii dezvoltate, in ciuda cresterilor ratelor dobanzilor de referinta ale bancilor nationale menite sa reduca preturile. Cele mai recente cifre pentru Regatul Unit au depasit asteptarile, ajungand la 8,7% pe an, in timp ce indicele preturilor de consum din SUA pentru luna mai a crescut cu 4% fata de anul precedent.

Dar ce legatura exista intre concerte si economie? Potential foarte mult, potrivit unor economisti.

De la Natalie Merchant la The Who, Klaus Baader, economist-sef global la Societe Generale, are bilete pentru a vedea diverse vedete in acest an.

„Unul dintre lucrurile care m-a frapat este cat de ridicate au devenit preturile pentru concerte”, a declarat el pentru CNBC Make It. Si nu se termina cu pretul unui bilet.

„Toate preturile din jur au explodat … Nu este vorba doar de faptul ca biletele devin mai scumpe. Ci si faptul ca si berea, cidrul, Coca-Cola sau hot dog-ul de la concert au devenit mult mai scumpe”, a explicat el.

Potentialele costuri de calatorie si cazare sunt ridicate – un fenomen observat de Filip Andersson, seful departamentului de cercetare pentru Suedia al Danske Bank.

Impactul pe care l-a avut prima oprire a turneului lui Beyonce in Stockholm, Suedia, asupra indicelui preturilor de consum din aceasta tara este „evident”, a spus el – mai ales cand vine vorba de cazare.

„In cifrele inflatiei din luna mai, preturile la hotel au crescut mai mult decat ceea ce este obisnuit pentru luna mai”, a declarat el pentru CNBC Make It. „Se pare ca hotelurile din regiunea Stockholm au fost complet rezervate in saptamanile din jurul evenimentului si, astfel, preturile au explodat.”

Intrucat aproape o treime din camerele de hotel din Suedia se afla in zona Stockholm, cresterea preturilor a avut un impact national, in ciuda faptului ca a fost legata de un eveniment local, a spus Andersson.

„Banuiesc ca exista un impact asupra inflatiei in general din cauza scumpirii preturilor la concerte. Acest lucru nu se datoreaza neaparat unui artist anume”, a spus el, adaugand ca preturile concertelor in sine par totusi sa fi crescut.

Potrivit economistilor, exista o serie de factori care stau la baza acestei cresteri a costului biletelor; unii au legatura cu modele economice mai largi, iar altii cu cultura concertelor intr-o lume post-pandemica. „Oamenii nu au mai fost la un concert de mult timp, iar artistii nu au mai fost in turnee de mult timp, asa ca se orienteaza catre turnee foarte, foarte mari, atat in ceea ce priveste amploarea fiecarui concert in parte, cat si in ceea ce priveste frecventa, raza de actiune si durata lor”, a explicat Klaus Baader.

El a subliniat schimbarile in ce priveste modul in care muzicienii obtin profit, un aspect pe care Shaw l-a reluat.

„Modelele artistilor s-au schimbat, de la vanzarea de CD-uri si viniluri si castigarea de bani in acest mod, spre o mai mare parte a veniturilor lor provenind din concerte”, a spus Shaw. Schimbari economice mai ample ar putea fi in joc, in special in tarile care au avut restrictii stricte in timpul pandemiei.

Oamenii „mor de nerabdare pentru acest tip de consum”, a spus Baader, iar datorita sumelor mai mari ale economiilor gospodariilor ramase in urma pandemiei, oamenii isi pot permite preturi mai mari. Un impact de durata?

Totusi, chiar daca inflatia scade, se asteapta ca preturile biletelor la concerte sa ramana ridicate, potrivit lui Baader. In ceea ce priveste consumatorii, acest lucru este legat de fortele cererii si ofertei si pentru ca multi oameni au mai multe venituri disponibile, a explicat el.

„Cred ca va exista o mare rezistenta in ceea ce priveste preturile evenimentelor muzicale si ale altor evenimente culturale”, a precizat Baader. Dar, daca exista un impact al concertelor asupra inflatiei, acesta va fi probabil de scurta durata. In cazul Suediei, Andersson, de la Danske Bank, crede ca o normalizare a nivelului inflatiei va avea loc in luna iunie.

„Daca intr-adevar a fost vorba de un ‘efect Beyonce’, ar fi normal ca acest efect sa fie temporar si astfel sa se corecteze in iunie. Nu ne asteptam ca acesta sa persiste pe termen lung”, a spus acesta.

„Este prea devreme pentru a spune, dar din ce am citit, Taylor Swift poate avea un impact economic notabil asupra oraselor in care a avut turnee. Asadar, este posibil sa existe o influenta, dar nu este ceva ce am inclus in previziunile noastre privind inflatia in acest moment”, a adaugat Andersson.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: