Un psiholog dezvaluie cum iti manipuleaza restaurantele simtul gustului

externe

De ce mancarea din restaurant are un gust atat de bun? Un psiholog de renume a explicat pentru Newsweek de ce se intampla acest lucru.

Fara sa ne dam seama, suntem manipulati psihologic peste tot pe unde mergem – de la amenajarile din supermarketuri pana la reclamele de la metrou. Iar restaurantele si cafenelele nu fac exceptie.

Culoarea, mirosul, sunetul si iluminatul pot influenta perceptia creierului nostru asupra aromei, modificand dramatic modul in care experimentam mancarea. Acestea pot fi caracteristici specifice ale alimentelor in sine – cum ar fi ambalajele viu colorate si denumirile elaborate – sau pot fi legate de mediul in care se consuma alimentele.

Intr-un studiu recent, publicat in revista Food Quality and Preference, cercetatorii de la Universitatea din Campania, Italia, si-au propus sa investigheze modul in care aceste variabile de mediu pot modifica perceptia gustului sucului de portocale cu continut scazut de zahar. Acestia au constatat ca participantii au evaluat sucul de portocale ca fiind mai dulce atunci cand se aflau in medii cu iluminare calda, fundaluri rosii si un ton de fundal de inalta frecventa. Cu toate acestea, atunci cand participantii au baut acelasi suc de portocale intr-un mediu cu iluminare rece, un fundal verde si un ton de frecventa joasa, acesta a fost evaluat ca avand o aroma mai „groasa” si mai intensa.

„Lucrul care continua sa surprinda pe toata lumea este ‘condimentul’ sonic, modul in care poti folosi muzica pentru a schimba gustul alimentelor”, a declarat pentru Newsweek Charles Spence, profesor de psihologie experimentala la Universitatea din Oxford.

Spence a studiat pe larg influenta sunetului asupra perceptiei gustului. Intr-un studiu din 2017 pentru revista Appetite, Spence si colegii sai au demonstrat cum ascultarea unei coloane sonore relaxate, in comparatie cu una „aspra”, poate influenta semnificativ experienta consumatorului de ciocolata.

Acest asa-numit „condiment sonic” a fost deja pus in practica in mai multe restaurante si cafenele din intreaga lume.

Tonul acestei muzici poate influenta, de asemenea, cat de mult mancam, potrivit unui studiu publicat in 2018, tot in revista Appetite. Cercetatorii au descoperit ca melodiile cu tonuri mai joase i-au incurajat pe participanti sa opteze pentru portii mai mari si, de asemenea, pot creste dorinta pentru un produs alimentar in randul clientilor infometati.

In ceea ce priveste volumul, s-a demonstrat ca muzica tare incurajeaza clientii sa bea mai mult si, de asemenea, ne poate indruma spre alegeri alimentare mai nesanatoase. In schimb, clientii cheltuiesc adesea mai multi bani pe mancare in restaurantele cu muzica ambientala, mai linistita, si pot opta, de asemenea, pentru alimente mai sanatoase. Rezultate similare au fost observate si in cazul tempo-ului, unde muzica mai lenta poate incuraja clientii sa zaboveasca mai mult si sa cheltuiasca mai multi bani.

Asadar, desi aceste trucuri psihologice pot fi utile pentru restaurantele care spera sa convinga clientii sa se desparta de banii munciti cu greu, ele ne pot ajuta, de asemenea, sa facem alegeri mai sanatoase, facand mancarea si bauturile mai gustoase fara a creste continutul de zahar.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: