Un vapor scufundat intentionat in 1933 in lacul Constance, la granita dintre Germania, Elvetia si Austria, va fi adus la suprafata

life

In urma cu nouazeci de ani, o nava cu aburi numita Santis a fost scufundata intentionat in mijlocul lacului Constance. La fel ca Titanicul, pupa s-a ridicat in timp ce apa patrundea inauntru. Steagul elvetian din varful catargului a fosnit pentru ultima oara si nava a alunecat sub ape. Acum, autoritatile planuiesc sa aduca nava la suprafata.

Pana in momentul in care s-a scufundat, Santis, era in serviciu de 40 de ani. Nava cu aburi a transportat pasagerii inainte si inapoi pe tot Lacul Constance – un lac cu apa dulce din Europa care se invecineaza cu Germania, Austria si Elvetia – luand adesea cate 400 de pasageri odata.

In anii 1930, familia Santi a intampinat dificultati financiare. Nava a schimbat motorul pe carbune cu un nou motor cu ulei, ceea ce s-a dovedit a fi un dezastru economic. Compania de transport maritim elvetian Lake Constance, care detinea nava cu aburi, a decis ca o casare a acestuia ar fi prea costisitoare, asa ca au decis sa scufunde vasul in mijlocul lacului Constanta. Dupa ce nava a fost curatata de material util – puntea de lemn a fost indepartata pentru a fi folosita ca lemn de foc si unii localnici au luat usile navei – a fost dusa pe lac si scufundata.

Santis si-a castigat porecla de „Titanicul Alpilor” in parte pentru ca semana cu faimosul sau stramos si in parte pentru ca s-a scufundat in acelasi mod. La fel ca RMS Titanic, Santis avea un motor cu abur cu trei cilindri. Si la fel ca Titanicul, pupa s-a ridicat in timp ce s-a scufundat in apele lacului Constance. Dar, spre deosebire de Titanic, care se afla la aproximativ 12.000 de picioare sub suprafata Oceanului Atlantic, autoritatile locale au planuri pentru a readuce Santis la suprafata.

Santis a fost mai mult sau mai putin uitat pana in 2013, cand Daily Mail a anuntat ca vasul a fost redescoperit la o adancime de 690 de picioare in timpul unor verificari subacvatice.

Epava, care a fost achizitionata de Ship Salvage Association (SSA), este intr-o forma uimitor de buna, in ciuda faptului ca a petrecut aproape 100 de ani pe fundul lacului.

„Este intr-o stare foarte buna”, a declarat presedintele SSA, Silvan Paganini, pentru The Sun. „Avem un lac cu apa dulce, se afla la adancime, este foarte intuneric acolo, nu este mult oxigen, asa ca este intr-adevar [bine] conservat.” Incredibil, a adaugat el, „inca se poate vedea vopseaua de pe lateral si se pot citi literele de pe partea laterala a navei”.

Cu toate acestea, aducerea navei la suprafata va fi o provocare. Paganini a declarat pentru Daily Mail ca SSA intentioneaza sa foloseasca „saci de ridicare”, care sunt ca niste baloane subacvatice uriase. In martie, scafandrii vor atasa pungile si le vor umfla pentru a ridica nava de pe fundul marii, la o adancime de aproximativ 40 de picioare. Apoi, in aprilie, o a doua faza de ridicare va scoate Santis la suprafata.

Planul trebuie dus la capat urgent, deoarece scafandrii au gasit dovezi ca midiile invazive quagga s-au atasat deja de cosul navei. Midiile, care au fost gasite pentru prima data in Lacul Constanta in 2016, ar putea ajunge sa acopere intreaga nava.

Dar se spera ca Santis vor vedea lumina zilei inainte sa se intample acest lucru. Odata ce nava va fi adusa la suprafata, va fi dusa la un santier naval din apropiere de Romanshorn pentru reparatii. Paganini se asteapta ca acesta sa fie expus intr-un muzeu undeva in Elvetia.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: