externe

Tragedie in Grecia: furia creste pe masura ce oficialii recunosc problemele retelei feroviare

Mii de greci au iesit in strada pentru a doua zi de proteste, in timp ce furia creste din cauza pierderilor de vieti omenesti in accidentul feroviar de marti seara, potrivit The Guardian.

Infruntand ploile torentiale, demonstrantii au marsaluit de la sediul biroului Hellenic Train din Atena catre parlamentul grec, scandand „aceasta crima nu va fi uitata”.

Multi erau la fel de tineri ca marea majoritate a celor ucisi in coliziune. Dintre cei 57 de morti confirmati pana acum, aproape toti erau studenti. Joi tarziu, autoritatile au anuntat ca alte 56 de persoane de pe lista de pasageri sunt inca date disparute.

„Vor incerca sa musamalizeze, dar nu ii vom lasa”, a spus un demonstrant, tragandu-si gluga strans in jurul capului si strigand „mortii vor deveni o singura voce, sangele lor va va urmari”.

„Toata lumea stie ca daca statul grec ar fi vrut, acest accident ar fi putut fi prevenit. Fiul meu a lucrat la modernizarea sistemului de semnalizare acum noua ani. De atunci a fost blocat deoarece companiile sunt mereu interesate doar de profit.”

Protestele au avut loc la cateva ore dupa ce guvernul de centru-dreapta al prim-ministrului, Kyriakos Mitsotakis, a recunoscut ca proiectele feroviare la nivel national au fost afectate de „problemele cronice ale sectorului public”.

In prima admitere publica a problemelor care afecteaza reteaua feroviara, oficialii au declarat ca eforturile de revizuire a sistemului au esuat. „Suntem cu totii devastati de acest incident tragic”, a declarat Giannis Oikonomou, purtatorul de cuvant al guvernului, intr-o conferinta de presa. „Pierderea si trauma provocate de aceasta, trauma fizica si mentala a supravietuitorilor si nelinistea acestei tari sunt uriase si este dificil de gestionat, mai ales acum.”

In timp ce echipele de salvare au reluat procesul minutios de cautare a mortilor in vagoanele cel mai grav avariate, Oikonomou a spus ca autoritatile vor investiga cauzele accidentului si intarzierile in implementarea proiectelor feroviare, despre care el a spus ca sunt „inradacinate in bolile cronice ale sectorului public, pe care guvernul nu a reusit sa le eradicheze”.

Joi, lucratorii cailor ferate si ai metroului au intrat in greva. Intr-o declaratie, sindicatele au anuntat ca protesteaza fata de „lipsa de respect pe care guvernele [succesive] au aratat-o fata de caile ferate grecesti, care a dus la rezultatul tragic de la Tempe”. Sindicatele spun ca reducerea costurilor, lipsa de personal, echipamentele invechite si infrastructura saracita au afectat reteaua de ani de zile.

Hellenic Train a fost printre multele utilitati publice privatizate in apogeul crizei de lunga durata a datoriilor din Grecia.

Un magistrat grec a cerut o ancheta urgenta cu privire la acuzatiile conform carora o portiune lunga de cale ferata, care duce la aeroportul international din Atena, folosita de milioane de turisti straini in fiecare an, este operata cu semnalizare inadecvata. Acuzatiile au fost facute de angajatii Federatiei Cailor Ferate, personalitati de prim rang mergand la televizor pentru a face un apel la actiune.

Operatiunea de salvare a fost ingreunata in special pentru ca muncitorii au fost nevoiti sa se bazeze pe masini speciale pentru a taia resturile stricate. La momentul accidentului se presupune ca mai multi elevi ar fi fost adunati in vagonul restaurant, care era al doilea, si care a simtit toata forta coliziunii.

Desi cautarile vor continua in zilele urmatoare, sansele de a gasi supravietuitori au scazut, spun salvatorii.

Pasagerii care au reusit sa iasa din tren sau au fost aruncati prin ferestrele vagonului, au vorbit despre haos si panica. O supravietuitoare a descris teroarea de a fi nevoita sa ia o decizie „fie sa fiu arsa de vie, fie sa sar si sa-mi rup toate oasele”. Ea s-a aflat printre cele 66 de persoane ranite transportate la spital. Cel putin sase dintre raniti sunt conectati la aparate.

Procesul sumbru de identificare a victimelor a fost complicat, spune presa, deoarece medicii de medicina legala au fost nevoiti sa lucreze cu parti arse ale corpului. Rudele care cauta cu disperare persoane dragi au fost nevoite sa furnizeze mostre de ADN, astfel incat cadavrele sa poata fi identificate si predate familiilor. Ministerul Sanatatii a declarat ca rudele au fost impiedicate sa vada cadavrele „din motive psihologice”.

Grecia a fost cufundata in durere la nivel national, Mitsotakis ordonand ca steagurile sa coboare in berna pentru o perioada oficiala de doliu de trei zile.

„Traim zile deosebit de intunecate pentru tara noastra”, a spus noul ministru al transporturilor, Giorgos Gerapetritis, adresandu-se reporterilor in locul lui Kostas Karamanlis, care a demisionat miercuri din functie „in memoria victimelor”. „Dupa acest accident tragic, tara trece prin momente extrem de grele.”

Mitsotakis a promis o ancheta independenta, condusa de un comitet de experti din toate partidele.

In cele aproape 48 de ore de la accident, o mare parte din vina a fost atribuita sefului de gara din Larissa, cel mai apropiat oras de locul accidentului. Joi, avocatul sau a spus ca, in timp ce angajatul feroviar in varsta de 59 de ani este dispus sa-si asume o anumita responsabilitate pentru dezastru, au fost si alti factori in joc. „Este literalmente devastat”, a spus avocatul. „Inca din primul moment, si-a asumat vina pe masura responsabilitatii sale … [dar] a existat o neglijenta convergenta din partea multor alti factori”.

Desi Mitsotakis si altii din administratia sa s-au grabit sa dea vina pe o „eroare umana”, se crede ca tragedia ar fi putut fi prevenita.

„Nu este o greseala, este o crima”, a titrat ziarul de opozitie Syntakton pe prima pagina, spunand ca sindicatele feroviare au avertizat de mult despre pericolele inerente ale sistemului.

Urmareste-ne si pe:
Camelia Stanciu

Share
Published by
Camelia Stanciu

Recent Posts

Vaslui: Doi angajati ai unei primarii au cazut intr-o fosa septica din fata primariei, posibil decedati

Primarul comunei Stefan cel Mare din Vaslui a sunat miercuri la 112 pentru a anunta…

10 minute ago

Romania, pe locul 89 in topul celor mai atragatoare tari pentru cei care vor sa lucreze in strainatate. Pe primul loc se afla Marea Britanie

Romania se afla pe locul 89 in clasamentul celor mai atragatoare tari pentru cei care…

O oră ago

Serviciile speciale poloneze au descoperit un dispozitiv de interceptare telefonica in sala unde se desfasura o sedinta de guvern

Serviciile Speciale poloneze au anuntat ca au descoperit si demontat „un dispozitiv care ar putea…

O oră ago

La ce e buna „facultatea”: Radu Mazare sustine ca dupa gratii „l-a descoperit pe Dumnezeu” si frecventeaza cercurile de lectura de la Penitenciarul Jilava

Dupa o viata condimentata din plin cu chefuri, paranghelii, masini luxoase si femei frumoase, Radu…

52 de minute ago

Presedintele Italiei anunta ca invazia Rusiei in Ucraina nu poate fi rezolvata prin „recompensarea” Moscovei pentru agresiunea produsa

Presedintele Italiei a declarat marti, in fata Adunarii Generale a ONU, ca invazia Rusiei in…

O oră ago

Steagul rus va fi interzis la Berlin pe 9 mai. Au fost anuntate mai multe manifestari pro-ruse in capitala germana

In acest an, autoritatile capitalei germane, Berlin, au interzis steagurile rusesti, uniformele militare, afisele cu…

2 ore ago