Un pilot chinez a sustinut ca a zburat cu un avion J-20 deasupra Taiwanului fara a fi detectat

externe

Un pilot al fortelor aeriene chineze a afirmat ca cel mai avansat avion de lupta stealth J-20 din China a zburat in spatiului aerian din Taiwan fara a fi interceptat de Fortele Aeriene din Taipei, potrivit eurasiantimes.com.

Fortele Aeriene ale Chinei (PLAAF) si-au intensificat recent incursiunile in Zona de Identificare a Apararii Aeriene din Taiwan (ADIZ). Pe 15 ianuarie, Ministerul National al Apararii din Taiwan a declarat ca PLAAF si-a trimis luptatorii de cel putin sapte ori in zona sa.

Desi avioanele de lupta PLAAF care zboara in apropierea Taiwanului sunt monitorizate in mod regulat de Fortele Aeriene ale insulei, este posibil sa fi existat un caz in care serviciul nu a putut intercepta avionul de lupta de generatia a cincea al Chinei, care zbura aproape de spatiul sau aerian.

Capitanul Yang Juncheng din brigada „Wang Hai” a Fortelor Aeriene Chineze a declarat recent Televiziunii Centrale Chineze (CCTV) ca a survolat Taiwanul, zburand peste Canalul Bashi, Stramtoarea Miyako si Stramtoarea Tsushima din Marea Chinei de Est.

Cu toate acestea, ministerul taiwanez nu a recunoscut oficial ca ar fi interceptat un J-20 in apropierea spatiului sau aerian. MND publica in mod regulat date despre incursiunile aeriene si maritime ale Chinei pe contul oficial de Twitter. Acest lucru ar putea insemna ca fie fortele insulei nu au putut intercepta J-20, fie au ales sa ascunda aceste informatii.

„Mi-am spus in acel moment, ca voi zbura peste ea, in viitor! Nu exista asa ceva ca stramtoarea Taiwan. Linia asta sau linia aia!”, a spus Yang, referindu-se la linia mediana, un tampon imaginar care strabate stramtoarea Taiwan intre Taiwan si China.

Desi linia a contribuit la mentinerea pacii pentru o lunga perioada de timp, a devenit din ce in ce mai irelevanta, pe masura ce Beijingul isi afirma suveranitatea asupra Taiwanului si a promis ca il va integra Chinei continentale.

In august anul trecut, China a desfasurat pentru prima data avioanele J-20 in cadrul unor exercitii militare comune ale fortelor armate chineze, pe masura ce tensiunile au crescut odata cu vizita planificata a presedintelui Camerei Reprezentantilor SUA, Nancy Pelosi, in Taiwan.

La acea vreme, avionul a decolat de pe un aerodrom sub comanda Teatrului de Est si a efectuat misiuni de asalt pe mare, atac pe uscat, superioritate aeriana si tragere cu foc real cu arme de precizie. In acest timp, avioane de razboi PLAAF precum J-11, J-16 si Su-30 au intrat in ADIZ, dar nu a existat nicio comunicare despre un J-20 care ar efectua un zbor deasupra sau in jurul Taiwanului. Mai tarziu, in noiembrie, J-20 a fost prezentat public la Zhuhai Air Show, unde doua avioane aterizasera deja.

Vorbind la Televiziunea Centrala a Chinei (CCTV) pe 8 noiembrie, pilotul J-16 Zhang Yang a spus: „J-20, J-16 si J-10C sunt cele trei avioane de lupta principale actuale (ale fortelor aeriene chineze). Cele trei modele sunt utilizate impreuna, in principal cu marea capacitate de cunoastere a situatiei a J-20 care ghideaza celelalte doua modele, in timp ce J-16 si J-10C isi exercita superioritatea puterii de foc.”

J-20 este mai avansat din punct de vedere electronic decat avioanele de generatie 4++ si a devenit in esenta pilonul PLAAF.
Aeronava are diversi senzori pentru a ajuta pilotii sa faca cele mai bune alegeri tactice si de lupta posibile. Avionul  nu poate transporta arme in afara compartimentelor sale interne pentru a-si mentine invizibilitatea, motiv pentru care intra in joc capacitatea de incarcare utila a J-16 si J-10. Folosindu-si tehnologia stealth, se concentreaza mai mult pe constientizarea si observarea situatiei, transmitand informatii catre J-16 si J-10, dupa cum este necesar.

J-20 se comporta ca un „lunetist”, folosindu-si invizibilitatea pentru a evita radarele si pentru a elimina tinte slabe, cum ar fi avioanele de avertizare timpurie din aer si tancurile de realimentare aer-aer.

Este probabil echipat cu sisteme foarte sofisticate de procesare a datelor si fuziune a senzorilor, permitandu-i sa adune date de la alte active aliate, cum ar fi luptatori, drone, avioane de avertizare timpurie, sateliti si unitati de razboi electronic (EW).

„Informatia a devenit acum factorul decisiv, deoarece avioanele de lupta moderne se concentreaza pe obtinerea de mai multe informatii cu ajutorul radarelor si lanturilor de date AESA, reducand in acelasi timp abilitatea adversarilor de a obtine informatii, inclusiv prin utilizarea tehnologiei stealth si a contramasurilor electronice”, a declarat, anterior, proiectantul sef al J-20, Yang Wei, pentru Global Times.

Acesta este motivul pentru care J-20 a fost trimis sa patruleze in apropierea Taiwanului si in alte parti. Anterior, EurAsian Times a raportat ca aeronava a inceput sa patruleze in Marea Chinei de Est si Marea Chinei de Sud.

Aeronava a fost acum livrata tuturor comenzilor de teatru ale Armatei Populare de Eliberare si a devenit, in esenta, ancora operatiunilor chineze in regiune.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: