A murit actrita Sanda Toma, „unul dintre membrii cei mai importanti ai familiei Teatrului de Comedie”

news

Actrita Sanda Toma a murit la varsta de 88 de ani, anunta sambata reprezentantii Teatrului de Comedie, anunta Agerpres.

Artista este descrisa drept „unul dintre membrii cei mai importanti ai familiei Teatrului de Comedie”.

”Cu fiecare om care ne paraseste se stinge o lume. Datoria noastra, a celor din teatru si a spectatorilor, este aceea de a o reinvia cu fiecare amintire”, se arata pe pagina de Facebook a teatrului.

Nascuta la 27 octombrie 1934, la Bucuresti, Sanda Toma a urmat Institutul Sfanta Maria din strada Pitarmos si, ulterior, Liceul Gheorghe Lazar. Apoi, dupa oscilari si cautari intre Politehnica si Litere, Sanda Toma intra la Institutul de Teatru I.L. Caragiale, pe care il absolva, la clasa profesoarei Aura Buzescu.

A debutat in 1956 la Teatrul National din Craiova, institutie in care va juca pana in 1958, urmand sa revina in Bucuresti ca actor angajat al Teatrului National pana in 1960.

In 1961, la invitatia lui Radu Beligan, intra in echipa Teatrului de Comedie unde, pana in 1994, „va fi un model de profesionalism, de conduita si de calitate umana”, arata reprezentantii teatrului.

Dupa rolul Diana din spectacolul de inaugurare a teatrului, „Celebrul 702”, Sanda Toma face parte din distributiile tuturor spectacolelor de succes ale Comediei: „Umbra”, de Evghenii Svart, „Troilus si Cresida”, de W. Shakespeare, regia David Esrig; „Casa inimilor sfaramate”, de G.B. Shaw, regia Radu Penciulescu; „Rinocerii”, de E. Ionesco, „Cher Antoine”, de Jean Anouilh, „O noapte furtunoasa”, de I.L Caragiale, „Mutter Courage”, de B. Brecht, „Trei surori” si „Livada de visini”, de A.P. Cehov – in regia lui Lucian Giurchescu, sau in „Harold si Maude”, de Collin Higgins, regia Sanda Manu.

Revine, in 2011, pentru rolul Celine din „Invata-ma, Celine”, de Maria Pacome, regia Lucian Giurchescu.

La Teatrul National din Bucuresti a jucat in spectacole create de Sica Alexandrescu („Hangita”, de Goldoni, „Titanic Vals”, de Tudor Musatescu), Ion Fintesteanu („Tartuffe”, de Moliere), Ion Cojar („Asteptand la arlechin”, de Noel Coward) si Alexandru Tocilescu („Comedie rosie”, de Constantin Turturica).

In spectacolele regizorului David Esrig, Sanda Toma a primit confirmarea timpurie, dar si decisiva in teatru, prin elogiile aduse de insusi dramaturgul E. Ionesco cu prilejul reprezentatiei cu „Rinocerii” de la Teatrul Natiunilor din Paris. Nu au lipsit, desigur, elogiile celor mai importante reviste de specialitate din Romania si de peste hotare, iar definitoriu pentru arta actoriceasca a Sandei Toma ramane titlul unui articol referitor la „Troilus si Cresida”, din revista pariziana „Arts”: „O lectie de teatru venita din Romania” (Gilles Sandier, Arts, 24 mai, 1965).

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: