Tragedia aviatica de la Smolensk. NOI INREGISTRARI: „Mai avem 100 de metri”. Rusia refuza sa inapoieze epava

news

Polonia comemoreaza astazi cinci ani de  cand avionul prezidential s-a prabusit la Smolensk, in Rusia. Nici astazi nu sunt foarte clare cauzele, iar Rusia refuza in continuare sa returneze epava avionului.

Pe 10 aprilie 2010, fostul presedinte Lech Kaczynski, sotia sa, militari, politicieni si demnitari de rang inalt s-au prabusit cu avionul la Smolensk, in timp ce  se deplasau catre localitatea rusa Katyn. Delegatia poloneza urma sa ia parte la cea de-a 70-a comemorare a victimelor masacrului de la Katyn – locul in care, in cel de-al Doilea Razboi Mondial, peste 20.000 de ofiteri polonezi au fost ucisi de catre politia secreta sovietica.

Procuratura Militara de la Varsovia ancheteaza de cinci ani circumstantele prabusirii aeronavei Tupolev 154M, mentioneaza Deutsche Welle. Raportul final este asteptat cel mai devreme anul viitor. Cu toate acestea, recent, autoritatile poloneze au prezentat o analiza pregatita pentru anchetatori de catre un grup de experti independenti.
Raportul arata ca vina le-ar apartine exclusiv pilotilor. Vinovati ar mai fi si doi controlori de trafic din Smolensk. La inceputul anului 2011, o comisie bilaterala sub conducere rusa a concluzionat ca angajatii turnului de control n-au facut nicio greseala. Cu toate acestea, polonezii le reproseaza controlorilor de trafic rusi ca ar fi furnizat date gresite pilotilor privind cursul aeronavei si ca, in ciuda vremii nefavorabile, n-au redirectionat zborul.

In mod evident, pilotii au subestimat riscurile, dar au facut si greseli. Anchetatorii au ajuns la concluzia ca n-au apreciat corect altitudinea si au tinut motoarele la turatie prea mica. In momentul in care si-au dat seama ca zboara la numai 30 de metri inaltime, n-au mai putut sa redreseze aeronava. Avionul s-a prabusit in padurea de la marginea aeroportului apoi a luat foc. Cele 96 de persoane aflate la bord si-au pierdut viata.

Raportul arata ca vina le-ar apartine exclusiv pilotilor. Vinovati ar mai fi si doi controlori de trafic din Smolensk. La inceputul anului 2011, o comisie bilaterala sub conducere rusa a concluzionat ca angajatii turnului de control n-au facut nicio greseala. Cu toate acestea, polonezii le reproseaza controlorilor de trafic rusi ca ar fi furnizat date gresite pilotilor privind cursul aeronavei si ca, in ciuda vremii nefavorabile, n-au redirectionat zborul.

Polonezii s-au intrebat, din prima clipa, ce i-a determinat sa execute asemenea manevre. Insa detaliile date publicitatii de-a lungul timpului i-au bulversat si mai mult, de exemplu inregistrarile convorbirilor din cabina de pilotaj publicate, recent, de catre cel mai mare post radio privat din Polonia, RMF. Cu ajutorul tehnicii moderne pot fi aflate mai multe informatii ca in urma evaluarii resturilor culese de la locul accidentului. Protocoalele convorbirilor sustin teoria conform careia, la timpul aterizarii esuate, in cockpit s-ar fi aflat o a treia persoana. Comandantul Fortelor Militare Aeriene poloneze, generalul Andrzej Blasik, se pare ca este cel care le-ar fi comandat pilotilor sa aterizeze, in ciuda vremii nefavorabile.

Potrivit unor inregistrari, citate de Russia Today, Blasik i-a presat pe piloti sa aterizeze: „Vom fi in siguranta” si „adevarul este ca trebuie sa o facem”. De asemenea, le-a dat indicatii, „nu te misca”, „sub aripi” si „la comanda mea”, mai spunea generalul. Blasik ar fi ramas in cabina pilotilor pana in ultimul moment. Ultimele sale cuvinte au fost „100 de metri”, referindu-se la distanta pe care o mai are avionul pana la sol.

Nici pana astazi, Moscova inca nu i-a inapoiat Poloniei epava avionului prezidential. Desi expertii afirma ca resturile aeronavei nu vor schimba rezultatele anchetei si ca au avut acces nelimitat la recoltarea si asigurarea probelor, repatrierea epavei are o importanta simbolica deosebita pentru polonezi.

 Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Mai mult despre: ,

Comentarii: