Dosarele Forbidden Stories: Eliminalia, firma spaniola care foloseste metode dubioase pentru a-ti „sterge trecutul” de pe internet

externe

The Guardian continua seria dezvaluirilor privind companiile care se ocupa de dezinformarea pe internet. Dupa „Echipa Jorge” din Israel, a venit randul unei echipe spaniole care elimina „continutul nedorit” pentru diversi clienti.

„Iti stergem trecutul”, este sloganul companiei Eliminalia, care are birouri in mai multe orase, inclusiv Barcelona si Kiev, si care face parte dintr-o industrie in crestere care va va curata profilul online.

Oficial, compania efectueaza „o cautare profunda pe internet pentru toate informatiile – fie ca este vorba despre un articol, un blog, postari pe retelele sociale sau chiar o confuzie”. Apoi, se straduieste, in numele clientilor sai, sa elimine orice informatii negative.

Cu toate acestea, The Guardian a descoperit ca, de-a lungul mai multor ani, compania a folosit metode lipsite de etica sau inselatoare pentru a elimina continutul nedorit si daunator de pe internet.

Acestea au inclus uzurparea identitatii unor terte parti, cum ar fi organizatiile media si depunerea de plangeri false privind drepturile de autor catre motoarele de cautare precum Google pentru a obtine informatii eliminate. In alte cazuri, ar ingropa articole negative sub un potop de povesti despre caini, masini si fotbal.

Serviciile oferite de Eliminalia sunt dezvaluite intr-un cache de 50.000 de fisiere interne care arata cum a lucrat compania pentru o multime de clienti din intreaga lume. Multi erau persoane care doreau pur si simplu eliminarea unui incident jenant sau traumatizant din trecutul lor.

Dar printre clientii firmei s-au numarat si persoane acuzate sau condamnate pentru infractiuni penale, inclusiv traficanti de droguri, escroci, mici infractori si cel putin un infractor sexual.

Site-ul web al Eliminalia spune ca obtine in primul rand rezultate folosind „dreptul de a fi uitat” al UE, care poate fi folosit in mod legitim de catre infractorii pentru a solicita eliminarea referintelor la condamnarile lor, atunci cand se poate pretinde in mod rezonabil ca au lasat in urma infractiunea.

Fisierele ofera o perspectiva fascinanta asupra firmelor de management al reputatiei care doresc sa recurga la mijloace dubioase pentru a curata reputatia online a unui client.

Fisierele au fost partajate cu The Guardian de Forbidden Stories, o organizatie nonprofit franceza a carei misiune este de a continua munca reporterilor asasinati, amenintati sau intemnitati. A coordonat o investigatie globala privind dezinformarea.

Fondata in 2013 de Diego „Didac” Sanchez, in varsta de 30 de ani, Eliminalia are un portofoliu de clienti din 50 de tari. Intre 2015 si 2021 a oferit servicii pentru mai mult de 1.500 de persoane fizice si companii, potrivit fisierelor, care includ e-mailuri, contracte, detalii despre clienti, scrisori legale false si copii ale articolelor negative despre clientii firmei.

Printre clienti se numara o banca elvetiana acuzata de incalcarea reglementarilor privind spalarea banilor, un proprietar de cartier sarac, condamnat in Marea Britanie pentru zeci de infractiuni legate de proprietati aflate in stare de paragina, un magnat turc al biotehnologiei acuzat ca a angajat un asasin pentru uciderea unui asociat si un om de afaceri venezuelean implicat in evaziune fiscala legata de opere de arta.

Clientii par sa fi fost taxati cu pana la 100.000 de euro, desi majoritatea au platit cateva mii de dolari pentru un serviciu unic.

Eliminalia nu a raspuns in detaliu solicitarilor repetate de comentarii. Avocatii sai au spus: „Orientarea si continutul marii majoritati a intrebarilor demonstreaza o abordare partiala si dezonoranta”.

Cativa dintre clientii Eliminalia au raspuns totusi la intrebari despre activitatea companiei.

Unul a fost Hernan Gabriel Westmann, care a fost acuzat de autoritatile argentiniene in 2017 ca a spalat bani pentru cartelul drogurilor de la Sinaloa. Acuzatiile au fost respinse de judecatori doi ani mai tarziu, invocand probe insuficiente.

Westmann a declarat pentru Washington Post, unul dintre partenerii consortiului, ca acuzatiile impotriva lui au fost aduse de guvernul lui Mauricio Macri ca razbunare pentru ca a facut afaceri cu predecesorul de stanga al lui Macri, Cristina Fernandez de Kirchner.

El a spus ca a reusit sa convinga presa argentiniana sa elimine articole despre el, dar a apelat la Eliminalia pentru ajutor cu informatiile din presa straina pe care le considera inexacte.

Westmann apare acum in articole in care vorbeste despre regulile fotbalului american, aplicarea filozofiei in viata de zi cu zi si „aroganta naturala” a chihuahua – publicate pe site-uri care par a fi legate de compania-mama a Eliminalia.

Westmann a spus ca nu stie cum Eliminalia a eliminat articolele.

Qurium, o organizatie nonprofit suedeza, a identificat 600 de site-uri care gazduiesc articole similare, adesea despre caini, masini si sport, care prezinta numele persoanelor care apar in fisiere drept clienti Eliminalia.

Povestile sunt publicate printre stiri autentice pentru a le spori credibilitatea. Aceste site-uri introduc apoi continut pe Google, folosind adesea titluri bine formulate care pot pacali algoritmul motorului de cautare pentru a plasa articolele spam in fruntea rezultatelor oricarei cautari. Articolele spam imping continutul real, dar ofensator, in jos in indexul de clasare, facandu-l mai greu de gasit.

Intr-un exemplu analizat de The Guardian, o cautare privind proprietarul unui cartier sarac, aflat pe lista clientilor Eliminalia a returnat zeci de postari pe bloguri si profiluri de retele sociale goale care pareau sa fi impins rapoartele privind condamnarile penale pana la a cincea pagina de rezultate, unde putini oameni le cauta.

Eliminalia pare sa fi exploatat si legislatia SUA menita sa protejeze proprietatea intelectuala, Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Conform prevederilor DMCA, motoarele de cautare trebuie sa ofere un mijloc prin care companiile si persoanele fizice sa poata obtine continutul furat eliminat.

Companii precum Google solicita reclamantilor pentru drepturi de autor sa afirme, sub sanctiunea de sperjur, ca spun adevarul. Cu toate acestea, o astfel de afirmatie cere solicitantilor doar sa bifeze o casuta, fara obligatia de a furniza dovezi justificative.

Eliminalia pare sa fi inaintat plangeri DMCA inselatoare catre motoarele de cautare, inclusiv Google, pentru a obtine articole eliminate de pe internet si, in unele cazuri, a bifat casuta de sperjur.

Unele dintre aceste notificari false par ca ar fi fost trimise de companii de media legitime si fac afirmatii false privind drepturile de autor asupra unui articol pe care doreau sa fie eliminat.

Intr-un caz, un angajat al Eliminalia pare sa fi pretins in mod fals ca este un reprezentant al companiei care detine ziarul italian La Repubblica atunci cand a depus o plangere falsa pentru drepturi de autor la Google prin care i-a cerut sa elimine postarea unui membru al publicului, care ar fi plagiat un articol.

Proprietarul ziarului a declarat pentru The Guardian ca nu a depus plangerea privind drepturile de autor si nici nu are un angajat care sa se potriveasca cu numele reclamantului.

Plangerea pare sa fi facut parte din activitatea Eliminalia in numele companiei italiene de software Area SpA. Area, despre care s-a scris ca in 2011 a vandut tehnologie de supraveghere regimului dictatorului sirian Bashar al-Assad, a confirmat pentru The Guardian ca a angajat Eliminalia.

In 2014, Area a fost de acord sa plateasca o amenda civila de 100.000 de dolari Departamentului de Comert al SUA pentru a solutiona acuzatiile ca ar fi exportat componente fabricate din SUA in Siria, incalcand sanctiunile de lunga durata impotriva dictaturii.

Area sustine ca sistemul a fost furnizat in deplina conformitate cu toate regulile si reglementarile in vigoare la momentul in care a fost angajat sa lucreze in Siria.

„Unul dintre motivele principale din spatele intentiei noastre de a elimina continutul este neadevarul partial si lipsa de acuratete”, a spus firma.

Area a adaugat ca Eliminalia trebuie sa respecte toate reglementarile si sa actioneze profesional si etic.
Pentru un alt client, un angajat Eliminalia a incercat sa insele Google sa elimine un articol al Business Times din Singapore despre spalarea banilor de catre bancile elvetiene, dandu-se drept agentia de stiri Bloomberg si sustinand in mod fals ca Business Times le-a furat munca. „Continutul este munca noastra. A fost copiat fara autorizatia noastra”, a scris falsul reclamant intr-un e-mail catre Google.

Un purtator de cuvant al Google a declarat: „Luptam activ cu tentativele de eliminare frauduloase prin utilizarea unei combinatii de analize automate si umane pentru a detecta semnalele de abuz. Oferim o transparenta extinsa cu privire la aceste eliminari pentru a-i trage la raspundere pe solicitantii, iar site-urile pot trimite contranotificari pentru ca noi sa le reexaminam daca considera ca un continut a fost eliminat din rezultatele noastre din greseala.”

In unele cazuri, angajatii Eliminalia par sa fi incercat sa se dea drept reprezentanti ai unor terte parti neafiliate, in incercarea de a determina un editor sau o companie de gazduire a site-urilor web sa elimine materialul.

De exemplu, o companie de gazduire a primit ceea ce pareau a fi amenintari legale de catre „Raul Soto” de la „Comisia UE din Bruxelles”, cerand sa stearga postarile pe blog ale unui grup de opozitie din Kenya.

Initial, scrisorile parusera autentice, dar engleza incorecta le-a dat de gandit. Comisia Europeana a declarat reporterilor ca a cerut departamentului sau de securitate cibernetica sa elimine domeniul folosit pentru trimiterea amenintarilor pe motiv de uzurpare a identitatii.

La inceputul acestui an, Eliminalia – care promite ca poate elimina trecutul, astfel incat „va puteti reconstrui viitorul” – si-a schimbat numele in iData Protection. Dezvaluirile de astazi, care sunt publicate in mass-media din intreaga lume, s-ar putea dovedi ca nu sunt atat de usor de sters.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: